• 0

Hoe boek je kosten zonder factuur / btw nummer

Ik heb een vraagje, ik verkoop online een e-book en ben van plan om hier een soort affiliate programma voor te bouwen.

 

Hiervoor kunnen andere mensen zich aanmelden en als ze dan het e-book promoten dan ontvangen ze een x% over de verkochte e-books die via hun website(s) komt.

 

Dit bedrag wil ik dan elke maand uitkeren, alleen zij sturen mij natuurlijk geen factuur. Hoe moet je dit dan boeken? Kan ik zelf een factuur maken vanuit hun aan mijzelf of moet ik het als creditfactuur boeken?

 

Iemand enig idee hoe dit werkt? Dank je.

Een website in de juiste stijl, snel, voordelig en in eigen beheer.

www.wpskills.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de meeste affiliate-bedrijven waar ik mee samenwerk ontvang ik (als publisher) een credit-factuur voorzien van mijn gegevens (incl. btw-nummer) en een bijtelling voor de BTW. Ik weet dat die bedrijven bij particuliere webmasters geen BTW toevoegen. Zij krijgen dus het bedrag zonder BTW.

Link naar reactie
  • 0

Dag Mmint, Joost,

 

Dank voor jullie antwoorden.

 

Ik krijg inderdaad zelf ook (als publisher) credit-facturen van affiliate bedrijven. Maar je kan (lees "mag") toch geen credit factuur maken als daar geen debet factuur tegenover staat?

 

@vincent. het zou gaan om honderden partners die de producten aanbieden via hun websites en meestal zijn dit geen bedrijven of zzp-ers, maar wordt dit meer gedaan als hobby. Daarom is het lastiger om te vragen om een factuur te sturen.

 

Groet.

Thijs

Een website in de juiste stijl, snel, voordelig en in eigen beheer.

www.wpskills.nl

Link naar reactie
  • 0

@mmint Hoe bedoel je precies? Moet ik dan een creditfactuur maken zonder btw?

Waarom zonder btw? Aan een particulier lever je toch met btw?

 

Dat zij het zo mogen betekent niet altijd dat iedereen dat mag. Ik kan mij zo voorstellen dat zij een afspraak hebben met de belastingdienst omdat het anders een te grote belasting zou zijn op hun administratie.

 

 

 

Een website in de juiste stijl, snel, voordelig en in eigen beheer.

www.wpskills.nl

Link naar reactie
  • 0

Jij levert niet, de particulier levert. Jij betaalt en schrijft daar een creditfactuur voor. Een particulier draagt geen btw af, dus voeg je die ook niet toe. Jij mag immers geen btw betalen en als voorbelasting aftrekken wanneer die niet elders wordt afgedragen (m.u.v. KOR).

 

Ik heb vooralsnog nog nergens gelezen dat het schrijven van een creditfactuur niet mag of dat je er een afspraak met de inspecteur voor moet maken, maar als iemand meer weet... (graag met bronvermelding).

Link naar reactie
  • 0

Het sturen van een credit factuur is volgens de geldende wetgeving gewoon toegestaan. In "goed Nederlands" heet dat "self billing" (zelf facturatie), enige extra voorwaarde die de wetgever daaraan stelt is dat het expliciet is overeengekomen moet worden, maar dat is niet heel ingewikkeld dat is een kwestie van zorgen voor een goed contract (vermelden in algemene voorwaarden is niet voldoende voor zover ik weet).

Helaas staat er niet zo veel informatie over op de site van de belastingdienst, ik kon het in elk geval niet zo snel terugvinden. (het staat wel ergens op de site, heb het ooit gelezen maar zit een beetje verstopt..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Mmint,

 

Ik heb het even nagevraagd aan een belastingadviseur omdat ik het vreemd vond dat je geen BTW moet betalen aan een particulier. Zij zei dat ik inderdaad een creditfactuur mag maken, maar dan wel inclusief 21% BTW. Het is een uitzondering op de regel specifiek voor online affiliate inkomsten.

 

Thanks voor jullie hulp en advies

Een website in de juiste stijl, snel, voordelig en in eigen beheer.

www.wpskills.nl

Link naar reactie
  • 0

@Thijs: dit is toch echt niet zo. Die adviseur heeft het fout gezegd, die heeft het niet begrepen of jij hebt het fout begrepen.

Aan particulieren MAG je geen BTW betalen. En je MAG die uitbetaalde BTW dan ook niet als voorbelasting aftrekken van het aan de BD af te dragen bedrag. Ga dus niet af op de mening van die adviseur, maar vraag het verder na.

 

Als je dan toch die adviseur spreekt: vraag die dan eens om een referentie naar de betreffende informatie. Waar staat bijvoorbeeld op de website van de belastingdienst of de overheid dat je particulieren BTW mag betalen (en vervolgens als voorbelasting aftrekken)?

 

Waarom vraag je de belastingdienst niet om (schriftelijke) bevestiging?

Link naar reactie
  • 0

Jij levert niet, de particulier levert. Jij betaalt en schrijft daar een creditfactuur voor. Een particulier draagt geen btw af, dus voeg je die ook niet toe. Jij mag immers geen btw betalen en als voorbelasting aftrekken wanneer die niet elders wordt afgedragen (m.u.v. KOR).

 

Draai het om. Normaal stuurt de presterende partij een factuur. Jij zou dan een factuur ontvangen van deze particulier. Als deze particulier geen ondernemer is voor de BTW mag de particulier geen BTW bij jou in rekening brengen.

Bij self billing factureer jij voor de presterende partij. Dit wordt een creditfactuur, jij gaat immers de presterende partij betalen. Om dezelfde reden als hierboven genoemd mag jij op deze creditfactuur géén BTW in rekening brengen.

 

Overigens is één van de factuurvereisten voor de omzetbelasting bij self billing dat het BTW-nummer van de presterende partij op de factuur wordt vermeld. Als de presterende partij geen BTW-nummer bezit dan kan dat ook niet op de factuur vermeld worden en kan er dus geen kwalificerende factuur voor de BTW opgemaakt worden d.m.v. self billing. Anders gezegd: er mag geen BTW berekend worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.