• 0

Wij willen iemand aannemen, een paar vragen

Hallo,

 

Wij zijn een groeiende onderneming (VOF, momenteel met 2 man, de oprichters), en willen iemand aannemen.

De sector waarin we werken is zakelijk 2 (internet media, reclame)

 

Aangezien dit voor ons compleet nieuw is waren we benieuwd of we beknopt uitleg konden krijgen op de volgende vragen:

- Stel we geven ons personeel netto 1400 salaris. Hoeveel kost dit ons, inclusief reservering vakantiegeld, belastingen, enz.? (heb me scheel gezocht, en kom allerlei rekentools tegen, maar dat is allemaal voor bruto naar netto salarissen e.d.)

- Ik heb me al verdiept in verzekeringen, en komt tot de conclusie dat in onze (niet adviserende) werkzaamheden in ieder geval de zakelijke aansprakelijkheids verzekering van belang is.

 

Mijn conclusie, om een schatting te maken van persoonskosten waren dan ook dit:

- 1400 euro netto is ? kosten voor ons

- Aanaprakelijkheids verzekering, ca. 300euro per jaar

- Aanschaf spullen voor personeel, kantoor artikelen, laptop, etc.

 

Zie ik nog belangrijke kostenposten over het hoofd?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
- 1400 euro netto is ? kosten voor ons

 

Geen CAO, geen pensioen. Volgens de Raet Bruto-netto calculator circa € 1650 bruto salaris, nog te vermeerden met vergeverslasten WHK, WW, ZKW. Reken even grofweg op 15%, zit je op € 1.900,- totale maandelijkse lasten voor werkgever (nog even afgezien van de 8% vakantietoeslag).

 

- Aanaprakelijkheids verzekering, ca. 300euro per jaar

 

Is vaak omzetgebaseerd. Voor omzetten tot € 250.000,- zul je meestal binnen de minimumpremies van 100-150 per jaar blijven, nog te vermeerderen met evt SVI/WEGAM dekking als werknemer ook zakelijk rijdt in eigen auto of een bedrijfsauto.

 

Zie ik nog belangrijke kostenposten over het hoofd?

 

Loondoorbetaling bij ziekte

 

tot einddatum tijdelijk contract of tot 24 maanden x 1900 x 1,08 x 170%/2 = neerwaarts risico van ruim € 40.000,- bij zeer langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid, nog te vermeerderen met een paar duizend euro arbo en interventiekosten.

 

Is op zich verzekerbaar. Tarief hangt mede af van arbeidsvoorwaardelijke toezegging bij ziekte (wettelijk minimum 70% of hoger, bijv 100%?) en de gekozen wachttijd. Reken voor kosten verzekering en Arbo gemakshalve met ongeveer 3% van de loonsom = € 600 per jaar + € 100,- kosten arbodienst

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sgrp,

 

Welkom op het forum.

 

Spreek NOOIT een netto salaris af. Wat je netto uitbetaalt is al afhankelijk van wisselende regels, maar wat iemand na zijn belastingaangifte echt overhoudt is voor jou niet beïnvloedbaar. Dat hangt af van iemands totale financiële plaatje (hypotheekrente aftrek, bijzondere ziekte kosten, inkomen partner en alles wat je in de aangifte aantreft).

 

Dat gezegd hebbend... Een bruto salaris van 1.700 euro zal in de praktijk ongeveer leiden tot een netto uitbetaald salaris van 1.400 euro. Daar komt 8% vakantiegeld bij en daarbij werkgeverslasten (afhankelijk van CAO, pensioenpremie enz.), ik reken 30%. Teruggerekend per maand is dat ongeveer 2.400 euro bij elkaar.

 

Als je maar 1 personeelslid hebt, is het opzetten van een salarisadministratie een hoop werk om alle veranderende regels te volgen. Je kunt de administratie uitbesteden, maar ook het hele loondienstverband uitbesteden aan een payrollbedrijf.

 

Stel je vraag dus eens bij zo'n bedrijf, die kunnen je precies vertellen wat het all-in gaat kosten. Bij voorbaat kan ik je vertellen dat personeel een hoop geld kost!

 

Vergeet niet dat je als vennoten hoofdelijk aansprakelijk bent voor het salaris en af te dragen premies. Als de inkomsten opdrogen loopt dat al snel op. Een bureau en een laptop zijn de kosten niet, maar als iemand ziek wordt of opleiding nodig heeft gaat de teller heel hard lopen. Een aantal zaken daarin is wel verzekerbaar zoals Norbert aangeeft.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb ik inderdaad aan zitten denken, maar ik kan me voorstellen dat een payroll contructie, niet een zeer blijvende constructie is. Ik zie het als een soort uitzendbureau. En aangezien bij het werk dat ons personeel zal moeten doen ook een belangrijk leerproces zit, weet ik niet of payrol de juiste keuze zou zijn..

 

Link naar reactie
  • 0

Zo dacht ik ook maar inmiddels betaal ik een paar werknemers al 3 jaar via payroll. Nu gaat het wel om lagere bedragen (tieners) maar ik vind het fijn dat alle risico's volledig onder de payrollbedrijf vallen. De kosten zijn dan vaak rond de 1,6 bruto loon. Je kan het ook tijdelijk gebruiken, dat je zelf in dienst neemt zodra je zeker weet dat je tevreden bent met de persoon.

Link naar reactie
  • 0

Nou ik kan je dit vertellen . Een goed payroll bedrijf is een verademing voor je bedrijf , er zit procentueel zo weinig tussen dat je het er eigenlijk niet zelf voor kan doen. Wij maken al ruim 10 jaar lang gebruik van een payrollbedrijf wij zouden niet meer anders willen.

Link naar reactie
  • 0

Oke, dat klinkt toch wel weer interesant dan. Is het niet zo dat de mensen die je dan in dienst hebt ondertussen toch eigenlijk opzoek zijn naar iets anders, dus dat het meer een tijdlijke oplossing voor ze is?

 

En nog aanraders voor een betrouwbaar payroll bedrijf, of is dat niet toegestaan op dit forum?

Link naar reactie
  • 0

... Is het niet zo dat de mensen die je dan in dienst hebt ondertussen toch eigenlijk opzoek zijn naar iets anders, dus dat het meer een tijdlijke oplossing voor ze is?

...

Als iemand reageert op vacature weet die niet bij voorbaat al of er via payroll betaald zal worden. En er bestaan verschillende cao's bij payroll, bij abu cao kan je voor lange tijd enig moment ermee stoppen maar je kan ook meer zekerheid bieden aan werknemer, waardoor verschil met zelf in dienst nemen best klein is. Ik zou zeggen vraag naar de mogelijkheden en welke ze in jouw geval adviseren.

Ikzelf maak gebruik van www.propayroll.nl , die gaf duidelijk antwoord op mijn vragen toen ik aan het oriënteren was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.