• 0

Partner in dienst, wel of geen gezagsverhouding

Hallo,

 

Mijn partner heeft een eenmanszaak en heeft op dit moment één persoon in dienst. Ik werk steeds vaker bij hem op kantoor dus is het waarschijnlijk handig om mij ook in dienst te nemen.

Nu heb ik al gezocht op internet maar ik kon het niet heel duidelijk terugvinden. Ik las dat er tussen partners vaak geen sprake is van een gezagsverhouding, het werd me alleen niet helemaal duidelijk wanneer er wél en wanneer er geen sprake is van een gezagsverhouding. Ik heb namelijk begrepen dat als er geen sprake is van een gezagsverhouding, mijn partner geen premies voor de werknemersverzerkering hoeft te betalen.

 

Ik heb dit nagevraagd bij mijn boekhouder maar ik vond zijn antwoord niet heel helder. Hij gaf aan dat je aan veel eisen moet voldoen om in aanmerking te komen voor 'geen gezagsverhouding'. Zoals bijvoorbeeld een veel hoger loon dan iemand die soortgelijke werkzaamheden verricht? Ik kan dit echter nergens terugvinden. Hij vond het een beter idee om voor een 'normaal' dienstverband te gaan, zodat ik ook verzekerd ben.

 

Stel dat we toch uitkomen op 'geen gezagsverhouding' en mijn partner betaalt dus geen premies voor de werknemersverzekering, houdt dit dan ook in dat ik bij een eventueel zwangerschapsverlof (over een paar jaar) geen uitkering krijg? Of komt dat uit een ander potje?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als eerste welkom op HL Zuiden

 

ZZP én personeel in dienst dat is een nieuwe combnatie die ik nog niet ken.. zzp staat namelijk voor Zelfstandigde Zonder Personeel

maar dat terzijde, dat is niet de kern van je issue.

 

De eerste vraag is wel, werkt je partner vanuit een eenmanszaak of heeft hij een bv.

 

Als je partner een eenmanszaak heeft dan is hij ondernemer voor inkomstenbelasting en in dat geval kun je eens beginnen met het lezen van deze informatie over "Uw partner gaat meewerken" kort gezegd zijn er dan 4 mogelijkheden voor beloning van de meewerkende partner.

 

Als je partner uit vanuit een BV onderneemt gelden dan zijn er andere beoordelingscriteria

Link naar reactie
  • 0
Stel dat we toch uitkomen op 'geen gezagsverhouding' en mijn partner betaalt dus geen premies voor de werknemersverzekering, houdt dit dan ook in dat ik bij een eventueel zwangerschapsverlof (over een paar jaar) geen uitkering krijg? Of komt dat uit een ander potje?

 

Als zelfstandige komt dat uit een ander potje, uit de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)

 

Mijn partner werkt als ZZP'er en heeft op dit moment één persoon in dienst.

 

;D. Misschien kan de V.N. zich beter buigen over het onmiddellijk afschaffen van de onzinterm ZZP-er ::)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat we toch uitkomen op 'geen gezagsverhouding' en mijn partner betaalt dus geen premies voor de werknemersverzekering, houdt dit dan ook in dat ik bij een eventueel zwangerschapsverlof (over een paar jaar) geen uitkering krijg? Of komt dat uit een ander potje?

 

Als zelfstandige komt dat uit een ander potje, uit de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)

 

 

Maar als ik in dienst ben, dan ben ik geen zelfstandige toch?

Link naar reactie
  • 0

Als zelfstandige komt dat uit een ander potje, uit de regeling Zelfstandig en Zwanger (ZEZ)

 

Maar als ik in dienst ben, dan ben ik geen zelfstandige toch?

 

Dat klopt. Maar de regeling geldt ook voor meewerkende partners of echtgenoten.

 

Ik denk dat werken met een arbeidsbeloning voor jullie het handigste is. Je hebt niets te maken met gezagsverhoudingen en meer van zulks. Jouw partner maakt jou een passend bedrag maandelijks over, jij geeft dat op bij je inkomstenbelasting (en hebt recht op algemene heffingskorting en arbeidskorting) en het drukt de winst van jouw echtgenoot waardoor deze minder belasting betaalt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.