• 0

ONL, een nieuwe belangenbehartiger voor ondernemers

logo_small.png

 

Ik ben onlangs (op Prinsjesdag) bij het prinsjesdagontbijt van ONL geweest - was erg interessant, veel energie, veel enthousiaste mensen die "iets vinden" van hoe er door de politiek met ondernemers wordt omgegaan. De organisatie zegt over zichzelf:

"ONL is een organisatie die écht opkomt voor de belangen van ondernemers en tot doel heeft Nederland ondernemender te maken. ONL werkt vóór ondernemers en wordt gerund dóór ondernemers. De deelnemers in ONL hebben direct invloed op de agenda en vormen samen het kompas dat Nederland de weg wijst. Ondernemers bepalen de koers!"

 

Ik ben uiteraard heel benieuwd hoe zich dit zal ontwikkelen, ik ben in elk geval tientjeslid geworden en bij deze breng ik jullie ook graag op de hoogte. Misschien word ik óók wel ambassadeur. 30 september aanstaande om 17u is er een bijeenkomst ergens centraal in Nederland.

 

Wat vinden jullie van wat je op de site ziet? Lijkt het je wat om je aan te sluiten of zie je haken en ogen?

Ik kan me zelf voorstellen dat het nog wat summier oogt, ik had wel echt het er live bij zijn nodig om het verhaal van Hans te horen en zijn energie te ervaren, zijn bevlogenheid.

Zie ook:

http://www.business-class.nl/nl/uitzendingen/video/q/onderwerp/hans_biesheuvel_/id/463

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Je vroeg om haken en ogen ;D

 

Vastgeroeste structuren vervangen door overlegorganen die een afspiegeling vormen van de maatschappij. Jongeren warm maken voor vakwerk. En oprichting van een bank voor kleine ondernemers. Zomaar enkele frisse ideeën die op de ochtend van Prinsjesdag naar voren kwamen tijdens een ontbijtsessie met voorman Hans Biesheuvel van ONL.

 

Tja, oude wijn in nieuwe zakken - we horen al jaren niet anders. Neemt niet weg dat het goede ideeën zijn, maar om ze nu fris te noemen :-\

 

Zoals het idee om een soort Nieuwe Nederlandse Middenstandsbank voor kleine ondernemers op te richten. Dit zou kunnen met de 600 miljoen euro die het kabinet aan bankbelasting heeft opgehaald. “Met dat kapitaal kunnen miljarden aan kredieten worden verstrekt”, aldus Hans Biesheuvel.

 

Leuk hoor, maar je valt meteen terug in het fractioneel bankieren de bron van de huidige crisis. Waar we in mijn ogen nu behoefte hebben is een economie die niet draait op krediet maar op het toevoegen van waarde. Kredietverschaffing hoort daarbij, maar is niet de oplossing voor de crisis. Banken verschaffen echt krediet voor kredietwaardige partners, die kredietwaardigheid is waar aan gewerkt dient te worden.

 

Wij gaan met zulke goede plannen komen dat ze wel naar ons móeten luisteren. Maar daar willen we wel wat voor terug: versoepeling van het ontslagrecht, lagere lasten, meer tempo en meer transparantie.

 

Iedere partij vind dat ze goede ideeën heeft. De regering loopt hierin voorop. En ONL komt met zulke goede ideeën dat er wel geluisterd moet worden. Maar dan moet er wel iets voor terug - nog wisselgeld vragen ook. Ik vind het leuk en sympathiek hoor, maar je moet echt met iets beters komen dan dit.

 

Op korte termijn streeft ONL naar versoepeling van het ontslagrecht en wil de organisatie zich sterk maken dat de 300 miljoen korting voor kleine zelfstandigen van tafel gaat, dat de accijnsverhoging niet doorgaat en dat de btw wordt verlaagd.

 

Duh...

Met als opmerking dat versoepeling van het ontslagrecht half werk is en nog veel meer ellende gaat geven. Wat betreft arbeidsrecht moeten we gewoon terug naar de tekentafel en een heel nieuw stelsel ontwerpen. Alleen dan gaat er echt iets veranderen. Bovendien hadden we tot aan het sociaal akkoord één van de meest flexibele ontslagstelsels die je maar kon denken - nu wordt het hele systeem op slot gegooid.

 

Want u weet: innovatie en hervorming komen niet uit de politiek voort. Het zal echt van ons moeten komen!”

 

En daar vinden we elkaar en wordt aangesloten bij HL: actief en innovatief ondernemerschap. Jammer dat ik er naar mijn smaak niet veel van terug lees.

 

Maar ik wordt er graag van overtuigd dat ik er helemaal naast zit hoor, dit land heeft een frisse wind nodig! Maar dat praatje voor de bühne gaat mij echt niet overtuigen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
... ik ben in elk geval tientjeslid geworden en bij deze breng ik jullie ook graag op de hoogte.

 

Helaas ben je geen lid geworden, je bent donateur van een stichting. Als je als belangenbehartiger echt gelooft in vertegenwoordigen van ondernemers had je vanaf het begin gekozen voor het verenigingsmodel. Nu gaat de stichting begin 2014 oordelen of zij hasr zeggenschap af wil dragen aan een algemene vergadering. Ik krijg altijd kromme tenen van zulke modellen.

 

Sorry dat ik zo kritisch ben, ik juich het initiatief echt toe maar wordt niet gelukkig van wat ik tot nu toe zie...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Moet ik dit nu zien als een nieuw lobby-clubje of is dit politiek?

 

Dat zal uit de daden moeten blijken - talk is cheap, dat snap ik. Ik kreeg het idee "dat het wel eens wat zou kunnen worden", dus ik volg het allemaal met belangstelling. Hans Biesheuvel is gemazeld en gepokt, hij zou er in elk geval waarschijnlijk wel toe in staat zijn ;)

Het is niet bedoeld als nieuwe politieke partij zegt hij zelf.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ook. Vraag me af of ze de backoffice al een beetje op orde hebben ;D

 

 

Dat denk ik wel, maar ik denk niet dat ze interesse hebben in die emails. Ik had iets gezegd over HL en 35.000 leden die ondernemer zijn (wist niet dat het er al 50.000 zijn), dacht dat dat interessant voor ze zou zijn, maar blijkbaar niet. Nou, dan niet toch?

 

Ik heb ze een nieuwe email gestuurd, naar een ander email adres.

 

 

Link naar reactie
  • 0

... ik ben in elk geval tientjeslid geworden en bij deze breng ik jullie ook graag op de hoogte.

 

Helaas ben je geen lid geworden, je bent donateur van een stichting. Als je als belangenbehartiger echt gelooft in vertegenwoordigen van ondernemers had je vanaf het begin gekozen voor het verenigingsmodel. Nu gaat de stichting begin 2014 oordelen of zij hasr zeggenschap af wil dragen aan een algemene vergadering. Ik krijg altijd kromme tenen van zulke modellen.

 

Sorry dat ik zo kritisch ben, ik juich het initiatief echt toe maar wordt niet gelukkig van wat ik tot nu toe zie...

 

Ik kan me ook voorstellen dat je in het begin van zoiets niet te lang moet steggelen over hoe dan precies formeel aan te kleden

want die systemen zijn ook niet meer van deze tijd, gedateerde meuk is het.

Hoe dan ook, als je zoiets verknalt bij je aanhang verknal je je bestaansrecht en blaas je je bolwerk op. Als je je achterban niet te vriend houdt zijn ze zo weg. En daarmee je organisatie en je invloed.

Link naar reactie
  • 0

Als er iets aangeraakt wordt door die Harry Mensch dan krijg ik gelijk jeuk en komen al die oplichters uit het verleden als waarschuwing in mijn hoofd omhoog waardoor ieder gezond mens al gegeten en gedroken zou moeten hebben,

 

Vriendenklubjes die elkaar het balletje toespelen om zo de onwetenden leeg te melken. Zo simpel en eenvoudig als dat elke keer weer gaat...

 

Natuurlijk is het deze keer echt anders! Er is alweer een nieuwe generatie onnozelen die er in trappen.

Link naar reactie
  • 0

Als er iets aangeraakt wordt door die Harry Mensch dan krijg ik gelijk jeuk en komen al die oplichters uit het verleden als waarschuwing in mijn hoofd omhoog waardoor ieder gezond mens al gegeten en gedroken zou moeten hebben,

 

Vriendenklubjes die elkaar het balletje toespelen om zo de onwetenden leeg te melken. Zo simpel en eenvoudig als dat elke keer weer gaat...

 

Natuurlijk is het deze keer echt anders! Er is alweer een nieuwe generatie onnozelen die er in trappen.

Of een nieuwe generatie cynici die het afbranden ;-)

Het leken met toch hele ter zake kundige, intelligente, vooruitstrevende mensen die aanwezig waren, maar misschien is dat maar schijn. The proof of the pudding is in the eating, we zullen het meemaken.

Link naar reactie
  • 0

Leuk hoor, maar je valt meteen terug in het fractioneel bankieren de bron van de huidige crisis. Waar we in mijn ogen nu behoefte hebben is een economie die niet draait op krediet maar op het toevoegen van waarde. Kredietverschaffing hoort daarbij, maar is niet de oplossing voor de crisis. Banken verschaffen echt krediet voor kredietwaardige partners, die kredietwaardigheid is waar aan gewerkt dient te worden.

 

Zou je die eerste zin eens uit willen leggen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk hoor, maar je valt meteen terug in het fractioneel bankieren de bron van de huidige crisis.

 

Zou je die eerste zin eens uit willen leggen?

 

Hier zijn we al uitgebreid in deze draad op ingegaan. Als daar nog vragen of opmerkingen over zijn dan ga ik graag daarop in, maar ik ga dat stuk van de discussie niet nog een keer opnieuw doen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

De organisatie zegt over zichzelf:

"ONL is een organisatie die écht opkomt voor de belangen van ondernemers en tot doel heeft Nederland ondernemender te maken. ONL werkt vóór ondernemers en wordt gerund dóór ondernemers. De deelnemers in ONL hebben direct invloed op de agenda en vormen samen het kompas dat Nederland de weg wijst. Ondernemers bepalen de koers!"

 

In antwoord op je vraag wat wij ervan vinden. Ik heb op OndernemersFacts al geschreven dat ik betwijfel of ze die 100.000 donateurs (binnen enkele maanden) gaan halen. Ondernemers zijn geen lid van MKB NL voor de belangenbehartiging, maar omdat lidmaatschap van een branchevereniging werkgeverschap vaak makkelijker maken. En dat maakt hen verplicht lid van MKB NL.

 

Ik heb stomtoevallig heer Hans bij heer Mens gezien op tv en vond dat een enorm leeg gesprek. Gemiste kans, want heer Hans lijkt mij een prima vent. Maar ik heb ook een document van ONL doorgebladerd waarin ze hun ambities en plannen uitleggen. Ook zij denken met oprichting van het zoveelste digitale platform hordes ondernemers te trekken die echt wel wat beters te doen hebben dan op een online platform actief worden zonder dat ze daar klanten kunnen werven (of andere leuke dingen kunnen doen als hier). Daarnaast willen ze op allerlei fronten voor allerlei groepen ondernemers gaan lobbyen, die volgens mij grotendeels tegengestelde belangen hebben.

 

Hoewel ik in principe erg positief sta tegenover oprichting van een club voor zelfstandig ondernemers die verder gaat dan geneuzel over schijnzelfstandigheid en pensioenen voor zzp'ers, vermoed ik dat deze club te veel ambities heeft en ook te ver van de grootste groep ondernemers staat om zo groot en belangrijk te worden als ze willen.

 

Ik hoop dat ze gaan bewijzen dat ze dat wel kunnen, maar tot die tijd volg ik ze vanaf de zijlijn.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Leuk hoor, maar je valt meteen terug in het fractioneel bankieren de bron van de huidige crisis. Waar we in mijn ogen nu behoefte hebben is een economie die niet draait op krediet maar op het toevoegen van waarde. Kredietverschaffing hoort daarbij, maar is niet de oplossing voor de crisis. Banken verschaffen echt krediet voor kredietwaardige partners, die kredietwaardigheid is waar aan gewerkt dient te worden.

Zou je die eerste zin eens uit willen leggen?

 

http://www.volzin.nu/index.php/redactie/44-redactie/387-dit-gaat-helemaal-fout#.Uj7Vu-U7Gqy.facebook

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat heb je gemaild dan? ;D

 

Dat HL 50.000 ondernemers verenigt, en dat een aantal daarvan misschien wel 's met ONL wil praten.

 

Ik heb het vermoeden dat dat aantal op 1 hand te tellen is. Nederlandse ondernemers vinden lid worden wel leuk maar ervoor betalen niet. Tenzij de allereerste vraag : wat krijg ik er voor terug dan? zo mooi ingepakt wordt dat het de drempel wegneemt. Over het algemeen is er 0,0 belangstelling voor groepjes die ondernemingen vertegenwoordigen tenzij het een verplicht lidmaatschap is, en daarover is denk ik in verleden al genoeg discussie geweest.

 

Deze hele opzet is en blijft natuurlijk een zakkenvul concept door met een hoop hype, valse beloftes en kleine lettertjes mensen die er over algemeen totaal geen belang bij hebben, een lidmaatschap aan te smeren waar een soor allure aan opgehangen wordt alsof men zich dan schaart in een eliteclub en zich ook zo boven de rest Mogen verheffen door associatie.

 

Er trappen er vast genoeg in, maar om op HL nu te gaan roepen dat het een leuk en goed idee is gaat mij wat te ver. Maar wie ben ik ??

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb het vermoeden dat dat aantal op 1 hand te tellen is.

 

 

Dat was niet mijn insteek. Ik dacht dat ONL wel interesse zou hebben om met HL als community als geheel te praten, ook zonder dat er iemand lid wordt. Wij zijn iemand, en zij nog niet. Ik dacht meer aan een partnership tussen HL en ONL, dan dat ik zou vragen of HL'ers lid willen worden. Ik wordt ook geen lid van ONL.

Link naar reactie
  • 0

Hier een item over ONL in EenVandaag.

 

@Christine:

Historisch gezien hebben we toch al wel kunnen waarnemen dat HL op de eenofandere manier als 'SCC' (self containing community) heel goed functioneert maar ook allerlei zaken niet doet en kan. Als forum functioneert het subliem, als organisatie die 'iets in de wereld neerzet' blijft het zoeken naar de vertaalslag van netwerk met potentieel naar club die iets bewerkstelligt. Dat (b)lijkt toch moeilijk te zijn.

Net als 50k leden: uiteindelijk zijn het toch steeds weer een paar figuren die de show runnen ;D

Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • 1

Historisch gezien hebben we toch al wel kunnen waarnemen dat HL op de eenofandere manier als 'SCC' (self containing community) heel goed functioneert maar ook allerlei zaken niet doet en kan. Als forum functioneert het subliem, als organisatie die 'iets in de wereld neerzet' blijft het zoeken naar de vertaalslag van netwerk met potentieel naar club die iets bewerkstelligt. Dat (b)lijkt toch moeilijk te zijn.

Wie zegt dat HL een 'club' moet zijn die iets bewerkstelligt in de wereld? HL is een forum en doet dat juist heel goed. Naar mijn weten is het niet een club die door eerst een forum op te bouwen vervolgens de 50.000 leden ineens inzetten voor politieke of andere doelstellingen binnen de 'belangenbehartigingswereld'. Dan zou het forum de eigen doelstellingen m.i. juist voorbij schieten.

Het hele idee van 'we hebben 50.000 leden daar moeten we iets meer mee doen' klinkt leuk maar is over het algemeen niet waarom deze 50.000 mensen lid zijn geworden van dit forum natuurlijk dus dan begeef je je snel op glad ijs. Zeker allianties met nieuwe behartigers/paritjen etc.etc. lijken mij persoonlijk (maar als het goed is zijn er 50.000 meningen) niet prettig.

Link naar reactie
  • 0

Historisch gezien hebben we toch al wel kunnen waarnemen dat HL op de eenofandere manier als 'SCC' (self containing community) heel goed functioneert maar ook allerlei zaken niet doet en kan. Als forum functioneert het subliem, als organisatie die 'iets in de wereld neerzet' blijft het zoeken naar de vertaalslag van netwerk met potentieel naar club die iets bewerkstelligt. Dat (b)lijkt toch moeilijk te zijn.

Wie zegt dat HL een 'club' moet zijn die iets bewerkstelligt in de wereld? HL is een forum en doet dat juist heel goed. Naar mijn weten is het niet een club die door eerst een forum op te bouwen vervolgens de 50.000 leden ineens inzetten voor politieke of andere doelstellingen binnen de 'belangenbehartigingswereld'. Dan zou het forum de eigen doelstellingen m.i. juist voorbij schieten.

Het hele idee van 'we hebben 50.000 leden daar moeten we iets meer mee doen' klinkt leuk maar is over het algemeen niet waarom deze 50.000 mensen lid zijn geworden van dit forum natuurlijk dus dan begeef je je snel op glad ijs. Zeker allianties met nieuwe behartigers/paritjen etc.etc. lijken mij persoonlijk (maar als het goed is zijn er 50.000 meningen) niet prettig.

Nou ja, mijn punt precies ;-)

Maar ook een alliantie 'omdat het kan', omdat hier mensen aanwezig zijn die doelgroep zijn enz. blijken lastig.

 

Anyhoo. Het ging over ONL ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.