• 0

FOR afstorten bij beeindiging bedrijf

Heb al uren op Internet gezocht, maar kom er niet uit.

 

Ik ben per 1 november gestopt met mijn B.V., maar had nog een FOR staan (waarschijnlijk uit de tijd dat ik een eenmanszaak had, die is geruisloos naar de B.V. overgegaan) van € 25.000,-.

En deze 'moet' ik van mijn accountant naar een bankspaarproduct omzetten/storten.

 

1) 'moet'dat inderdaad en kan ik niet afkopen?

 

2) ik heb al aan ABN AMRO, Centraal Beheer en Rabobank om een offerte gevraagd, maar ABN AMRO en RABOBANK willen advieskosten van € 750,- (!!) en Centraal Beheer geeft niet thuis.

 

Wie kan mij helpen en/of weet nog een direct writer waar ik kan afstorten.

 

Tevens hoor ik dat er volgend jaar een eenmalige overgangsregeling komt met 20% afkoop, is daar nog iets specifieks voor?

 

PS ik moest mijn B.V. stoppen uit noodzaak (verliesgevend), dus is elke € er nu 1 . . . .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
1) 'moet'dat inderdaad en kan ik niet afkopen?

 

Als de FOR bij inbreng in / omzetting EMZ naar BV niet is omgezet in een stamrechtverplichting kun je de FOR afkopen, tegen max 52% LB en 20% revisierente. Dan betaal je dus max 72% van € 25.000,- = € 18.000,- belasting.

 

maar ABN AMRO en RABOBANK willen advieskosten van € 750,- (!!)

 

Lang leve het provisieverbod. Maar de fee komt me redelijk marktconform over. Pas eerder op voor goedkope beunen. Een tzt van de aardbodem verdwenen of failliette partij is lastig aansprakelijk te stellen bij fout advies of gebrekkige zorgplicht

 

Wie kan mij helpen en/of weet nog een direct writer waar ik kan afstorten.

 

Ik ken er geen met een lagere fee.

Maar jij bedoelt waarschijnlijk iets anders dan een direct writer (=verzekeraar die zelf de bemiddeling en het advies doet). Ik vermoed dat jij "execution only" (=verkoop zonder advies) bedoelt. Dat is een kwestie van googelen op "banksparen execution only". Mijn advies zou het niet zijn....

 

Tevens hoor ik dat er volgend jaar een eenmalige overgangsregeling komt met 20% afkoop, is daar nog iets specifieks voor?

 

Dat heeft betrekking op stamrechten, niet op een FOR. Alleen als de FOR is omgezet in een stamrechtverplichting is dat relevant.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wil geen reclame maken, maar bij SNS bank kost het 375 (alleenstaande) of 500.

 

Bij Brand New Day is het 40 euro, plus 0,5% stortingskosten. Daarnaast is dit geen spaarrekening maar een beleggingsrekening.

 

Bij ING is het 14,50.

 

Je zal zelf moeten kijken wat het meeste oplevert qua rendement, lage kosten bij afsluiten zou wel eens kunnen betekenen hoge kosten bij uitkeren :)

Link naar reactie
  • 0

Tevens hoor ik dat er volgend jaar een eenmalige overgangsregeling komt met 20% afkoop, is daar nog iets specifieks voor?

 

Dat heeft betrekking op stamrechten, niet op een FOR. Alleen als de FOR is omgezet in een stamrechtverplichting is dat relevant.

 

 

Zelfs dat niet ;)

 

De 20% regeling ziet alleen op loonstamrechten dus uit ontslagvergoedingen

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de hulp.

 

Ben zonet gebeld door Nationale Nederlanden (Centraal Beheer doet geen FOR-afstortingen meer).

Kosten eenmalig bij acceptatie van de offerte: € 98,-

Afkoop tijdens looptijd is mogelijk tegen 3% van het opgebouwde vermogen.

 

Daar ik volgend jaar tegen die 20% kan afkopen (Crop Registeraccountants zegt dat het kan), wil ik dat doen, dat moet dan maar. Ik ben het shoppen een beetje zat.

 

Link naar reactie
  • 0

binnen de BV is er geen sprake meer van een FOR. Het inbrengen van een eenmanszaak (al dan niet geruisloos) in een BV doet veel 'spelregels' veranderen. Dus ik zie niet in waarom je vanuit de BV nog verplicht zou moeten zijn om je pensioenreserve te moeten afstorten.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

binnen de BV is er geen sprake meer van een FOR. Het inbrengen van een eenmanszaak (al dan niet geruisloos) in een BV doet veel 'spelregels' veranderen.

 

Er verandert niets aan de spelregels van de balanspost FOR als deze bij inbreng EMZ ongewijzigd blijft. Dat is een keuze. Omzetting in een stamrechtverplichting - met andere spelregels - was ook mogelijk geweest, idem vrijval of afkoop of afstorten.

 

Dus ik zie niet in waarom je vanuit de BV nog verplicht zou moeten zijn om je pensioenreserve te moeten afstorten.

 

Dat beweert niemand en - in reactie op de vraag van TS - is al bevestigd dat dat niet hoeft.

Je bent met de FOR nooit verplicht om deze af te storten. Je kunt de reserve ook laten vrijvallen te laste van de winst, of afkopen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, klopt dat ik niet 'moet' afkopen, maar als ik wel afkoop houd ik 28% over van € 25.000 ; is € 7.000,-

 

Joost : dat zal ik dan inderdaad nog eens navragen want ik heb Crop ook al betaald voor advies, dan moet dat advies natuurlijk wél kloppen ;)

Trouwens noemt Crop dit juist weer wel een stamrecht.

 

Link naar reactie
  • 0

of dit doet wat ik wil (stamrecht afstorten en volgend jaar met 20% belastingboete afkopen)

 

Nogmaals, het is geen stamrecht. Het is een lijfrente! Ik reageer wat geërgerd want je vraagt advies, krijgt dat met de nodige vraagtekens op het advies dat je gekregen hebt en toch negeer je die vraagtekens, die je op zijn minst terug hadden moeten sturen naar je adviseur.

 

20% belastingboete? Dat komt dan bovenop de 52% loonheffing. Die 20% is namelijk revisierente. Die wordt geheven bovenop de inkomstenbelasting. Je kunt een bankspaar lijfrente uit stakingswinst niet ineens afkopen, ook niet in 2014. Dat levert een boete op van 20% revisierente.

 

Sorry Felix, maar volgens mij lopen er dingen door elkaar waardoor je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Het ging jou juist om 20% belastingkorting, niet boete.

 

En zoals gezegd kan dat (die 20% korting) niet bij omzetting van stakingswinst in een bankspaar lijfrente.

 

Heb je Crop al om opheldering gevraagd? En waarom heb je in vredesnaam de knoop doorgehakt voordat jou duideijk was hoe het werkt?

 

:-\

 

..............

 

Ik kan je niet anders wensen dan succes want het is nu een voldongen feit.....

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hai Joost,

 

Bedankt voor je bevlogen reactie.

 

Crop heeft mij verzekerd dat dit af te kopen is zodra die regeling geaccordeerd is door de 1e kamer.

 

Als ik nu Belasting had betaald, had ik nu 72% moeten betalen.

 

Als ik je posts goed lees (correct me if i'm wrong) lees ik dat naar jouw mening ik sowieso niet onder die 20% regel zou vallen?!

 

Link naar reactie
  • 0

Crop heeft mij verzekerd dat dit af te kopen is zodra die regeling geaccordeerd is door de 1e kamer.

 

Hoe verzekerd? Zwart op wit met onderbouwing en garantie dat als het niet lukt Crop het verschil bij zal leggen? Of telefonisch/mondeling zonder dat hier een spoor van terug te vinden is.

Heb je Crop gewezen op de argumentatie van Joost en zijn onderbouwing (nieuw artikel 39f wel LB)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik je posts goed lees (correct me if i'm wrong) lees ik dat naar jouw mening ik sowieso niet onder die 20% regel zou vallen?!

 

Niet onder de 20% belasting korting in ieder geval.

 

In jouw situatie blijft het onduidelijk of de FOR omgezet was in een stamrechtverplichting maar zelfs dan nog voldoet het niet aan het voornaamste criterium van deze 20% kortingsregeling: het is geen ontslagvergoeding

 

Daarnaast heb je de FOR of stamrecht nu omgezet naar een bancaire lijfrente, die je vervolgens wilt gaan afkopen. Daarop is inderdaad een 20% regel van toepassing, namelijk de eerder genoemde revisierente. Een toeslag dus.

 

Al met al lijkt het geen Crop maar Crap...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Yep alles schriftelijk ;D

 

Crop heeft mij verzekerd dat dit af te kopen is zodra die regeling geaccordeerd is door de 1e kamer.

 

Hoe verzekerd? Zwart op wit met onderbouwing en garantie dat als het niet lukt Crop het verschil bij zal leggen? Of telefonisch/mondeling zonder dat hier een spoor van terug te vinden is.

Heb je Crop gewezen op de argumentatie van Joost en zijn onderbouwing (nieuw artikel 39f wel LB)?

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me haast niet voorstellen dat een fiscalist van een toch wel prima kantoor als Crop jou zwart op wit geschreven heeft dat als je jouw FOR-bankspaarrekening in 2014 ineens uit laat keren dat dan maar 80% van het saldo belast wordt.

 

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je de ene 20% verwart met de andere 20% (no offence)

 

De 20% waar Crop op doelt is het afschaffen van de 20% revisierente op sommige uitkeringen. Daaron valt idd te rekenen het ineens opnemen van een FOR-lijfrentebanksparen. Maar dan nog betaal je gewoon 52% IB over het gehele saldo van je rekening. Dat was echter tm nu 72% zijnde 52% IB en 20% revisierente. Daar zit de 20% die Crop bedoelt.

 

Waar we het in dit draadje over hadden en waar jij naar vroeg, is de 20% korting die je krijgt als je in 2014 een stamrecht bankspaarrekening leegmaakt. En onder stamrecht versta ik dus een loonstamrecht uit een ontslagvergoeding.

 

Onder voorwaarden mag je een gouden handdruk bankspaarrekening in 2014 ineens leeg maken en dan wordt slechts 80% van dat saldo gezien als inkomen. Dus een korting van 20%.

 

Daarover betaal je dan 52% IB (en ook geen revisierente).

 

Zo zie je maar weer: de revisierente is toevallig ook 20% en speelt in beide gevallen mee.

Als we de 20% korting op stamrechten hadden benoemd als heffing over 80% van het saldo dan was dit misverstand er wellicht niet geweest.

 

Maar even samengevat:

 

FOR is omgezet in lijfrente banksparen. Bij opname ineens in 2014 wordt het gehele saldo belast met 52% en vindt er geen 20% revisierente plaats (ik laat me hier even leiden door de fiscalisten van Crop).

 

Ontslagvergoeding is afgestort in stamrecht banksparen. Bij opname in 2014 wordt 80% van het saldo in de heffing betrokken en belast met 52% en vindt er geen revisierente plaats.

 

groet

Joost

 

nb: omwille van de duidelijkheid hanteer ik 52% IB. In voorkomende gevallen met lagere uitkeringen kan dat ook lager zijn afhankelijk van het jaarinkomen uit alle bronnen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.