• 0

EMZ fiscaal geruisloos omzetten naar cooperatie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik weet het niet zeker maar het lijkt mij niet mogelijk. Kenmerk van een BV in deze situatie is dat de eigenaar van de EMZ de aandeelhouder van de BV wordt.

 

Een cooperatie is in essentie een vereniging en een vereniging kent geen eigenaren...

 

Wellicht dat Ronaldinho nog langskomt met een andere blik hierop.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En wat zijn de consequenties indien je niet geruisloos omzet?

 

Doelstelling zou zijn een bedrijf te straten als Eenmanzaak. Voldoen aan het urencriterium, fors investeren en willekeurig afschrijven en vervolgens de verliezen verrekenen met box 1. Daarna overgaan naar een cooperatie met meerdere leden

Link naar reactie
  • 0

Daarna overgaan naar een cooperatie met meerdere leden

 

En waarom wil je van een eenmanszaak overstappen naar een coöperatie?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je doelt op de voorgestelde verlaging van de energiebelasting met 7,5 ct/kWh voor coöperaties van particuliere elektriciteitsproducenten? Daarin zie ik geen reden voor omzetting van de onderneming. Je kunt gewoon lid worden van die coöperatie. Als je dat vanuit je onderneming doet, reken je het lidmaatschapsrecht tot je ondernemingsvermogen. Dan loop je wel tegen het probleem aan dat de leden in beginsel geen ondernemer mogen zijn. Er moet nog een ministeriële regeling worden voorgesteld met de voorwaarden waaronder (bijvoorbeeld) particulieren met een eigen zaak toch lid van de cooperatie mogen worden zonder de aanwijzing te verliezen. Dus dat is nog even afwachten. Wel dient de coop juridisch en economisch eigenaar te zijn van de installaties, dus indien reeds aanwezig, zouden die moeten worden verkocht aan de coop.

 

Let wel: de essentie van een vereniging (waaronder een coöperatie), is dat die niet uit een lid bestaat. Het is ook alleen maar mogelijk om een coöperatie op te richten met twee of meer leden. Het is ook nadrukkelijk de bedoeling dat het gaat om een samenwerking tussen verschillende particulieren. Wel kan na de oprichting het tweede lid zijn lidmaatschap opzeggen, zodat er defacto maar één lid over is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De reden van omzetting zou puur zijn om de kosten/ deel van de investering om te zetten in eigen vermogen. Een verlies in het eerste jaar van de EMZ (stel -100k) zou ik kunnen verrekenen in box 1 en levert me een belasting teruggaaf van ca 40k op. Indien ik de EMZ daarna geruisloos kan omzetten in een coop levert me dat dus een aanzienelijk voordeel op.

Link naar reactie
  • 0

Een verlies in het eerste jaar van de EMZ (stel -100k) zou ik kunnen verrekenen in box 1 en levert me een belasting teruggaaf van ca 40k op. Indien ik de EMZ daarna geruisloos kan omzetten in een coop levert me dat dus een aanzienelijk voordeel op.

 

En hoe denk je een verlies van € 100k te gaan realiseren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk als volgt Dennis

Voldoen aan het urencriterium, fors investeren en willekeurig afschrijven

 

Maar dat werkt niet zo simpel. Als je een EMZ met 100K verlies omzet naar een BV dan heb je niets om als waarde in natura in te brengen om de aandelen vol te storten. Het eigen vermogen van de EMZ moet namelijk omgezet worden in aandelenkapitaal bij de BV (op een kleine afronding en belastinglatenties na). Een EMZ met 100K verlies op de balans als negatieve winstreserve heeft dus geen natura die omgezet kan worden in aandelen. Daarmee houdt de wens van verlies maken in de EMZ, in box 1 40K voordeel ophalen en vervolgens in de BV verder gaan meteen op!

 

Omzetten in een coop is niet mogekijk zoals al aangegeven. Dan resteert alleen Ronaldinho's tip om vanuit je EMZ deel te nemen in de coop als lid. Dat zou vanuit een BV ook kunnen alleen krijg je je EMZ met 100K verlies niet geruisloos omgezet naar een BV. Ruisend zou wel kunnen maar dan heb jij meteen een schuld aan de BV van 100K...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.