• 0

eigen vermogen btw huurtoeslag

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom.

 

Ik werk voor mezelf, heb sinds 2008 een eigen onderneming. Dat loopt inmiddels aardig. Ik kan er van leven. Heb het overigens wel naar mijn zin, wat voor mij heel erg telt, maar dat even terzijde.

 

Ik probeer mijn vraag kort samen te vatten:

Ik ontvang al jaren huurtoeslag.

Met welk bedrag wordt er gerekend als zijnde inkomsten voor huurtoeslag en eigen vermogen. Dat is mijn vraag.

Als ik nu al mijn vermogen bij elkaar optel, zit ik net boven de 20.000,--. Dit geld staat op mijn lopende-, mijn spaar- en mijn zakelijke rekening. Verder heb ik geen vermogen(geen waardeverzekeringen of goud of wat dan ook.

Echter moet ik nog de btw afdragen van het laatste kwartaal, maar dat gebeurt pas in januari 2014. Dus dat geld staat er wel op 1 januari 2014. Ook heb ik dan nog geen inkomstenbelasting betaald.

Er wordt gekeken wat er aan vermogen op 1 januari 2014 is. Telt dan wat er op dat moment op de rekeningen staat, zonder rekening te houden met de nog niet betaalde btw en inkomstenbelasting?

 

Ook vraag ik me af welk bedrag telt als inkomsten voor de huurtoeslag. Is dat de winst (dus het bedrag wat overblijft na aftrek kosten en btw) of is het belastbaar inkomen wat telt (dus na ondernemersaftrek e.d.)?

 

Wie weet het antwoord op mijn vragen?

 

Alvast mijn hartelijke dank.

 

Marije

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor vermogen telt het box 3 vermogen tot een zeker maximum.

 

Volgens de BD:

Tot uw vermogen hoort onder meer spaargeld, schenkingen, beleggingen en een vakantiehuis. Ook vermogen dat u hebt in het buitenland telt mee. De waarde van uw eigen woning telt niet mee. Het gaat om uw vermogen op 1 januari van het jaar waarin u de toeslag wilt krijgen

Zakelijk vermogen valt overigens niet in box 3, maar in box 1. Het bedrag op je zakelijke rekening telt dus niet mee, mits het zakelijk is. Je kunt dus niet al je privé vermogen op je zakenrekening zetten om de vermogensgrens van de huurtoeslag te omzeilen.

 

Volgens deze rekenhulp wordt is het inkomen een afgeleide van je verzamelinkomen, conform je IB-aangifte dus.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb aan eigen vermogen op de spaarrekening 15.000 staan en op mijn prive-lopende rekening 1300,-- Op mijn zakelijke rekening staat ca 10.000,--. Dan kan ik dus beter dat bedrag op de zakelijke rekening laten staan ipv dat ik het overmaak naar mijn prive-rekening? Klopt dat?

 

 

Wat me nog niet duidelijk is, is wat nou precies mijn inkomsten zijn voor de huurtoeslag. Is dat de netto-winst of is dat de fiscale winst. Misschien zeg ik nu iets wat niet klopt hoor, maar wat ik versta onder netto-winst is omzet-/-kosten-/-btw en fiscale winst is het bedrag wat ik overhoud na alle aftrekposten e.d. en waarover ik IB moet betalen.

 

Groetjes, Marije

Link naar reactie
  • 0

Hoe streng is de fiscus als het gaat om het behouden van 'overtollige liquide middelen' in de zaak?

Weet jij van te voren of dat geld overtollig is?

De fiscus weet dat ook niet.

Het is een inschatting, die jij maakt en die de fiscus ook niet van te voren met zekerheid kan vaststellen.

Stel, dat je een paar maanden weinig opdrachten krijgt, hoeveel is dan nodig om je bedrijf draaiend te houden?

Of als de bedrijfsauto problemen krijgt, hoeveel kost vervanging?

Misschien moet je komend jaar wel apparatuur aanschaffen of vervangen.

Als het aannemelijk is, dat het zakelijk geld is, dat je op een zakelijke rekening hebt, en zakelijk wilt gaan gebruiken, dan kun je dat ook naar de belasting inspecteur verdedigen.

 

Overigens kun je altijd nog de financiële gegevens voor de huurtoeslag aanpassen als tijdens het jaar blijkt dat ze anders zijn dan je had verwacht. Dat geldt ook voor iemand in loondienst, die onverwacht een hoger salaris krijgt of werkloos wordt. Je werkelijke inkomen wordt overigens achteraf door de belastingdienst gecontroleerd aan de hand van de IB aangifte en wat eventuele werkgevers aan gegevens verstrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe streng is de fiscus als het gaat om het behouden van 'overtollige liquide middelen' in de zaak?

 

Bij bedragen rond de 20000 niet. Het is de moeite van het onderzoeken niet waard. Bovendien: als er dan niets in box 3 aangegeven wordt dan worden de rentebaten onderdeel van de winst in box 1. Vaak lood om oud ijzer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: inkomen voor de toeslagen (waaronder huurtoeslag) is je verzamelinkomen, dat is je gezamenlijke inkomen in box 1, 2 en 3, minus persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat in jouw geval zal neer komen op de belastbare winst, dus na aftrek van zelfstandigenaftrek e.d.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: inkomen voor de toeslagen (waaronder huurtoeslag) is je verzamelinkomen, dat is je gezamenlijke inkomen in box 1, 2 en 3, minus persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat in jouw geval zal neer komen op de belastbare winst, dus na aftrek van zelfstandigenaftrek e.d.

 

Volgens mij klopt dit niet...je suggereert dat toeslagen worden meegeteld in het verzamelinkomen? Dat zou vreemd zijn want dan moet je dus ook premies volksverzekeringen en inkomstenbelasting hierover afdragen. Heb je hier een bron van?

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: inkomen voor de toeslagen (waaronder huurtoeslag) is je verzamelinkomen, dat is je gezamenlijke inkomen in box 1, 2 en 3, minus persoonsgebonden aftrek. Ik vermoed dat dat in jouw geval zal neer komen op de belastbare winst, dus na aftrek van zelfstandigenaftrek e.d.

 

Volgens mij klopt dit niet...je suggereert dat toeslagen worden meegeteld in het verzamelinkomen? Dat zou vreemd zijn want dan moet je dus ook premies volksverzekeringen en inkomstenbelasting hierover afdragen. Heb je hier een bron van?

 

Marcel stelt dat het inkomen dat gehanteerd wordt om de hoogte van de toeslagen vast te stellen het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting is. Nergens lees ik dat de toeslagen deel uitmaken van dat verzamelinkomen. Dat is namelijk ook niet zo.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor de toeslagen kan ik je aanraden om die wel aan te vragen, maar nooit een te laag inkomen op te geven.

 

Alles wat je te veel wordt uitbetaald, moet je onverbiddellijk terugbetalen.

Alles wat je te weinig kreeg uitbetaald, krijg je later aangevuld.

 

Maar heb je het niet aangevraagd, dan krijg je niets.

Ook niet als jouw inkomen laag genoeg is om voor toeslagen in aanmerking te komen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.