Hoi iedereen, nieuw op dit forum dus hopelijk stel ik geen vraag die al eerder is gesteld ofzo ;)
Momenteel heb ik een eenmanszaak, hiermee heb ik wel wat activiteiten maar niet bijzonder veel.
Via deze eenmanszaak kan ik wel BTW aftrekken voor kosten die ik uit naam van deze eenmanszaak betaal (bijv. telefoonrekening).
Hiernaast heb ik een vast dienstverband bij een bedrijf. Voor dit bedrijf ben ik werkzaam als HR Manager.
Ik heb geen lease auto maar een eigen auto (volledig gefinancierd). Van het bedrijf ontvang ik een netto reiskosten vergoeding van 250 euro per maand.
Nu vroeg ik me af, zou het niet interessant zijn om een nieuwe eenmanszaak op te richten voor management activiteiten.
Dan factureer ik het bedrag van de netto reiskosten aan het bedrijf waar ik werk (of aan mezelf). Dit worden dan de inkomsten van de nieuwe eenmanszaak.
De kosten van de auto (tankgeld, onderhoud) doe ik dan op naam van deze eenmanszaak (genaamd "mijn naam" Management Consulting ofzo). Ook mijn telefoonrekening kan ik dan op naam van deze eenmanszaak zetten en eventuele andere uitgaven zoals aankoop laptop ofzo.
Daarmee zou ik de BTW af kunnen trekken en kan ik dan voordelig uit zijn.
Is dit een gedachte die klopt? Of gaat dat niet werken zo?
Verder, ik zou wellicht de auto in kunnen brengen bij oprichting van de eenmanszaak. Dan kan ik wellicht nog een deel BTW aftrekken van de aankoop? (Wellicht dat het was lastiger is omdat de auto prive gefinancierd is maar dat zoek ik zelf nog wel uit dan).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jonge-ondernemer
Jonge-ondernemer
Hoi iedereen, nieuw op dit forum dus hopelijk stel ik geen vraag die al eerder is gesteld ofzo ;)
Momenteel heb ik een eenmanszaak, hiermee heb ik wel wat activiteiten maar niet bijzonder veel.
Via deze eenmanszaak kan ik wel BTW aftrekken voor kosten die ik uit naam van deze eenmanszaak betaal (bijv. telefoonrekening).
Hiernaast heb ik een vast dienstverband bij een bedrijf. Voor dit bedrijf ben ik werkzaam als HR Manager.
Ik heb geen lease auto maar een eigen auto (volledig gefinancierd). Van het bedrijf ontvang ik een netto reiskosten vergoeding van 250 euro per maand.
Nu vroeg ik me af, zou het niet interessant zijn om een nieuwe eenmanszaak op te richten voor management activiteiten.
Dan factureer ik het bedrag van de netto reiskosten aan het bedrijf waar ik werk (of aan mezelf). Dit worden dan de inkomsten van de nieuwe eenmanszaak.
De kosten van de auto (tankgeld, onderhoud) doe ik dan op naam van deze eenmanszaak (genaamd "mijn naam" Management Consulting ofzo). Ook mijn telefoonrekening kan ik dan op naam van deze eenmanszaak zetten en eventuele andere uitgaven zoals aankoop laptop ofzo.
Daarmee zou ik de BTW af kunnen trekken en kan ik dan voordelig uit zijn.
Is dit een gedachte die klopt? Of gaat dat niet werken zo?
Verder, ik zou wellicht de auto in kunnen brengen bij oprichting van de eenmanszaak. Dan kan ik wellicht nog een deel BTW aftrekken van de aankoop? (Wellicht dat het was lastiger is omdat de auto prive gefinancierd is maar dat zoek ik zelf nog wel uit dan).
Bedankt voor de input/antwoorden! :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44827-eenmanszaak-voor-btw-aftrek-tijdens-vast-dienstverband/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag