• 0

Technisch idee voor logistiek en garages bedacht: maar hoe nu verder?

Beste leden,

 

Ik zal mijzelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum, mijn naam is Pascal, ik ben 17 jaar en ik heb een idee.

 

 

Mijn idee-

 

Het is een toepassing van een bestaand iets wat (denk ik) winst marges in de logistiek kan verhogen, en de efficiëntie in (banden)garages kan vergroten.

 

 

Mijn probleem-

 

Ik heb dit idee bedacht en voorgelegd bij mijn vader, zélfs hij vond het een goed idee dus vandaar dat ik het verder ben gaan uitwerken. Het probleem is dat ik wegens omstandigheden geen tot weinig contact meer heb met mijn vader, ik kan dus ook niet zijn technische kennis, en zijn machines gebruiken (denk aan draai en vrees machines).

 

 

Mijn vragen-

 

Ik zou graag willen weten of een toepassing überhaupt een (patenteerbaar/verkoopbaar) idee kan zijn, of het überhaupt mogelijk is voor een jongen van 17 ergens zijn idee ergens pitchen en ik vraag om advies, kritiek en vragen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Pascal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begin met het lezen van de FAQ op dit forum.

 

Omdat je het hebt over een fysiek product, waar je een draaibank en freesbank voor nodig hebt, lijkt het mij wel mogelijk om jouw oplossing te patenteren. De vraag is even of niet iemand je al voor geweest is, dat kun je uitzoeken door in de patentdatabase te zoeken.

 

Op basis van de minimale gegevens die je hier hebt verstrekt is het niet mogelijk om een inhoudelijk advies te geven.

Kun je nog iets meer informatie geven zonder het idee zelf weg te geven?

 

Leeftijd is in principe geen probleem behalve dat je natuurlijk ervaring mist.

Ook ben je volgens de wet nog niet volwassen dus dat betekent dat je ouders verantwoordelijk zijn voor jouw handelen.

 

Bij de introductie van iets nieuws komt het vaker voor dat ander bedrijven hier last van hebben. Zoals Henk al aangeeft, je moet met partijen in zee gaan die belang hebben bij jouw vinding en partijen die last hebben van jouw vinding mijden.

Link naar reactie
  • 0

Het idee is zeg maar om autobanden op een andere manier dan de traditionele vast te zetten op de auto . Vooral bij vrachtwagens zal dit handig zijn, want in plaats van 8 bouten losdraaien kan je nu op een knopje drukken en ligt de band er in een keer af. tijd is geld in de logistiek toch?

Link naar reactie
  • 0

Door de jaren heen is er het nodige bedacht om snel wielen te kunnen wisselen.

Als je wel eens Formule 1 races kijkt dan weet je hoe belangrijk een snelle bandenwissel kan zijn.

Een jaar of 10 - 15 geleden heeft HP, sponsor van een van de F1 teams, eens een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor het snel wisselen van banden tijdens een F! race.

 

Of een wiel snel kunnen wisselen in de niet race wereld ook een probleem is zul je moeten onderzoeken.

Anders dan in de Formule 1 hoef je met een auto of vrachtwagen niet elke dag een wiel te wisselen. Het is dat mensen massaal in de winterbanden hoax trappen maar anders zouden de meeste autowielen pas gewisseld worden als de band lek of versleten is. Ook in de truckwereld is een wissel geen dagelijkse gebeurtenis omdat banden over het algemeen veelal honderdduizenden kilometers mee gaan.

 

Neemt niet weg dat jouw idee om snel een wiel te wisselen niet echt een probleem is daarom niet aan de man te brengen is.

Van belang is daarbij dat jouw oplossing ergens grote voordelen bied bijvoorbeeld doordat jouw oplossing niet alleen snel wisselen mogelijk maakt maar ook nog eens makkelijker en goedkoper te produceren is dan de gebruikelijke wielbevestigingen.

 

Even denkend aan duurdere auto's met mooie velgen, het moet ook weer niet zo makkelijk worden dat velgen met een druk op de knop van een auto te jatten zijn. Verder moet het natuurlijk door en door veilig zijn.

 

Verder is het van belang dat jouw oplossing geen extra gewicht met zich meebrengt of bij de montage van het systeem in een fabriek veel lastiger is dan de huidige oplossing.

Extra gewicht betekent bij een personenauto dat de massa van het afgeveerde wiel toeneemt en dit is slecht voor het comfort en weggedrag.Voor vrachtwagens betekent een hoger gewicht dat dit ten koste gaat van het netto laadvermogen en dat kost een vervoerder geld.

 

Kortom, wegen de nadelen van jouw systeem ruimschoots op tegen de voordelen van jouw systeem in vergelijking met het huidige systeem van bouten als bevestiging?

Link naar reactie
  • 1

[off topic]

Het is dat mensen massaal in de winterbanden hoax trappen

Een wetenschappelijk bewezen 20 tot 50% kortere remweg bij koud weer, regen en/of sneeuw vind ik geen Hoax, Nico. Zelfs niet als dat voordeel weer (meer) dan volledig teniet wordt gedaan door harder rijden met winterbanden: dan kunnen we ABS, Airbags, bumpers en gordels namelijk ook wel hoaxes gaan noemen. Het enige wat dan echt werkt is een vlijmscherpe stalen spies op het stuur, gericht op de kin van de berijder.

 

Enne...het zelfde principe waarom zomerbanden met koud weer minder goed functioneren, zorgde ook voor de ontploffing van de Spaceshuttle Chalenger... : een rubberen O-ringetje van de brandstoftank was niet bestand tegen een temperatuur van +2 graden celcius.....

 

[/off topic]

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies hoe zwaar mijn idee is omdat ik geen idee heb van welke materialen ik het kan maken. Als alu sterk genoeg is weet ik bijna zeker dat het licht genoeg is.

 

En ik vind het een beetje eng om met investeerders en ondernemers te praten omdat ik te weinig kennis heb.

Toch heb ik wel het idee dat mijn idee echt "nuttig" is, ik was vandaag op een begravenis en heb daar met veel mensen gepraat, ook over mijn idee, en iedereen had eigenlijk zo iets van; waarom bestaat dit nog niet? Ik weet dat dit natuurlijk niks zegt maar het gaf me wel een positief gevoel.

 

Het enige wat ik op dit moment heb zijn twee concepten, het idee zelf en de wil om er iets mee te doen.

 

 

 

Al met al denk ik dat de nadelen kleiner zijn dan de voordelen.

Ik kan niet echt meer uitleggen over het idee zonder het helemaal weg te geven, ik zou het wel in privé berichtje willen zetten als je het echt zou willen weten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet dat je vaak met een fysiek groter apparaat komt te zitten dan je vooraf had ingeschat. Als dat apparaat daardoor lastiger verplaatsbaar is of juist maar op een beperkte plek gebruikt kan worden, kan het de logistiek in een garage verstoren en wordt het niet gebruikt. Maar "niet geschoten is altijd mis". Dus blijf onderzoeken of het zou kunnen werken. Ga ook eens in een paar werkplaatsen kijken hoe ze nu werken. De meeste werkplaatsen werken met luchtsleutels om moer/bout één voor één los te maken. De monteur (met ervaring) draait altijd de onderste moer/bout het laatst los, om het kantelen van een wiel zo lang mogelijk tegen te houden. Bij een personenwagen is het dan voldoende om je knie tegen de band aan te zetten en je handen vrij te maken om het wiel eraf te nemen. Als je hier een idee zou hebben om alle (5) moeren/bouten tegelijk tos te draaien, krijg je dus met 2 problemen te maken. Het wordt een onwaarschijnlijk groot koppel om die bouten gelijktijdig los te draaien. Als je daar een apparaat voor bouwt, wordt het een nagenoeg onverplaatsbare kast. Een koppel wordt altijd "teruggegeven" aan de armen van de bediener, dus handmatig is dat niet mogelijk. Denk dan daarbij ook aan de veiligheid, als je dergelijke krachten zou moeten gaan gebruiken. Als iets breekt en krachten komen vrij, kan dat gevaar opleveren voor de monteur.

Link naar reactie
  • 0

Als je hier een idee zou hebben om alle (5) moeren/bouten tegelijk tos te draaien, krijg je dus met 2 problemen te maken.

 

Nooit een op tv gezien hoe ze aan de lopende band (vrachtwagen)wielen monteren?

 

Verder is het idee van Pascal dat het wiel snel te wisselen moet zijn. Als daar hele grote apparaten bij komen kijken dan lijkt me dat problematisch als je onderweg met een lekke band staat en je kunt je wiel niet wisselen.

 

Oja die hoax van winterbanden of eigenlijk de marketingstunt.

Dat ze het hebben over winterbanden suggereert bijna dat er ook voorjaar/herfst en zomerbanden zijn.

De winterbanden hebben een andere samenstelling waardoor het profiel iets zachter blijft bij lage temperaturen.

Ga je midden in een hete zomer rijden dan geeft dat extra slijtage en brandstofverbruik.

Kijk je naar het temperatuurbereik waarvoor banden hier verkocht worden dan varieerst dat in Nederland meestal tussen de -5 en + 20-22 graden. Veel warmer wordt het meestal niet.

Kijk je naar de landen in het Zuiden van Europa dan zou je denken dat ze op basis van de hogere temperaturen daar adviseren om zomerbanden te monteren.

IEmand wel eens van zomerbanden gehoord?

 

Wat er met de winterbanden in NL is gedaan is een slimme marketingtruc waarbij slim is ingespeeld op het zogenaamde veiligheidsgevoel. Er wordt voorgespiegeld dat rijden met winterbanden in de winter extra veiligheid brengt en misschien wel andere in gevraar brengt als je dat niet doet.

De werkelijkheid is natuurlijk dat winterbanden eigenlijk veel gevraalijker zijn omdat de marge die er is veel kleiner geworden is.

Het voelt in eerste instantie misschien of je met deze banden meer grip heb maar het punt waarop grip verliest en waarop het nog voelt of je volledig grip hebt liggen dichterbij elkaar dan bij normale banden. Die hebben een breder grensgebied en waarschuwen de bestuurder eerder dan winterbanden.

 

Dat ze een kortere remweg hebben, tja, leuk dat je een band prepareert voor een bepaalt weertype.

Diezelfde winterband wordt natuurlijk totaal voorbij gestreefd door een softcompound band zonder profiel.

Alleen daar kun je natuurlijk alleen bij droog weer mee rijden.

 

Wat ik wil zeggen is, voor elk weer-, weg- en autotype zijn voor allerlei situaties speciale banden te fabriceren.

Dat het kan wil nog niet zeggen dat het nuttig is.

Kijkend naar de temperaturen waar we hier in Nederland mee te maken hebben dan is het in mijn ogen complete onzin om banden te monteren die ooit eens ontworpen zijn voor landen met een echt winterklimaat.

 

Eigenlijk ligt het veel meer voor de hand om banden te leveren geschikt voor bepaalde temperatuur ranges icm veel voorkomend weertype (neerslag)en niet voor een bepaald jaargetijde. Onze zomer is immers een hele andere zomer als die in Zuid Spanje, net zo goed als onze winter niet te vergelijken is met een winter in de Scandinavische landen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf honderden banden vernieuwd toen ik als jongen in de garage begon te werken. Banden vervangen van vrachtwagens is in feite industrieel werk. Is nog behoorlijk gevaarlijk ook en er valt regelmatig een slachtoffer. Ik heb zelf afgelopen winter met winterbanden gereden omdat het o.a. in Duitsland verplicht is. En ja, je hebt klanten en leveranciers in Europa, dus moet je ook winterbanden gebruiken. De banden kunnen idd gevaar opleveren in omgekeerde richting. Mijn wagen heeft abs, 4WD en traction-coontrol. De remafstand wordt met winterbanden idd behoorlijk korter en het verschil met een andere auto, die op gewone banden rijdt en geen abs e.d. heeft, wordt voelbaar gevaarlijk. Ik heb daar ook zelf praktisch rekening mee proberen te houden en ben geen grenzen op gaan zoeken. Daarnaast zijn winterbanden erg stug en slecht (of goed zoals je wil) voor het benzineverbruik. 15% tot 20% meer verbruik is heel normaal. De branche heeft daar echter al snel een antwoord op gevonden. Ik heb op 1 april al 2 nieuwe all-season-banden erop laten leggen, die veel prettiger rijden als de winterbanden en toch een redelijke veiligheid (grip) bieden. Ik hoef enkel maar de wielen te wisselen want de winterbanden liggen op andere velgen. Maar ik wil toch wel even uitzoeken of b.v. Duitsland deze all-season-banden ook accepteert in de winterperiode.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.