• 0

BV; wat is verstandiger, winstuitkeren of extra loon?

Stel je voor:

 

Ik heb een BV, ik ben 100% eigenaar, ik heb geen investerings of uitbreidisngsplannen en ik geniet van een salaris van 30.000 per jaar,

 

De BV heeft na alle kosten een winst voor belasting van 100.000 euro.

De BV betaald de venootschapsbelasting.

 

Wat zou finincieel aantrekkelijker zijn voor mij:

- Na de venootschapsbelasting keer ik dividend( winst na venootschapsbelasting beslating)uit, dan betaal ik dus 25% dividendbelasting over de dividend dat ik ontvang.

- of ik geef mezelf 100.000 extra loon, waardoor de winst 0 is, maar betaal ik dus inkomstenbelasting.

 

Wat zou je keuze zijn en waarom?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

als de zaken zo goed gaan, zou ik onmiddelijk een holding-BV oprichten en daarin je pensioenopbouw regelen. je kunt de winst uit de dochter-BV vrijwel zonder kosten naar de holding uitkeren (deelnemingsvrijstelling).

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

@2thepoint:

 

Het is toch niet zo makkelijk als je denkt, je mag alleen divend uitkeren, nadat je de venootschapsbelasting van 34,5% over de winst heb betaald.

Daarna mag je pas dividend uitkeren en moet je dus nog eens 25% van dat bedrag als dividendbelasting afdragen.

 

En als je het als loon zou uitkeren, dan zou het als loonkosten van je resultaat afgaan, maar dan betaal je dus circa 50% inkomstenbelasting.

 

Nu denk je dat dit makkelijk te berekenen is, maar mijn vraag is dus: Voor wat zou jij kiezen en waarom. (misschien is er iets aftrekbaar ofzo???)

 

Daarom is de keuze lastig.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik beantwoorde de vraag even specifiek vanuit de werknemersituatie....

 

Maar ook voor de werkgever is het voordeliger....Als je de werkgeverslasten erbij neemt....

 

Maar een holding-bv voor je pensioen is uiteraard een nog betere oplossing....

Je kan inderdaad de winst van je bv grotendeels zonder belasting oversluizen naar je holding BV. Daar laat je het lekker staan (groeien) voor je pensioenopbouw....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Na het voldoen van de vennootschapsbelasting kan de winst als dividend uitgekeerd worden aan de moeder waarbij de dividendheffing buiten beschouwing blijft.(deelnenmingsvrijstelling) Wanneer je in de toekomst de aandelen van de werkmaatschappij wilt overdragen aan een derde, dan valt de boekwinst buiten de heffing. (let wel, je zult aan een aantal voorwaarden moeten voldoen)

 

Voor het pensioen in eigen beheer zie: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=4994

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De vennootschapsbelasting is per 2005 naar 31,5% (boven EUR 22.689).

Over de rest betaal je 25% (aanmerkelijk belang). Per saldo betaal je dan 48,6% belasting.

Vanaf zo'n EUR 52.000,- inkomen ga je 52% belasting betalen. Het lijkt dus aantrekkelijk om tot die grens inkomen/loon te nemen en de rest uit te keren als divididend.

 

Maar je moet ook nog even letten op andere factoren, zoals de hypotheekrente. Stel je betaalt EUR 10.000 aan hypotheekrente, dan kun je je salaris het beste stellen op 62.000. Je trekt de 10.000 hypotheekrente af in de 52%-schijf (maximaal voordeel!) en betaal je over de rest 42% en minder.

 

Als je een pensioengat hebt, kun je ook overwegen om je salaris wat hoger te stellen. Hoe hoger je salaris, hoe meer pensioen je mag opbouwen. Dat geldt zowel in eigen beheer als bij een verzekeraar.

 

Bij pensioen in eigen beheer kun je dit het beste in een holding doen. Mocht je werkmaatschappij failliet gaan, dan zit je geld nog in je holding!

In je (tussen)holding kun je ook nog andere zaken stoppen, zoals je vastgoed. Dan kun je je werkmaatschappij (tzt) makkelijker verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af 30.000 salaris niet als te weinig wordt gezien door de belastingdienst. Ik had altijd begrepen dat je een minimum salaris moest rekenen van ca 40.000 per jaar. Daarbij wordt tevens gekeken naar welk salaris 'normaal' is voor een soortgelijke functie. Als in andere sectoren een hoger salaris gewoon is voor een soortgelijke functie dan moet je jezelf ook een hoger salaris toekennen.

 

Het voordeel van een hoger salaris is ook een hogere pensioenopbouw (maar dat staat hierboven ook al genoemd).

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat je je als DGA een "gebruikelijk loon" moet toekennen. Deze bedraagt € 38.118,- (2004).

 

Bij je salaris van € 30.000,- zal de fiscus het verschil aanmerken als een informele kapitaalstorting. Over deze fictieve kapitaalstorting ben je kapitaalsbelasting verschuldigd.

Verder wordt dan niet het lage, werkelijk uitbetaalde, salaris, maar het hogere gebruikelijke salaris als kostenpost meegeteld voor het resultaat.

Concreet betekent dit voor je:

- Over € 8.118,- (38.118 -/- 30.000) betaal je 0,55% kapitaalsbelasting

- De winst van de BV wordt met € 8.118,- verlaagd, maar je inkomen wordt met € 8.118,- verhoogd.

 

Het klopt ook dat je salaris minimaal gesteld moet worden op het salaris van de werknemer van de BV (als die er is). Een uitzondering mag worden gemaakt als deze werknemer beschikt over uiterst schaarse, hoogwaardige deskundigheid.

 

Let er tenslotte op dat de fiscus ook kan vaststellen dat je salaris hoger is dan het gebruikelijke loon. In dat geval kan de fiscus dit bovenmatige deel aanmerken als verkapte dividenduitkering.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.