• 0

Een I-shop opzetten als 16-jarige

Ik zit al een jaar lang te denken aan het opzetten van een eigen bedrijf. Ik dacht hierbij aan een internetzaak waar men computers en accesoires kan bestellen. Het lastige van het verhaal is dat ik 16 jaar ben, maar wel erg graag een dergelijk bedrijfje zou willen opzetten. Het eerste dat ik gedaan heb om mijn dit plan uit te werken is een website op te zetten met een volledig winkelsysteem, gemaakt met HTML/PHP/MySQL. Nu dit werkt en mijn enthousiastme nog niet is afgelopen probeer ik verder te komen met het serieuze bedrijfsplan en de leveranciers.

 

Mijn gedachte was als volgt:

  • Het begint met de internetwinkel waar men producten in hun mandje kunnen plaatsen en kunnen bestellen.
  • Ik heb dag en nacht ene overzicht van de binnengekomen bestellingen en zie wanneer degene die besteld heeft geld heeft overgemaakt op de rekening.
  • Wanneer het geld binnen is ontvang ik automatisch een e-mail en neem ik contact op met de leverancier(s), waarmee ik een deal gesloten heb.
  • Ik maak geld over naar de leverancier en deze stuurt mij zo snel mogelijk de bestelde producten.
  • Ik stuur het pakket zo snel mogelijk via TPG naar de klant.

 

Dit is dus alleen het idee, maar

  • is dit uitvoerbaar (als 16-jarige)?
  • Ik ben zeker bereid om er veel tijd in te steken, maar moeten mijn ouders dan de verantwoordelijkheid op zich nemen?
  • Kan het dan wel onder mijn naam?
  • Tegen welke problemen kan ik aanlopen?
  • Is de door mij beschreven methode mogelijk?
  • Kun je zomaar producten bestellen bij de fabrikant?

 

Het zijn nogal een aantal vragen; ik heb er al behoorlijk veel over opgezocht, maar op deze vragen heb ik nog geen goed antwoord kunnen vinden.

 

Bvd,

Bart Roorda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben blij te horen dat het zo goed gaat met jou winkel.

Ik heb je website bekeken en begrijp heel goed dat je klein wil beginnen.

Door wat minder producten op je site zetten.

Alleen ik zou toch zo snel mogelijk een groter assortiment aanbieden.

 

Mijn shop is inmiddels ook actief bezig.

Ik krijg al meer bestellingen dan verwacht binnen(meestal 3 producten iedere 2 dagen). Helaas zijn er te weinig ebayers die feedback achterlaten.

 

Alleen dit tempo is niet snel genoeg voor mij.

Maar wat is de volgende logische uitbreiding?

Voorwaarde is wel dat ik niet meer wil aanbieden als dat ik op voorraad heb liggen.

 

Ik vraag me af wat voor indruk ik op mijn klanten achterlaat als ze iets gekocht hebben, door contact via email kunnen ze toch wel een beetje achterhalen of je zakelijk bent.

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen week ben ik een reclamecampagne gehouden begonnen in de omgeving van Rotterdam. Ik wil hiermee vooral moderne (jong)volwassenen in de kleinere steden en dorpen rondom Rotterdam bereiken.

 

Gedurende de komende maand zullen zo'n 1000 huishoudens iedere week een folder in de bus krijgen met de actuele prijzen en producten. Ook zal er elke keer een pagina in staan met informatie over een bepaalde techniek, begrijpbaar voor iedereen.

 

Verder hebben zo'n 800 huishoudens op dit moment onderstaande flyer ontvangen. Deze zijn vooral uitgedeeld bij rijkere huishoudens met kinderen. Deze actie heeft veel bezoekers opgeleverd, het viel me erg mee.

 

Flyer_small.jpg

 

Voorlopig gaat het vooral voor naamsbekendheid. Tuxion Nederland moet als een betrouwbaar bedrijf overkomen met een goede service en lage prijzen. Op dit moment kan ik vrijwel elk product binnen 2 werkdagen leveren en enkele producten kunnen zelfs de volgende dag al binnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook nog plannen om meer dan 2 orders per week te krijgen of heb je je handen vol aan deze werkzaamheden op dit moment? Kortom wat wil je doen in de toekomst?

 

Ik heb Tuxion Nederland opgezet als hobby. Mond-tot-mond-reclame werkt goed, bezoekersaantallen stijgen, de naam Tuxion wordt steeds bekender, dus die twee orders (gemiddeld) zullen er, als het zo doorgaat, meer worden.

 

Ik wil deze hobby niet als hoofdbezigheid te gaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Heel goed dat je zo enthousiast bent! ......... kijk of je komende jaren ervaring op kunt doen bij een werkgever die jij weer kunt gebruiken!

 

Volgens mij heb je alleen pagina 1 gelezen ;) Ik heb nu al bijna een jaar een inschrijving bij de KvK. De defecte hardware heeft zich tot nu toe beperkt tot 3 producten die zonder problemen ter garantie gesteld konden worden.

Link naar reactie
  • 0

Heel goed dat je zo enthousiast bent! Ik denk dat je het beste toch kunt wachten tot je minimaal 18 jaar bent. Vanaf die leeftijd kun je namelijk een inschrijving bij de Kamer van Koophandel regelen. Voor jou is een eenmanszaak dan waarschijnlijk de beste optie.

 

Ik las ergens dat je schreef dat het je niet zo zeer om de winst te doen is maar om het plezier. Opzich is dat een heel goed uitgangspunt, maar realiseer je wel dat jouw klanten het niet zo zien. Wanneer je producten levert (je bent immers handelaar) zullen er hoe dan ook wel eens klachten komen. Een monitor werkt niet, een computer stoort, noem maar op. Daar kun jij niks aan doen, maar de klant komt uiteraard wel bij jou terecht.

 

Dan wordt het allemaal wel een stuk serieuzer. Zeker wanneer jij het vooral voor de lol doet, kunnen dat soort dingen nog wel eens gaan opbreken. Als de lol er dan even vanaf is, dan zou het toch op z'n minst fijn zijn als je er in ieder geval een boterham aan hebt verdiend.

 

Verder zijn zaken als een voorraad aanhouden, scherpe prijzen bedingen etc. erg belangrijk maar ik geloof dat daar al het e.e.a. over gesproken is!

 

Heel veel succes, mijn advies: je enthousiasme niet laten temperen maar alles wat uit laten kristaliseren, kijk of je komende jaren ervaring op kunt doen bij een werkgever die jij weer kunt gebruiken!

 

Beste Sjoerd,

 

Ik vind dat je Bart behoorlijk tekort doet met deze opmerking.

Als je ziet hoe hij bezig is met zijn onderneming, denk ik dat Bart bedoelt, het plezier hebben van het drijven van een onderneming.

Lees de hele draad eerste eens door, de tijd die Bart inmiddels in zijn onderneming heeft gestoken, en zich serieus verdiept heeft in de mogelijkheden en onmogelijkheden geven aan hoe deze man bezig is met zijn onderneming.

En wat is er nu op tegen dat mensen onder de achtien al voorzichtig het ondernemen verkennen.

Verder heb ik de indruk dat hij ook op een serieuze manier doorgaat met zijn opleiding. De kennis die hij nu op doet heeft hij alvast binnen, dat neemt niemand meer van hem af.

 

Een veel gehoorde klacht over het onderwijs is vaak dat het te ver afstaat van het ondernemerschap, mensen als Bart laten zien dat er mogelijkheden zijn om ondernemerschap te combineren met een opleiding.

Het zou mij niet verbazen als Bart ook medestudenten aansteekt met het ondernemersvirus. Zij zullen misschien niet direct een onderneming starten, maar het opent in ieder geval hun ogen.

 

@Sjoerd, het is dat je hier nieuw bent, maar ik ben geneigd jou een kneus te geven voor deze post.

Link naar reactie
  • 0

Leuk om te lezen hoe het allemaal is gelopen en nog steeds gaande is.

 

Site ziet er verder functioneel uit. Enkele punten aan de website die ik voor verbetering vatbaar vind:

 

- als ik in sub-pagina (Informatie | Voorwaarden | Prijslijst | My.Tuxion | Contact) zit werken de links naar de producten niet meer.

 

- ik zou als ik jou was wat over zoekmachine optimalisatie gaan lezen. (userfriendly urls bijv.). Kan je dagelijks toch veel meer hits opleveren.

 

- het design zou toch iets aantrekkelijker kunnen m.i. Is me net wat te basic zo en vooral het logo zou mooier kunnen.

 

suc6!

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de suggesties. De links op de contentpagina's is inderdaad een stomme fout van me :). Verander ik direct.

 

Wat betreft de zoekmachine-vriendelijke URL's: ik probeer het zo optimaal te laten indexeren en zal zeker nog kijken of ik URL's als product.php?t=nr kan veranderen.

 

Het design doe ik op dit moment even niets aan, maar het staat op de lijst.

 

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Sjoerd,

 

Ik vind dat je Bart behoorlijk tekort doet met deze opmerking.

Als je ziet hoe hij bezig is met zijn onderneming, denk ik dat Bart bedoelt, het plezier hebben van het drijven van een onderneming.

Lees de hele draad eerste eens door, de tijd die Bart inmiddels in zijn onderneming heeft gestoken, en zich serieus verdiept heeft in de mogelijkheden en onmogelijkheden geven aan hoe deze man bezig is met zijn onderneming.

En wat is er nu op tegen dat mensen onder de achtien al voorzichtig het ondernemen verkennen.

Verder heb ik de indruk dat hij ook op een serieuze manier doorgaat met zijn opleiding. De kennis die hij nu op doet heeft hij alvast binnen, dat neemt niemand meer van hem af.

 

Een veel gehoorde klacht over het onderwijs is vaak dat het te ver afstaat van het ondernemerschap, mensen als Bart laten zien dat er mogelijkheden zijn om ondernemerschap te combineren met een opleiding.

Het zou mij niet verbazen als Bart ook medestudenten aansteekt met het ondernemersvirus. Zij zullen misschien niet direct een onderneming starten, maar het opent in ieder geval hun ogen.

 

@Sjoerd, het is dat je hier nieuw bent, maar ik ben geneigd jou een kneus te geven voor deze post.

 

Ho! nee dan heb je me verkeerd begrepen ;-) Het was zeker niet mijn bedoeling om te twijfelen aan zijn kunnen en het plezier dat hij kan hebben in het drijven van zijn onderneming! Zelf stond ik ook als 16 jarige jongen te trappelen om te beginnen! Het is wat dat betreft een jongen naar m'n hart, geloof mij! Maar ik wilde hem vooral behoeden om niet zijn neus te snel te stoten.

 

Wat betreft je opmerking over studie en ondernemerschap; ik houd mij veel bezig met de brug tussen studenten (overigens zijn die over het algemeen iets ouder, maar dat is verder niet belangrijk in deze) en ondernemen dus weet precies wat je bedoeld. Er zijn (gelukkig) al veel initiatieven gaande waardoor studenten (en ook scholieren) kansen krijgen om te ondernemen. Uiteindelijk is het ultieme resultaat dan natuurlijk de eigen onderneming. Dus dat wens ik Bart echt van harte toe!

 

nogmaals, niet m'n bedoeling om hem te kort te doen. Als jij of hij het zo hebt/heeft opgevat; mijn excuses :) Doe verder je voordeel met m'n advies!

 

Veel succes en plezier in het ondernemen!

Link naar reactie
  • 0

Eey bart,

 

Je site ziet er redelijk goed uit ik zou echter nog wel wat meer aandacht besteden aan de details zo vind ik de manier waarop je aangeeft het het bezorgt word niet echt naar behoren. Verder klikt en zoekt het allemaal al veel beter weg dan bij mijn vorige bezoek. Succes en ga zo door! (klein minpuntje nog vind ik wel je naam ik snap de link met computer niet maar aan de andere kant breng je hem wel als dit zijn wij en dat vind ik dan juist wel leuk).

 

MVG

 

Wim

Durf je leven te dromen en je dromen te leven!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit zien mislukken bij een kennis van mij. Hij wilde precies hetzelfde als jij doen. Het ging vooral mis doordat hij slechts 1 dag per week vrij kon maken voor de werkzaamheden. Hij had vaak met klanten te maken die wel 10x een email stuurden met een vraag over een product. In het verwerking hiervan ging veel tijd inzitten, en dit is dus voordat ze ook maar iets hebben besteld.

 

Het andere punt is al genoemd. De 'unique selling points'. Er zijn tig webshops te noemen, waarvan enkele bekenden: Azerty, Alternate, Informatique.Op prijs is het lastig te concurreren in deze branche, aangezien iedereen bij dezelfde groothandels inkoopt en de marges klein zijn. Dus de vraag is op welke manier je je dan toch nog kan onderscheiden. Het plan is wel uitvoerbaar natuurlijk .Je kan direct bij een groothandel betalen. Je levertijd zal dan wel iets langer zijn bij een grote webshop. Ik zou er gewoonweg niet aan beginnen. Zeker aangezien je nog maar 16 bent en je waarschijnlijk veel tijd kwijt bent aan je opleiding.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit zien mislukken bij een kennis van mij. Hij wilde precies hetzelfde als jij doen. Het ging vooral mis doordat hij slechts 1 dag per week vrij kon maken voor de werkzaamheden. Hij had vaak met klanten te maken die wel 10x een email stuurden met een vraag over een product. In het verwerking hiervan ging veel tijd inzitten, en dit is dus voordat ze ook maar iets hebben besteld.

 

Het andere punt is al genoemd. De 'unique selling points'. Er zijn tig webshops te noemen, waarvan enkele bekenden: Azerty, Alternate, Informatique.Op prijs is het lastig te concurreren in deze branche, aangezien iedereen bij dezelfde groothandels inkoopt en de marges klein zijn. Dus de vraag is op welke manier je je dan toch nog kan onderscheiden. Het plan is wel uitvoerbaar natuurlijk .Je kan direct bij een groothandel betalen. Je levertijd zal dan wel iets langer zijn bij een grote webshop. Ik zou er gewoonweg niet aan beginnen. Zeker aangezien je nog maar 16 bent en je waarschijnlijk veel tijd kwijt bent aan je opleiding.

 

Ik denk dat je de laatste 9 pagina's gemist hebt ;).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.