• 0

Hoeveel tijd kost dat nou, administratie bijwerken en btw-aangifte doen?

De Belastingdienst wil inlevend communiceren met ondernemers. We willen de situatie van ondernemers begrijpen en vandaaruit werken aan verbetering van processen en producten. Daarom zou ik graag willen weten wat we eigenlijk van ondernemers vragen met ‘administratie doen’ en ‘aangifte doen’. Starters vragen dat ook aan ons: waar moet ik rekening mee houden? Hoeveel tijd kost me dat?

De administratie van veel ZZP’ers is vaak redelijk overzichtelijk. Zeker als je geen voorraad of allerlei materiaal hebt om je product of dienst te leveren. En je wilt als ondernemer toch weten hoe je er financieel voorstaat? Daarom denkt de Belastingdienst dat veel starters en ZZP’ers hun administratie en btw-aangifte best zelf kunnen doen. Maar hoe denk jij als ondernemer daar zelf over? We zijn benieuwd naar je antwoorden op de volgende vragen:

- Hoeveel tijd besteed jij gemiddeld aan je administratie/boekhouding?

- Hoe vaak doe je iets aan je administratie? (elke week, maand, kwartaal, anders nl.)

- Hoeveel tijd kost het je om btw-aangifte te doen?

- Doe je je aangifte zelf? Zo ja, doe je dat via de login van de Belastingdienst of via andere (boekhoud)software?

Alvast bedankt voor je reactie!

Wilma

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Aanbevolen berichten

• 0

Leuk idee. Ik vraag me alleen af of dit soort innovaties van de Belastingdienst moeten komen? Waarom zouden de software ontwikkelaars die nu al talloze administratiepakketten in de markt hebben dit niet oppikken?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

Ik zit niet te wachten op een extra pakketje van de BD. Ben tevreden met m'n huidige administratie. Mij zou het al tijd schelen wanneer ik niet meer voor de zoveelste keer dezelfde gegevens (naam/functie/telefoon) hoef in te vullen. 4x(BTW+ICP)=8 keer per jaar, ieder jaar opnieuw...

• 0

ik zal ook eens lijstje invullen:

- Hoeveel tijd besteed jij gemiddeld aan je administratie/boekhouding? drie tot vijf uur per week

- Hoe vaak doe je iets aan je administratie? (elke week, maand, kwartaal, anders nl.) twee tot drie keer per week

- Hoeveel tijd kost het je om btw-aangifte te doen? uur.

- Doe je je aangifte zelf? Zo ja, doe je dat via de login van de Belastingdienst of via andere (boekhoud)software?

zelf, via de site van BD

- Als extra vraag: wat verstaan jullie onder het doen van administratie?

het bijhouden/inboeken van alle inkoopfacturen, dagelijkse kasverwerking, bijhouden liquiditeitsstroom, maand/kwartaalrapportages, salarisverwerking, plus alle formulierenhandel die komt kijken bij het hebben van personeel (*zucht*) >:(

wij gebruiken Accountview, maar in mijn ogen kost het allemaal nog veel te veel tijd.

helaas kunnen de ict slimmerikken geen goed werkend alles-in-één-systeem leveren.. >;(

"zoek het maar uit"

• 0

Leuk idee. Ik vraag me alleen af of dit soort innovaties van de Belastingdienst moeten komen? Waarom zouden de software ontwikkelaars die nu al talloze administratiepakketten in de markt hebben dit niet oppikken?

Ik weet - ook van vrienden die er werken - dat het de Belastingdienst een doorn in het oog is dat veel starters/ZZP-ers te laat de aangiftes indienen/betalen en dat de BD op zoek is naar methodes om dat makkelijker voor ze te maken. Dan lijkt zoiets me toch een stuk effectiever en waarschijnlijk ook goedkoper dan een mediacampagne.

Dat zouden de ontwikkelaars natuurlijk kunnen oppakken, maar blijkbaar is zo'n minipakketje niet interessant genoeg. Daarnaast heb je dan nog steeds niet de directe koppeling met de BD waarmee deadlines, betaalachterstanden e.d. continu in je pakketje weergegegeven kunnen worden.

De BD kan natuurlijk ook de samenwerking zoeken met dergelijke softwaremakers om bijvoorbeeld een connectie te maken waarmee elk pakket die informatie rechtstreeks en continu kan halen bij de BD,

En ik snap nog steeds niet waarom er nog geen standaard is om factuur informatie in een QR code op elke factuur te printen. Dan wordt administreren veel makkelijker en worden er veel minder fouten gemaakt. Dat lijkt me ook een enorm zinvolle innovatie waar de markt niks mee doet. Daar zou de overheid/BD toch ook het voortouw in kunnen nemen om de administratieve lasten voor ondernemers te verlagen.

vriendelijke groet,

Jean

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

• 0

De BD kan natuurlijk ook de samenwerking zoeken met dergelijke softwaremakers om bijvoorbeeld een connectie te maken waarmee elk pakket die informatie rechtstreeks en continu kan halen bij de BD,

Ik heb soortgelijks ook al eens geopperd en zelfs naar de BD toe verwezen over een apart invulprogramma voor de BTW.

Dit omtrent de ingewikkeldheid over de KOR . Maar het heeft ook mogelijkheden over de verlegde BTW en met jouw voorstellen.

Het punt is dat men eens moet kiezen. Of de BTW regels worden drastisch vereenvoudigd. Ook Europees. Of als het complex blijft (voor gemiddelde gebruiker) maak dan een goed gestuurd invulprogramma.

• 0

Een administratiepakket van de belastingdienst zal er nooit komen, dat zou als oneerlijke concurrentie worden gezien, net als het gratis ondernemingsplan format van de kamer van koophandel die deze niet meer (zelf) mag verstrekken van de rechter omdat dat als oneerlijke concurrentie word gezien ten opzichte van de businessplan boeren die starters betaald willen begeleiden.

Het idee van een invulhulp voor de KOR zou ik wel een goede aanvulling vinden. Dillema is vooralsnog dat de kleine ondernemersregeling per jaar word vastgesteld en kan dus niet automatisch elk kwartaal kan worden berekend ( je mag wel per kwartaal toepassen, maar moet in 4e kwartaalaangifte definitief bedrag bepalen)

Maar wat al een goede stap zou zijn is als er een rekenhulp komt waarbij aan het einde van het jaar je je aangiftebedragen per kwartaal (of maand) kan invullen zodat op met die hulp en toepassing van de juiste regels (vooral rond om de verleggingsregelingen) dan het juiste KOR bedrag berekend.

De laatste jaren zijn er denk ik "onevenredig" veel kleine ondernemers bijgekomen (ten opzichte van het langjarig gemiddelde) enerzijds als gevolg van de crisis en dan met name in de bouwsector waar ook de complexere regels gelden voor KOR van toepassing zijn door de verlegging en daarnaast het effect van "globalisering" doordat veel kleine ondernemers via internet vooral met webshops toch al sneller over de grens inkopen dan vroeger en daardoor dus ook in aanraking komen met die verleggingsregeling.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar