• 0

Namaken van een online webservice, mag dat?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Goedemorgen, Ik vraag mij het volgende af. Enige tijd geleden heb ik een website met een nieuw concept online gezet en nu heeft iemand exact hetzelfde na gemaakt, hij gebruikt zelfs dezelfe slogans als dat ik gebruik op mijn website, mag dit zomaar?
Daar mag jij je tegen verzetten.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In principe heb je auteursrecht op alles wat je schrijft/ontwerp mits het orgineel genoeg is. Je concept is niet beschermd dit mag iemand gewoon overnemen.

 

Het gaat hier om een online dienst. Hierbij een voorbeeld, stel een webservice waar je fotos heen kunt sturen vanaf je mobiel ala "Instagram", mag dan iemand morgen een dienst in de lucht hangen "Grammer" waarmee je fotos kunt koppelen aan je twitter, met precies dezelfde functies.

 

Er is hier namelijk geen twijfel of het hetzelfde is dat is wel zeker. Ik mis namelijk ook helemaal zijn USP, als die er zou zijn zou ik denken oh hij bekijkt het vanaf een ander perspectief en zo kom je ongeveer op hetzelfde idee.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een online dienst.

 

Stel nou dat loodgieter A een lumineus idee heeft:

“Ik ga aanbieden om alle oude rioolbuizen van gres te vervangen door rioolbuizen van PVC!”

 

Hij gaat hiermee adverteren, maar na een maand krijgt hij een onaangename verassing:

Loodgieter B kondigt in advertenties aan dat hij rioolbuizen van gres vervangt door rioolbuizen van PVC!

 

Balen, dat wel natuurlijk. Maar om nou te zeggen dat dit onder het auteursrecht van loodgieter A valt…

 

Uiteraard mag de design van de website van loodgieter A niet zomaar gekopieerd worden. Maar de dienst wel (lijkt mij dan).

 

Of je auteursrecht van een slogan kan claimen zou ik overigens niet weten. Persoonlijk lijkt het mij sterk. Stel dat loodgieter A nog een lumineus idee heeft:

“Ik ga adverteren met ‘De Beste Loodgieter’ want dan mag niemand anders zich zo noemen…”.

Volgens mij zal het niet lukken om te verhinderen dat loodgieter B zich ook ‘de beste’ noemt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Of je auteursrecht van een slogan kan claimen zou ik overigens niet weten.

 

 

Yep. Het moet dan wel een behoorlijke originele slogan zijn. Je kan een slogan zelfs registreren als merk, dan is de bescherming nog beter. Of bij het slagzinregister van de GvR.

 

Heeft een slagzinonderzoek en registratie eigenlijk wel nut?

 

Jazeker; registratie in het GVR/Slagzinnenregister werkt preventief tegen mogelijke navolging. De rechter blijkt belang te hechten aan de inschrijving van een slagzin bij Stichting GVR/Slagzinnenregister. In ieder geval staat de (eerste) rechtmatige gebruiker met een ingeschreven zin voor de rechter bewijsrechtelijk een stuk sterker dan een gebruiker zónder inschrijving.

- See more at: http://www.gvr-slagzinnenregister.nl/faq/#sthash.rkRF1Ab9.dpuf

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.