• 0

Een I-shop opzetten als 16-jarige

Ik zit al een jaar lang te denken aan het opzetten van een eigen bedrijf. Ik dacht hierbij aan een internetzaak waar men computers en accesoires kan bestellen. Het lastige van het verhaal is dat ik 16 jaar ben, maar wel erg graag een dergelijk bedrijfje zou willen opzetten. Het eerste dat ik gedaan heb om mijn dit plan uit te werken is een website op te zetten met een volledig winkelsysteem, gemaakt met HTML/PHP/MySQL. Nu dit werkt en mijn enthousiastme nog niet is afgelopen probeer ik verder te komen met het serieuze bedrijfsplan en de leveranciers.

 

Mijn gedachte was als volgt:

  • Het begint met de internetwinkel waar men producten in hun mandje kunnen plaatsen en kunnen bestellen.
  • Ik heb dag en nacht ene overzicht van de binnengekomen bestellingen en zie wanneer degene die besteld heeft geld heeft overgemaakt op de rekening.
  • Wanneer het geld binnen is ontvang ik automatisch een e-mail en neem ik contact op met de leverancier(s), waarmee ik een deal gesloten heb.
  • Ik maak geld over naar de leverancier en deze stuurt mij zo snel mogelijk de bestelde producten.
  • Ik stuur het pakket zo snel mogelijk via TPG naar de klant.

 

Dit is dus alleen het idee, maar

  • is dit uitvoerbaar (als 16-jarige)?
  • Ik ben zeker bereid om er veel tijd in te steken, maar moeten mijn ouders dan de verantwoordelijkheid op zich nemen?
  • Kan het dan wel onder mijn naam?
  • Tegen welke problemen kan ik aanlopen?
  • Is de door mij beschreven methode mogelijk?
  • Kun je zomaar producten bestellen bij de fabrikant?

 

Het zijn nogal een aantal vragen; ik heb er al behoorlijk veel over opgezocht, maar op deze vragen heb ik nog geen goed antwoord kunnen vinden.

 

Bvd,

Bart Roorda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Bart,

leuk idee!, maar:

- op welke wijze ga je je potentiële klanten benaderen;

- waarom zouden klanten bij jou willen kopen (wat zijn jouw unique selling points);

- waarom zouden leveranciers aan jou willen leveren;

- op welke wijze ga je support doen na aflevering;

- is je site goed beveiligd? onderschat hacking, intrusion en schaalbaarheid niet;

- zo kan ik nog heel veel dingen bedenken.

 

ik raad je aan dit concept goed te bewaren en wellicht nog een aantal van dit soort concepten te ontwerpen en bouwen. je doet hier veel ervaring mee op en je hebt iets om te laten zien bij je sollicitaties. probeer een baan te vinden bij een organisatie die dit soort sites voor klanten bouwt, dan kan je veel ervaring opdoen. die zul je heus nodig hebben.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Beste Bart,

leuk idee!, maar:

- op welke wijze ga je je potentiële klanten benaderen;

Banners op Internet, hoog in zoekmachines terrecht komen, aanmelden bij de Tweakers Pricewatch en evnt. lokale advertenties

 

- waarom zouden klanten bij jou willen kopen (wat zijn jouw unique selling points);

Perfecte service / aflevering + goede prijzen.

 

- waarom zouden leveranciers aan jou willen leveren;

Is het ook mogelijk om het direct vanuit de fabriek te laten komen? Ze zouden het mij willen leveren, omdat het voor hen extra inkomsten binnen brengt :).

 

- op welke wijze ga je support doen na aflevering;

Support voor de apparaten zelf is er niet, maar support voor de website via e-mail en/of brieven. Eventueel is bellen mogelijk. Mijn bedoeling was om een script te maken waar de actuele status van de bestelling altijd te bekijken is (extra service).

 

- is je site goed beveiligd? onderschat hacking, intrusion en schaalbaarheid niet;

Zo goed als. Tegen hacken kun je niet verschrikkelijk veel doen, maar hierover heb ik niks te zeggen, omdat dit via het hostbedrijf (in mijn geval Netnation) gaat. De code is wel heel erg goed beveiligd.

 

- zo kan ik nog heel veel dingen bedenken.

 

ik raad je aan dit concept goed te bewaren en wellicht nog een aantal van dit soort concepten te ontwerpen en bouwen. je doet hier veel ervaring mee op en je hebt iets om te laten zien bij je sollicitaties. probeer een baan te vinden bij een organisatie die dit soort sites voor klanten bouwt, dan kan je veel ervaring opdoen. die zul je heus nodig hebben.

 

Ik heb al enige ervaring met het maken van content management systemen en ben freelance webdesigner/programmeur. Ik denk dat dit niet het grootste probleem zal zijn.

 

succes.

 

Bedankt! (ook voor de zeer snelle reactie!)

Link naar reactie
  • 0

  • Kun je zomaar producten bestellen bij de fabrikant?

 

bestellen kan altijd. de vraag is of ze het ook zullen afleveren. veel fabrikanten leveren niet graag aan kleine afnemers, om diverse redenen (teveel werk voor te weinig inkomsten, afspraken met andere afnemers, risico's in betalingen). je doet er goed aan je beoogde leveranciers te benaderen voordat je begint zodat je daar duidelijkheid over hebt. en zoek anders een groothandel die deze producten wel kan/wil leveren.

Link naar reactie
  • 0

  • Kun je zomaar producten bestellen bij de fabrikant?

 

bestellen kan altijd. de vraag is of ze het ook zullen afleveren. veel fabrikanten leveren niet graag aan kleine afnemers, om diverse redenen (teveel werk voor te weinig inkomsten, afspraken met andere afnemers, risico's in betalingen). je doet er goed aan je beoogde leveranciers te benaderen voordat je begint zodat je daar duidelijkheid over hebt. en zoek anders een groothandel die deze producten wel kan/wil leveren.

 

Ja, daar heb je wel een punt. Een groothandel waar ik de producten af zou kunnen halen is een mogelijkheid; ik ga ernaar zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Bart,

naast de verkoop kant en de inkoop kant, zie hiervoor de voorgaande berichtgeving, moet je ook nog over je bedrijf en de backoffice nadenken.

 

Een rechtsvorm, eenmanszaak, vof, BV, zal je moeten oprichten, waarbij je ouders (hoofdelijk) aansprakelijk zijn. Zoek hier veel informatie over, bijvoorbeeld op www.kvk.nl, zodat jullie goed beslagen ten ijs komen.

 

er komt echt wel veel bij kijken, dus spreek alles goed door met je ouders en eventueel de forumleden alhier. Ook de kvk heeft adviseurs waar je terechtkunt.

 

Keep asking.

Succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bart,

naast de verkoop kant en de inkoop kant, zie hiervoor de voorgaande berichtgeving, moet je ook nog over je bedrijf en de backoffice nadenken.

 

Een rechtsvorm, eenmanszaak, vof, BV, zal je moeten oprichten, waarbij je ouders (hoofdelijk) aansprakelijk zijn. Zoek hier veel informatie over, bijvoorbeeld op www.kvk.nl, zodat jullie goed beslagen ten ijs komen.

 

er komt echt wel veel bij kijken, dus spreek alles goed door met je ouders en eventueel de forumleden alhier. Ook de kvk heeft adviseurs waar je terechtkunt.

 

Keep asking.

Succes.

 

Bedankt! :)

 

Mijn idee is dat het het makkelijkst is om een eenmanszaak te beginnen, omdat daar veel minder bij komt kijken dan bij een BV/NV. De bedoeling is om het zelf op te starten en te beheren, waardoor het sowieso geen VOF wordt.

 

Er zal geen afhaalbalie zijn; alles gaat via de post / internet, waardoor er kosten bespaard worden en er geen aparte ruimte gehuurd / gemaakt hoeft te worden.

 

Ik heb een starterspakket bij de KVK aangevraagd, aanstaande vrijdag ga ik ook langs de KVK te Rotterdam.

 

Wat voor administratie moet je allemaal bijhouden bij zo´n simpel eenmansbedrijf als dit?

Link naar reactie
  • 0
Ja, daar heb je wel een punt. Een groothandel waar ik de producten af zou kunnen halen is een mogelijkheid; ik ga ernaar zoeken.

 

Hou er rekening dat zelfs groothandels niet zomaar tegen goede prijzen aan jou leveren. Voor kleine orders krijg je zeker order en administratie kosten wat flink aantikt als je 1 PC wilt verkopen. Op een middenmoot office PC van 550 euro zit 50 euro marge, die is niet eens per stuk te bestellen zonder dat je er geld op toelegt. Maar minimale order bedragen van 500-1000 euro voor accesoires/onderdelen is ook niet vreemd.

 

Twee keer betalen en opsturen levert wel erg veel vertraging op. Zeker als het van bank naar giro gaat. Je zit zo op twee weken. Wil jij zo lang wachten op je bestelling?

 

Misschien kun je een bestaande winkel vinden die deze uitdagingen al onder de knie heeft maar nog geen webshop. Kun je een hoop van leren op het vlak van de handel.

Link naar reactie
  • 0

Ja, daar heb je wel een punt. Een groothandel waar ik de producten af zou kunnen halen is een mogelijkheid; ik ga ernaar zoeken.

 

Hou er rekening dat zelfs groothandels niet zomaar tegen goede prijzen aan jou leveren. Voor kleine orders krijg je zeker order en administratie kosten wat flink aantikt als je 1 PC wilt verkopen. Op een middenmoot office PC van 550 euro zit 50 euro marge, die is niet eens per stuk te bestellen zonder dat je er geld op toelegt. Maar minimale order bedragen van 500-1000 euro voor accesoires/onderdelen is ook niet vreemd.

 

Twee keer betalen en opsturen levert wel erg veel vertraging op. Zeker als het van bank naar giro gaat. Je zit zo op twee weken. Wil jij zo lang wachten op je bestelling?

 

Ik denk dat ik het binnen een week zou kunnen afhandelen: fabrikant stuurt pakket (duurt 5 dagen), ik heb de administratie dan al op orde en stuur het pakket (met factuur) direct door naar degene die besteld heeft. Deze ontvang het pakket via TPG binnen 2 dagen.

 

Misschien kun je een bestaande winkel vinden die deze uitdagingen al onder de knie heeft maar nog geen webshop. Kun je een hoop van leren op het vlak van de handel.

 

Ik geloof dar ik hiervan veel zou leren, maar ik zit nu echt met het plan om zelf een goed bedrijf op te zetten en volgens mij moet dit wel kunnen.

 

Het enige verdere probleem is het krijgen van de producten van de leveranciers?

 

Bedankt voor alle reacties! :)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel groothandels in (computer)hardware die direct van hun magazijn naar de uiteindelijke klant sturen, ik zou eens gaan uitzoeken waar goedlopende webwinkels dat geregeld hebben. Het scheelt je nl wat in de verzendkosten (=marge), maar ook een hele hoop werk.

 

Kvk-inschrijving is hierbij meestal wel een eis van de leveranciers trouwens, maar dat lijkt me sowieso wel nodig.

 

Wanneer het geld binnen is ontvang ik automatisch een e-mail en neem ik contact op met de leverancier(s), waarmee ik een deal gesloten heb.

 

Ik weet niet of je bank zo'n mailservice levert, heb het eigenlijk nog nooit gezien. Maar je kunt het checken via online banking natuurlijk!

 

Ik ben zeker bereid om er veel tijd in te steken, maar moeten mijn ouders dan de verantwoordelijkheid op zich nemen?

 

In principe wel, maar het is mogelijk via de rechter een zgn handlichting te vragen, waarbij jijzelf bevoegd wordt zakelijke handelingen uit te voeren, en daarvoor zelf verantwoordelijk bent.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel groothandels in (computer)hardware die direct van hun magazijn naar de uiteindelijke klant sturen, ik zou eens gaan uitzoeken waar goedlopende webwinkels dat geregeld hebben. Het scheelt je nl wat in de verzendkosten (=marge), maar ook een hele hoop werk.

Ik zal het navragen, maar ik ben natuurlijk wel een concurrent ;-).

 

Kvk-inschrijving is hierbij meestal wel een eis van de leveranciers trouwens, maar dat lijkt me sowieso wel nodig.

Dit was ik inderdaad van plan.

 

Wanneer het geld binnen is ontvang ik automatisch een e-mail en neem ik contact op met de leverancier(s), waarmee ik een deal gesloten heb.

 

Ik weet niet of je bank zo'n mailservice levert, heb het eigenlijk nog nooit gezien. Maar je kunt het checken via online banking natuurlijk!

MijnPostbank.nl heeft deze service. Ik vind het zelf heel handig, je betaalt er wel extra voor, maar daarvoor ontvang je wel een e-mail & SMS'je.

 

Ik ben zeker bereid om er veel tijd in te steken, maar moeten mijn ouders dan de verantwoordelijkheid op zich nemen?

 

In principe wel, maar het is mogelijk via de rechter een zgn handlichting te vragen, waarbij jijzelf bevoegd wordt zakelijke handelingen uit te voeren, en daarvoor zelf verantwoordelijk bent.

Ik wist niet dat dit kon. Ik zal het navragen! Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Wat jij wilt is niet concurrerend te realiseren.

 

Ik kan je vertellen dat de meeste internet winkels goedkoper aan de consumenten leveren dan dat jij kan inkopen. Dan komt daar nog een keer verzendkosten van de leverancier overheen(die zijn vaak 15 euro) en dan nog een keer jou verzendkosten zeg eens 5,25 euro. Dus zit je al op 20 euro aan extra kosten door het verzenden. Het argument wat vaak gebruikt wordt: Jah, maar doordat ik geen voorraad heb en weinig overhead zijn de kosten laag en heb ik de laatste(vaak lagere) prijs dan mijn concurrenten met voorraad. Nou vergeet het maar. Voorraad betekend inkopen in grote volumes en daar gaat weer korting vanaf en ze zijn de voorraad (meestal, wat zit niet altijd mee, maar vaak wel) wel weer kwijt voordat het inkoopverschil op 80 euro 1,5 is.

 

Concurrenten weten je alleen te vinden als je kijhard de concurrentie met ze aangaat. Ik heb in mijn tijd een keer een mail gehad, waarom lever je zo goedkoop. Wil je de markt kapot hebben ofzo. Vragen over hoe en wat beantwoorden ze niet of draaien eromheen. Het gras brengen zo ook altijd erg groen naar buiten.

 

Je kan inkopen bij de fabrikant, maar dan moet je denken aan pallets. Ik heb een keer navraag naar notebooks gedaan en toen moest ik er 200 afnemen of ik kwam op zo'n hoge prijs dat ik beter bij de groothandel kon halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het binnen een week zou kunnen afhandelen: fabrikant stuurt pakket (duurt 5 dagen), ik heb de administratie dan al op orde en stuur het pakket (met factuur) direct door naar degene die besteld heeft. Deze ontvang het pakket via TPG binnen 2 dagen.

 

Daar zit nog een weekend tussen, dus 2 dagen extra. Bovendien gaf je aan pas te gaan bestellen op het moment dat het geld bij jou binnen is, dat kost je ook nog eens 5 dagen. Met andere woorden, je klanten hebben een wachttijd van een kleine 2 weken. De meeste bedrijven leveren binnen 2 dagen, en steeds meer binnen 24 uur, en consumenten verwachten niet anders meer. Wil je een lange levertijd kunnen verantwoorden, dan zal je toch zeker 10-20% goedkoper moeten zijn, en die marge bestaat gewoon niet, al bestel je de producten met vrachtwagens tegelijk.

 

Wat doe je met de wet Koop op Afstand? Men heeft na ontvangst nog 7 dagen het recht om de bestelling te annuleren en de boel terug te zenden. Daar zit je dan met je spul, terwijl je het geld moet terugstorten. Geen groothandel of fabrikant die zo'n bestelling nog terugneemt: de wet geldt namelijk niet voor bedrijven.

 

Het enige verdere probleem is het krijgen van de producten van de leveranciers?

 

Ik ben bang dat willemj gelijk heeft met zijn opmerking dat dit een financieel onhaalbare kaart zal zijn.

 

Is het geen optie om (eerst) reseller te worden, zodat je geen geld hoeft uit te geven aan dure logistiek maar wel een site en naam kunt opbouwen? Kun je je wellicht toespitsen op bepaalde productcategorieën, en zodra flink die beginnen te lopen, die producten in eigen beheer gaan verzorgen

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Uit de bovenstaande reacties blijkt dat het echt onmogelijk is om een bedrijf goed lopend te houden zonder voorraad. Toch is het mijn doel in eerste instantie niet om winst te maken, maar om een bedrijf op te zetten, daar veel van te leren en plezier van te hebben. Ik ben bezig met het navragen van de kosten wanneer je de producten bij de groothandel haalt.

 

Ik zie nog graag reacties :).

Link naar reactie
  • 0

Toch is het mijn doel in eerste instantie niet om winst te maken, maar om een bedrijf op te zetten, daar veel van te leren en plezier van te hebben.

 

Natuurlijk, veel leren en plezier hebben aan een onderneming zijn belangrijk. Maar 'ondernemen' doet men normaalgesproken toch echt voor de winst - een gezond bedrijf heeft een gezonde bottom line!

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk, veel leren en plezier hebben aan een onderneming zijn belangrijk.

 

En als je er dan geld bij moet doen om door te kunnen gaan heet het volgens mij een hobby ;D

 

Misschien dat er eerst geld ingestoken moet worden, en dat er dan een jaar lang geen winst is (maar ook geen verlies) en dat ik daarna pas enige winst zal boeken.

 

Ik ben nog overal aan het navragen, vandaag heb ik ook de Startersgids van de KVK binnengekregen (zeer snel).

Link naar reactie
  • 0

ik zit een beetje in hetzelfde bootje als jij.

 

EEN VERKOOPPLEK IS NIET GENOEG

Echter is het aan te raden om meerdere verkoop plekken te zoeken, verschillende veilingsites erbij zoals ebay, marktplaats, ricardo om maar even wat te noemen, maar ook als je hier wat verkoop zul je er een correcte factuur bij moeten doen om in aanmerking te komen voor belastings terugvordering.

 

Dus ga naast je eigen webshop ook op de bekende veilingssites een webshop openen, dit werkt tevens ook erg leuk om klanten naar je eigen webshop te lokken, en je inkomsten gaan omhoog.

 

LEEFTIJD

verder is het ook beter om te wachten totdat je 18 bent, je kunt dan veel beter ondernemen ivm met je rijbewijs die soms wel makelijk is om of backorders of kleine bestellingen zelf op te halen bij je leverancier of een kleine partij computersystemen weg te brengen naar bedrijven(debiteuren) etc.

 

en veel leveranciers gaan gewoonweg niet met je in zee omdat je minderjarig bent.

 

ONDERNEMERSPLAN

zorg ook dat je goed plan schrijf, dit is niet alleen voor je financieringsinstelling maar ook voorjezelf, er zijn tal van dingen die je gewoon weg vergeet zonder dat oh zo belangrijke ondernemersplan wat geld kost overigens!

 

En je kan evalueren. Als je je plan hebt uitgevoerd kan je kijken hoe het is gegaan dus resultaten verglijken met je ondernemersplan en eventueel bijsturen (veranderingen maken in het plan).

 

FINANCIERING

praat eens met je leverancier voor een krediet, en of dat hij vanuit zijn eigen filiaal wil verzenden, kortom wat er mogelijk is. en als het niet bevalt een andere zoeken.

 

EN NOG EEN PAAR TIPS

je krijgt het straks veel te druk met kleine onderdelen [alles van 15 euro tot 150 euro] versturen waar je maar een beetje geld uit krijgt.

zorg daarom gewoon dat je ergens een leuke deal maakt voor een grote partij computersystemen of dure onderdelen, dat is veel interessanter voor een startend bedrijfje

 

Ik heb zelf gemerkt dat je met puur hardware onderdelen verkoop geen lekkere botherham verdient, tenzij je hoge marges hanteerd. Wat ongelovelijk moeilijk is om te verkopen op internet.

 

Leveranciers gaan met je praten voor een andere oplossing als je telkens kleine bestellingen doet, ook al kom je het ophalen!!

 

Link naar reactie
  • 0

je krijgt het straks veel te druk met kleine onderdelen [alles van 15 euro tot 150 euro] versturen waar je maar een beetje geld uit krijgt.

zorg daarom gewoon dat je ergens een leuke deal maakt voor een grote partij computersystemen of dure onderdelen, dat is veel interessanter voor een startend bedrijfje

 

Dit is voor mij onmogelijk, omdat ik niet zo veel rood kan staan.

 

Maar jij hebt dus ook zo'n bedrijfje of je wilt/wilde er een opzetten?

Link naar reactie
  • 0

ben zelf net beginnende, heb al wat dingetjes geleerd ondertussen.heb

 

hiervoor ook bij een computerwinkel gewerkt voor stage een half jaar.

erg veel geleerd hier.

 

geld een probleem? probeer een diep assortiment te hanteren.

bijv. een winkel beginnen met een productgroep zoals alleen opslaghardware (harde schijven, geheugensticks, geheugen, flash cards etc). scheelt jou in de kosten van een duurder breed assortiment

 

er zijn genoeg detailhandels op het internet die zich gespecialiseerd hebben in een productgroep.

 

een leuk voorbeeld is geheugen.com

Link naar reactie
  • 0

goed gegokt ;D

 

wanneer ga je trouwens beginnen met de onderneming?

ik ben erg benieuwd hoe het bij jou loopt, en of je mij ook wat kan helpen met starters tips..

 

ben trouwens zelf wel 18 jaar, en zit nog gewoon op school.

ben ondertussen wel mijn ondernemers mkb diploma aan het halen.

heb namelijk mijn ouders beloof dat ik niet ga beginnen zonder bedrijfsadministratie diploma.

 

ik denk dat we allebei bij de start van een onderneming wel een helpende hand kunnen gebruiken in de vorm van iemand die je advies geeft op een forum.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.