• 0

Bedrijfsvorm

Hallo allemaal,

 

ik ben bezig met een bepaald project waar een samenwerkingsverband wil aangaan met een grote nationale speler in hetzelfde speelveld. Inmiddels zijn de eerste gesprekken gevoerd en ze zijn erg geínteresseerd om het project met mij uit te voeren, dus dat is allemaal positief.

 

Het project betreft iets dat door mij ontwikkeld moet worden (of door derden volgens mijn idee) en daarna ingezet kan worden door mijn samenwerkingspartner. Zij breiden op deze manier hun eigen assortiment uit en tevens heb ik er wat aan, aangezien ik enorm geholpen ben met de marketing.

 

Maar nu mijn vraag. Wat is nu het verstandigst? Ik heb nog geen bedrijfsvorm gekozen en vraag me af wat ik moet doen. Het idee onderbrengen in een eigen onderneming (op te starten middels investeerders) en het door mij ontwikkelde idee verkopen (rechten blijven bij mij), of een dienstverband aangaan met de samenwerkingspartner en onder die deken het idee ontwikkelen (rechten blijven niet bij mij, toch?).

 

Beide opties hebben voor- en nadelen mbt risico's, kosten, duurzaamheid, etc, maar tot een echt doorslaggevende keus ben ik nog niet gekomen. Stort ik me in iets dat ik zelf in de hand heb, maar nog moet opstarten, of kies ik voor zekerheid...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dentist,

 

Is er in de gesprekken met de partner niet over gesproken hoe dat het beste in het vat te gieten is?

 

Ben je ondernemer of niet? Als je kiest voor een eigen bedrijf kunnen de verdiensten hoger liggen, indien je het product ook aan derden kunt verkopen. Als je kiest om als medewerker aan de slag te gaan, dan zou je in jouw contract ook kunnen opnemen dat je een bepaalde vergoeding voor het succes van het project krijgt.

 

Ook hangt het er mee samen hoe groot de investering is en in hoeverre je dat geld bijelkaar kunt brengen. Zonder meer informatie (die je wellicht uit concurrentie overwegingen niet kunt geven) is het moeilijk voor mensen om jou te adviseren.

 

Stel jezelf de vraag of je echt gelooft in dit project en of je van het succes zelf wilt genieten, of dat je om het echt een succes te maken afhankelijk bent van anderen.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dentist,

 

Is er in de gesprekken met de partner niet over gesproken hoe dat het beste in het vat te gieten is?

 

Nog niet, maar dat komt binnenkort. Daarom wil ik vooral voor mezelf even duidelijk hebben wat het handigst is. Ik wil goed voorbereid die gesprekken ingaan.

 

Ben je ondernemer of niet? Als je kiest voor een eigen bedrijf kunnen de verdiensten hoger liggen, indien je het product ook aan derden kunt verkopen. Als je kiest om als medewerker aan de slag te gaan, dan zou je in jouw contract ook kunnen opnemen dat je een bepaalde vergoeding voor het succes van het project krijgt.

 

Ik ben ondernemer en de potentiele markt is groot. Waar ik op dit moment aan zit te denken is een BV met daarin mijn samenwerkingspartner en ik. De partner zou dan veel van de marketing voor zijn rekening nemen, maar ik denk dat ik de initiële investeringen dan zelf zou moeten doen (of door andere investeerders/subsidies moet laten doen)

 

Ook hangt het er mee samen hoe groot de investering is en in hoeverre je dat geld bijelkaar kunt brengen. Zonder meer informatie (die je wellicht uit concurrentie overwegingen niet kunt geven) is het moeilijk voor mensen om jou te adviseren.

 

Stel jezelf de vraag of je echt gelooft in dit project en of je van het succes zelf wilt genieten, of dat je om het echt een succes te maken afhankelijk bent van anderen.

 

Om het echt tot een succes te maken ben ik afhankelijk van anderen, maar dat is meer voor de start (snelle marktpenetratie) en de strategie die ik gebruik om mijn idee te beschermen (door samenwerking). In het idee geloof ik heilig, de truuk is alleen om dat goed op de markt te brengen en daarom heb ik een partner nodig :) Mocht het begin een succes worden, dan heb ik waarschijnlijk al snel genoeg basis om zelfstandig verder te gaan.

 

Is het realistisch om een joint venture voor te stellen in dit soort gevallen? Ik kan me de situatie voorstellen dat er binnen 5 jaar internationaal iets op de markt komt vanuit die JV en dat ik en mijn partner beide daar iets aan over willen en kunnen houden. Mocht een van beiden er eerder mee op willen houden, dan blijft het idee tenminste in die organisatie en dat lijkt me wel het prettigst.. toch?

Link naar reactie
  • 0

Hai beste forum-genoten,

 

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik en mijn partner zitten ook in de startfase van een onderneming. Ook wij hebben een samenwerkingspartner nodig om het idee te verpakken. Alleen zitten we nog echt in de startfase. We zoeken momenteel contact met geplande partners, overigens een moeilijke zaak. Wij weten ook niet in welke rechtsvorm we de onderneming moeten gieten. We schatten de marktkansen hoog in. Het gevaarlijke is dat je als relatief kleine "bijna" ondernemer naar een kapitaalkrachtige multinational stapt. We vragen ons inderdaad ook af hoe we afstappen op zo'n dergelijke onderneming.

 

Heeft iemand hier suggesties voor?

 

MVG JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval was het 'eenvoudig'. Ik moest mijn partner ervan overtuigen dat 1) ikzelf meerwaarde creëer door het idee in te brengen en uit te voeren en 2) mijn partner erbij gebaat is om mijn idee te beschermen door zichzelf aan mij te verbinden.

 

Ik vraag me alleen af of mijn partner zich geroepen voelt (of uberhaupt de mogelijkheid heeft) om in een JV te stappen...

Link naar reactie
  • 0

let wel op het volgende: de risico's in deze "samenwerking" zijn wel erg scheef verdeeld. jij draagt de ontwikkelkosten en de partner draagt geen kosten. vervolgens moet je duus vooraf afspraken maken over "afnameverplichting" en wederzijdse exclusiviteit, dat je partner niet met een ander bedrijf in zee gaat.

 

Hou ook in de gaten dat je partner de marketing gaat doen, maar jou daar veelal bij nodig heeft. Maak dus goede afspraken over de betaling van jou marketing inspanningen.

 

kortom, stel je eigen belangen veilig. Jullie gezamenlijk belang is zoveel mogelijk verkopen, maar als je de kostenverdeling niet goed afregelt gaat het gegarandeerd mis.

 

denk win-win, als beide partijen op eerlijke wijze kosten, risico's en opbrengsten verdelen, kan het succesvol zijn. Als dit niet eerlijk en win-win gebeurt, loop de relatie gegarandeerd mis en slacht je de kip met de gouden eieren.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Maar nu mijn vraag. Wat is nu het verstandigst? Ik heb nog geen bedrijfsvorm gekozen en vraag me af wat ik moet doen. Het idee onderbrengen in een eigen onderneming (op te starten middels investeerders) en het door mij ontwikkelde idee verkopen (rechten blijven bij mij), of een dienstverband aangaan met de samenwerkingspartner en onder die deken het idee ontwikkelen (rechten blijven niet bij mij, toch?).

 

De inleidende vraag is moeilijk te beantwoorden op basis van algemene informatie.

 

Op het moment dat je een dienstverband aangaat bestaat de kans dat de werkgever het intellectueel eigendom claimt, tenzij je daarover zeer goede afspraken maakt. Persoonlijk zou geneigd zijn om vanuit een eigen onderneming te opereren.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik en mijn partner zitten ook in de startfase van een onderneming. Ook wij hebben een samenwerkingspartner nodig om het idee te verpakken. Alleen zitten we nog echt in de startfase. We zoeken momenteel contact met geplande partners, overigens een moeilijke zaak. Wij weten ook niet in welke rechtsvorm we de onderneming moeten gieten. We schatten de marktkansen hoog in. Het gevaarlijke is dat je als relatief kleine "bijna" ondernemer naar een kapitaalkrachtige multinational stapt. We vragen ons inderdaad ook af hoe we afstappen op zo'n dergelijke onderneming.

 

Heeft iemand hier suggesties voor?

Voordat je de onderneming naar buiten toe presenteert of samenwerkingsverbanden met derden aangaat, zul je toch eerst duidelijkheid moeten hebben over de eigen rechtsvorm. Op die basis kun je een goede invulling geven aan de samenwerking. Dat schept ook naar de toekomstige partner duidelijkheid en wekt vertrouwen. Grote ondernemingen zitten doorgaans niet te wachten op individuen met allerlei plannen, die willen een vast omlijnd kader zien.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Edward,

 

Momenteel studeert mijn partner af met het businessplan. Daarna is het de bedoeling dat we de onderneming bestaansrecht geven. We hebben vrijwel alles klaar om toenadering te zoeken bij een samenwerkingspartner om het idee te concretiseren. Zo zijn er een aantal proefmodellen en hebben we een grafische bedrijf ingeschakeld voor de ontwikkeling van de huisstijl. We hebben min of meer contact met 4 grote internationale bedrijven. Het is lastig daar een voet tussen de deur te krijgen.

 

Groet JW

Coffee-star | espressobars

www.coffee-star.nl

Quote: Kijk niet naar wat vandaag kan, maar denk aan wat morgen mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

let wel op het volgende: de risico's in deze "samenwerking" zijn wel erg scheef verdeeld. jij draagt de ontwikkelkosten en de partner draagt geen kosten. vervolgens moet je duus vooraf afspraken maken over "afnameverplichting" en wederzijdse exclusiviteit, dat je partner niet met een ander bedrijf in zee gaat.

 

Hou ook in de gaten dat je partner de marketing gaat doen, maar jou daar veelal bij nodig heeft. Maak dus goede afspraken over de betaling van jou marketing inspanningen.

 

Wellicht iets meer informatie.. De samenwerkingspartner is een grote koepelorganisatie (de enige in NL), die mij toegang kan verschaffen tot plaatsen waarbij ik niet individueel kan komen, de organisaties binnen de koepel. Beiden hebben we er m.i. belang bij dat dit project slaagt, maar ik vooral vanuit financieel oogpunt en mijn partner meer vanuit een algemeen koepelbelang (stimulerings-oogpunt?).

 

Wat ik middels deze JV zou willen proberen is om de rechten van het idee en de uitwerking van het project in die JV te stoppen, zodat die dingen beschermd blijven, ook als een van beide partijen na verloop van tijd ermee stopt. De andere partij blijft dan over met de rechten en mag daarmee wat mij betreft mee doen wat hij wil.

 

Hoe groot is de kans dat ik nog 'exclusiviteit' moet bedingen als mijn partner en ik samen in de JV zitten? Is dat niet overbodig op dat moment?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.