• 0

Inkoop zonder BTW - verkoop zonder BTW?

Ik heb een tweedehands lens gekocht bij een dealer. Er werd geen BTW berekent door de dealer omdat dit een tweedehands item betreft. Ik heb dus een factuur zonder BTW. Zo heb ik de lens ook in mijn administratie ingevoerd. Nu wil ik de lens weer verkopen. Kan/mag/moet ik die lens dan ook weer verkopen zonder hier BTW over te berekenen / af te dragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens mij is het ook zo dat de dealer (uitgaande dat het een onderneming is) ook gewoon btw had moeten berekenen. Dat het artikel tweedehands is heeft er verder niets mee te maken.

Jawel: bij margeverkoop wordt gebruikelijk geen BTW op de factuur vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn gevoel is dat toch iets anders dan 'Geen btw omdat het tweedehands is'. Anders zou op alles wat tweedehands wordt verkocht geen btw hoeven berekend en volgens mij gaat die vlieger niet geheel op. Dus ik ben van mening dat enige voorzichtigheid moet worden geboden bij dit soort uitspraken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Naar mijn gevoel is dat toch iets anders dan 'Geen btw omdat het tweedehands is'. Anders zou op alles wat tweedehands wordt verkocht geen btw hoeven berekend en volgens mij gaat die vlieger niet geheel op.

Het gaat niet over het niet berekenen van BTW, maar over het niet vermelden op de factuur. Zie hier: belastingdienst over margeregeling

Er staat expliciet dat je bij margeverkoop geen btw mag vermelden.

Link naar reactie
  • 0

eerst even de vraag van DBfotografie beantwoorden of beter het eerste antwoord van Steven daarop bevestigen, als je gewoon een bezitting verkoopt dan pas je de normale btw regels terug. de margeregeling pas je toe als handel in gebruikte goederen onderdeel is van je normale bedrijfsvoering.

 

Dan even de zijstap: het is zou dat de verkoper/handelaar die de gebruikte goederen aanbied de margeregeling in principe toepast maar er ook voor mag kiezen de normale btw regels toe te passen als er geleverd word aan een andere ondernemer, er is geen dwingende regel die voorschrijft dat het één of het ander moet gebeuren. De kopende partij doet er dus verstandig aan bij 2e hands goederen specifiek om een btw factuur te vragen.

In de link staat onder andere een rekenvoorbeeld waaruit blijkt wat de gevolgen zijn voor het factuurbedrag en de verwerking daarvan op de factuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk van de zotte dat je over een goed dat je zonder BTW inkoopt, je met BTW zou moeten verkopen. Volgens de regels zou dat inderdaad moeten. Gelukkig is er een uitweg.

 

1. Je kan de lens beschouwen als prive aangekocht (= privevermogen voor de BTW). Je kan deze dan ook zonder BTW verkopen. Let op dit heeft niets met privevermogen voor de IB te maken.

 

2. Je kan de lens eerst als priveontrekking beschouwen. De lens wordt dan niet verkocht en dit wordt alleen als levering gezien, wanneer ook vooraftrek is genoten (art 3-a Wet OB 1968). Vervolgens verkoop je de lens.

 

Gr. Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 1

Het is natuurlijk van de zotte dat je over een goed dat je zonder BTW inkoopt, je met BTW zou moeten verkopen. Volgens de regels zou dat inderdaad moeten. Gelukkig is er een uitweg.

 

1. Je kan de lens beschouwen als prive aangekocht (= privevermogen voor de BTW). Je kan deze dan ook zonder BTW verkopen. Let op dit heeft niets met privevermogen voor de IB te maken.

 

2. Je kan de lens eerst als priveontrekking beschouwen. De lens wordt dan niet verkocht en dit wordt alleen als levering gezien, wanneer ook vooraftrek is genoten (art 3-a Wet OB 1968). Vervolgens verkoop je de lens.

 

Aanvullend op dit uitstekende antwoord van Ido: dit kan alleen maar als er sprake is van een IB-ondernemer. Als de onderneming gedreven wordt door een rechtspersoon zijn de genoemde methoden geen opties.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.