• 0

Gaat de Overheid ons ook instructies geven?

Aanbevolen berichten

  • 0

@P.J. Ik snap eerlijk gezegd de (imho negatieve) topic titel niet in relatie tot bericht zelf.

 

Lijkt me niet meer dan logisch dat landen gaan proberen outsourcing en banenverlies terug te draaien. Goed getimed moment ook nu de loonkosten in het Oosten verder doorstijgen.

 

Dat de overheid - namens ons allemaal - daar ook een rol in heeft lijkt me niet meer dan logisch: het banenverlies is een groot maatschappelijk probleem en een grote kostenpost voor ons allemaal.

 

Ook niets mis mee zolang dat op een eerlijke manier gebeurt : dus op basis van innovatie en efficiency, en niet met overheidssubsidies en importheffingen.

 

En uiteraard is het spelen van de kinderarbeid- , arbeidsomstandigheden en mensenrechtenkaart erg hypocriet zolang het vooral westerse bedrijven (w.o. met name ook Apple) zijn die daar gebruik van maken, en hebben wij als afnemers/consumenten van dat soort producten ook boter op ons hoofd.

 

Bottom line: wat mij betreft niets mis met de oproep van Cameron, zolang het maar geen protectionisme is of wordt.

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven hebben geen stimulering nodig van de overheid en al helemaal geen instructies. Near-shoring is al wat langer een actueel thema, ook in Europa.

 

Daarbij speelt een simpele kostenafweging een rol (lange aanvoerlijnen bemoeilijken een snelle reactie op veranderingen in de vraag) maar ook maatschappelijke verantwoorde keuzen. En wellicht wat tariefbarrieres.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat we niets meer kunnen produceren is wel duidelijk. En de energie (Aldel) die we daarvoor nodig hebben wordt onbetaalbaar. Nederland is toch enigszins beroemd om zijn meer finanfiele "productie".

Dit wordt binnenkort berucht. Er moeten weer eens tot 2000 mensen weg bij RABO. Het zou goed zijn om hier het "terughalen" om te keren. Weet iemand een landje die daar interesse in heeft? ::) Bespaard ons WW premie.

 

Misschien toch iets over werkelijke instructies van de overheid. Bijvoorbeeld het sluiten van de economische scholen die zelfs nieuwe gegadigde opvolgers van deze toekomstige werkloze bankemployes nog aan het opleiden zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaar dat de overheid ook echt moet investeren in de kenniseconomie. De maakindustrie is al heel lang niet meer houdbaar in Nederland. Maar de laatste trend, en dat begint dus wel echt zorgelijk te worden is dat niet alleen de productie banen (het echte uitvoerende werk) verdwijnt maar ook steeds meer de functies voor hoger opgeleiden. Dit zie je ook terug in de Near shoring. Vaak naar Polen omdat dit nog in Europa ligt en daar de jongere generatie ook goed is opgeleid. Ik zie dit al in de praktijk en dat kan je alleen opvangen door te investeren in innovatie en nieuw ondernemerschap.

 

Doen we dat niet dan zijn we straks het land van de logistiek. Dit levert (voor een groot gedeelte) veel banen op aan de onderkant (vrachtwagen chauffeurs, magazijn). Niks mis met deze banen maar als land niet een goede ontwikkeling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Leg eens een link met het handelsoverschot dat in 2013 een recordhoogte bereikt heeft.

 

Nederland exporteert voor een slordige vijftig miljard meer dan het importeert. En dat zijn geen financiële diensten. Ook geen machines. Wel petrochemie en levensmiddelen.

 

Wat voor instructies moet de Overheid geven? Minder tomaten telen en extra kunstmest voor de metaalbouw?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat handelsoverschot wordt gerealiseerd door de verkoop van gas, olieproducten en andere producten van grote bedrijven. Deels ook in handen van de Staat, maar grotendeels niet. Ondanks dat handelsoverschot hebben we dus nog steeds niet voldoende inkomsten om onze overheidsbegroting sluitend te maken. Daarnaast stijgt de werkloosheid door uitbesteding van werk naar het Verre Oosten en vanaf 2008 is daar dan ook nog eens een financiële crisis overheen gekomen. De grootste klappen zijn daardoor in het MKB uitgedeeld. De voortdurend oplopende kosten/uitgaven van de Overheid overschrijden dus de inkomsten van dat handelsoverschot. Er is voor gekozen om die kosten deels naar beneden te brengen en deels door de burgers te laten ophoesten. Dat is voor de korte termijn een goede oplossing, maar voor de langere termijn is het onvoldoende omdat de werkloosheid nog steeds stijgt en er steeds meer kosten opduiken. Als er op micro-niveau in het MKB geen nieuw werk en geen nieuwe inkomsten worden gegenereerd, kunnen we deze situatie niet lang meer volhouden. Mensen raken gedemotiveerd en aan lager wal. Uiteindelijk kan het effect net zo catastrofaal zijn als een grote watersnoodramp. Oplossen vraagt moed van de micro-ondernemers en de Overheid zal die moed moeten aanmoedigen danwel ondersteunen. De Overheid investeert ook in het bedrijfsleven d.m.v. innovatiepotten e.d., maar als vervolgens de werkzaamheden en winsten naar het buitenland worden gesluisd, hebben we er hier ook niks meer aan. En ja, grote bedrijven en delen van die Overheid doen zelf ook mee aan dit spelletje en vandaar mijn oproep om dit om te keren. Alleen dan kunnen we weer een gezond functionerende economie krijgen, waarin door alle lagen van de bevolking weer zinnig wordt bijgedragen.

Link naar reactie
  • 0

Winkeliers en kleine zelfstandige exporteren helemaal niks. Toch zorgt dit voor veel werkgelegenheid in de economie. Export is voor de grotere bedrijven en multinationals.

Daarnaast zouden we ook steeds meer gewoon binnenlands moeten produceren ipv. importeren. Goed voor werkgelegenheid, binnenlandse bestedingen, kennis.

En goedkope arbeid wordt steeds breder ingevoerd op alle functies. Ik denk dat dit ook wel komt vanwege de toenemende globalisatie in elke branche. Bedrijven hebben opeens geen nationale of Europese concurrentie maar wereldwijd. Dit heeft gewoon veel impact.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Daarnaast zouden we ook steeds meer gewoon binnenlands moeten produceren ipv. importeren.

 

 

Hoe ver wil je het klokje terugdraaien. Jaren vijftig? Middeleeuwen? Er was ooit een tijd dat de meeste mensen leefden van wat het land voortbracht. Schapenwol voor kleding, koolmaaltijden in de winter met bier als drank. Volledige werkgelegenheid gegarandeerd.

 

Inmiddels draait de ruileconomie wereldwijd. Die is niet perfect. Je kan hele discussies houden over de milieueffecten en de verdeling van welvaart en welzijn. Maar verplichte binnenlandse consumptie betekent helaas dat je een fiks deel koopkracht inlevert.

 

Overigens ben je als klant geheel vrij om alleen maar binnenlandse producten in te kopen. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik betwijfel of je moet stellen dat het botweg de klok terugzetten is. Ik pleit gewoon voor een gezonde balans in inkomsten en uitgaven, waarbij iedereen voldoende vrijheid heeft om te kunnen presteren in gelijke kansen. Elk systeem heeft onderhoud nodig, of dat nu grote of kleine onderdelen betreft. Als je dat onderhoud niet goed en/of eerlijk organiseert, kunnen er mensen in de problemen komen en dan lijkt het mij wel fijn dat er een Overheid is die dat kan corrigeren. MKB-ondernemers brengen mensen niet in problemen. Die stellen zich normaliter automatisch in op de mogelijkheden en/of hun geweten.

 

Dus jij denkt dat verandering betekent dat we terug moeten de plaggen in? Heb je geen betere visie?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat je moet nadenken over de inrichting van het bedrijfsleven en de koppeling naar een samenleving. Veel topmanagers van bedrijven doen dit niet meer. Telt dan straks alleen het recht van de sterkste? Lekkere samenleving is dat. Het principe van ieder voor zich is er wel altijd geweest natuurlijk maar omdat de concurrentie nu wereldwijd is i.p.v. nationaal moet je als Nederlandse overheid hier wel mee bezig zijn.

 

De klok hoeft niet terug naar de jaren vijftig. Maar waarom importeren we heel veel energie uit Frankrijk bv. Dat kunnen we toch best zelf opwekken. Of we halen bijna al ons vlees in de supermarkt uit het buitenland. Waarom?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor. Ik lever in Europa en de VS.

 

Dan haal je dus werkgelegenheid elders weg. Foei! ;)

 

Even wat serieuzer. Ik woon in Engeland. Daar kwam de inspiratie voor dit topic vandaan. De UK heeft een handelstekort van een slordige 150 miljard dollar. Dat betekent dat ze elke week voor 3 miljard dollar meer importeren dan exporteren. In die export zit ook de olie en gas uit de Noordzee en de verdiensten van de City.

 

In de supermarkt wijs ik mijn pubers op Heinz Beans (uit Elst) en Heinz Ketchup (uit Elst) en bacon (uit Nederland) en eggs (uit Nederland) en dan vraag ik ze: "Wat komt er nog uit Engeland?"

 

Nederland staat in de top 10 landen met een handelsoverschot. In die top 10 staat maar één lagelonenland, dat is China dat bijna net zo'n groot handelsoverschot heeft als Duitsland. Een handelsoverschot betekent dat je meer produceert dan je consumeert.

 

Ik snap dus wel waarom Cameron de Britse industrie een duwtje wil geven. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Even wat serieuzer. Ik woon in Engeland. Daar kwam de inspiratie voor dit topic vandaan. De UK heeft een handelstekort van een slordige 150 miljard dollar. Dat betekent dat ze elke week voor 3 miljard dollar meer importeren dan exporteren. In die export zit ook de olie en gas uit de Noordzee en de verdiensten van de City.

 

In de supermarkt wijs ik mijn pubers op Heinz Beans (uit Elst) en Heinz Ketchup (uit Elst) en bacon (uit Nederland) en eggs (uit Nederland) en dan vraag ik ze: "Wat komt er nog uit Engeland?"

 

Nederland staat in de top 10 landen met een handelsoverschot. In die top 10 staat maar één lagelonenland, dat is China dat bijna net zo'n groot handelsoverschot heeft als Duitsland. Een handelsoverschot betekent dat je meer produceert dan je consumeert.

 

Ik snap dus wel waarom Cameron de Britse industrie een duwtje wil geven. ;D

Het grootste deel van dat handelsoverschot, meer dan 50% , komt van doorvoer- en weder uitvoerstromen waar bijna geen enkele industriële handeling aan wordt toegevoegd. Die stimuleren de binnenlandse industrie niet.

Als Cameron of Rutte de industrie willen stimuleren en vooral werkgelegenheid willen creëeren hebben ze dat in eigen hand door de belastingdruk voor (industriële) bedrijven te verlagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat bedrijven met < 5 miljoen omzet, veel belangrijker zijn voor regionaal werk. Je kunt niet terug naar de oude situatie, omdat de oude verhoudingen en werksituatie tussen werkgevers en werknemers, helemaal kapot gereguleerd is. Bestuurders opperen nu al dat werklozen ook gemakkelijker zelfstandigen moeten kunnen worden. Het fenomeen "werknemer" lijkt dus uitstervend. Dus als je nu een nieuw bedrijf opbouwt, waar montagehandelingen moeten worden verricht, zul je het ook vanuit dat perspectief moeten benaderen. De vraag is dan of het allemaal niet veel te duur is geworden.

Link naar reactie
  • 0

 

Het grootste deel van dat handelsoverschot, meer dan 50% , komt van doorvoer- en weder uitvoerstromen waar bijna geen enkele industriële handeling aan wordt toegevoegd. Die stimuleren de binnenlandse industrie niet.

 

 

Altijd interessant hoe de micro-economie verband houdt met de macro-economie.

 

Op de handelsbalans heb je aan de ene kant alles wat je invoert en aan de andere kant alles wat je uitvoert. Diensten en toerisme zijn daar ook in verwerkt. Wat je doorvoert, staat dus op beide kanten van de balans. Die containers uit China en die ruwe olie uit Koeweit die naar Duitsland gaan, vind je aan de debet- en creditzijde. Als je uit doorvoer een overschot kan crëeren, ben je slim bezig. Ik ben dus reuze benieuwd naar de onderbouwing van die 50%. Serieus bedoeld, niet ironisch.

 

Analyse van de handelsbalans en de overschotten of tekorten, leert je ook waar je economie blijkbaar sterk in is en waar je tekort schiet. Dan kun je ondernemen op nationale schaal. Keuzes maken.

 

Ga je alle tekortkomingen compenseren of focus je juist op je sterke kanten? Is de sterke positie van Nederland als doorvoerland naar een enorme markt (Duitsland, Polen, etc) en de kracht van Nederland als food provider & developer de moeite waard? Waar ligt onze sterkte in de maak-industrie? Of leunen we op Duitsland? Dragen onze creatieve steden werkelijk iets bij, direct en indirect? Hoe belangrijk is het MKB? Spelen we een rol in IT, in online, in games? Willen we dat? Wat verstaan we eigenlijk onder Innovatie & Ondernemerschap?

 

En dan komt het ineens dicht bij huis. ;)

 

Overigens zijn er ook legio macro-economen die beweren dat Duitsland en Nederland de binnenlandse bestedingen moeten opvoeren...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dar we hightech nooit moeten afwijzen. Kijk naar ASML. Maar dat betekent niet dat alle producten dan gerelateerd moeten zijn aan IT en IT-achtige projecten. Als je als techneut om je heen kijkt zijn er nog steeds allerlei zaken te verbeteren. Niet alleen op technische werking, maar ook ergonomisch en productie-technisch. Goede verbeteringen profileren zich automatisch als ze worden doorberekend. Vereenvoudiging van productie leidt automatisch naar meer productie en minder kosten en dus meer kansen op de wereldmarkt. Het product (machines) die ik nu ontwikkel, is geheel nieuw en omdat het zowel ergonomisch als qua productiviteit vernieuwt, kan het zichzelf wereldwijd gaan verkopen, net als elk ander "probleem-oplossend" product. Ook dit is hightech.

Link naar reactie
  • 0

Vereenvoudiging van productie leidt automatisch naar meer productie en minder kosten en dus meer kansen op de wereldmarkt.

 

Meer kansen op de wereldmarkt betekent: werkeloosheid elders.

 

Vereenvoudiging van productie leidt automatisch naar meer productie betekent: werkeloosheid thuis.

 

We moeten dus als een gek meer gaan consumeren of accepteren dat we hetzelfde kunnen produceren met minder mensen. Maar wat doen we dan met het arbeidssurplus? Een nieuwe Noordoostpolder droogleggen? Afrika opnieuw kolonialiseren? Allemaal tewerk stellen in de creatieve industrie? Een basisinkomen geven?

 

Er is hoop als die miljard Chinezen nu eindelijk ook eens wat gaan meer gaan uitgeven. Dan kan ons arbeidssurplus en de productiviteitsstijging benut worden om China te kleden en voeden en voorzien van kunst in lijstjes. Met in het kielzog een miljard mensen in Afrika en Zuid-Amerika. Maar dan hebben we een probleem met grondstoffen en energievoorziening.

 

Lastig puzzel, nietwaar?

 

En waarom heeft een Nederlandse werknemer eigenlijk recht op meer welvaart dan een Afrikaan of Chinees?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.