• 0

Eenmanszaak voor BTW-aftrek tijdens vast dienstverband

Hoi iedereen, nieuw op dit forum dus hopelijk stel ik geen vraag die al eerder is gesteld ofzo ;)

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak, hiermee heb ik wel wat activiteiten maar niet bijzonder veel.

Via deze eenmanszaak kan ik wel BTW aftrekken voor kosten die ik uit naam van deze eenmanszaak betaal (bijv. telefoonrekening).

 

Hiernaast heb ik een vast dienstverband bij een bedrijf. Voor dit bedrijf ben ik werkzaam als HR Manager.

Ik heb geen lease auto maar een eigen auto (volledig gefinancierd). Van het bedrijf ontvang ik een netto reiskosten vergoeding van 250 euro per maand.

 

Nu vroeg ik me af, zou het niet interessant zijn om een nieuwe eenmanszaak op te richten voor management activiteiten.

Dan factureer ik het bedrag van de netto reiskosten aan het bedrijf waar ik werk (of aan mezelf). Dit worden dan de inkomsten van de nieuwe eenmanszaak.

 

De kosten van de auto (tankgeld, onderhoud) doe ik dan op naam van deze eenmanszaak (genaamd "mijn naam" Management Consulting ofzo). Ook mijn telefoonrekening kan ik dan op naam van deze eenmanszaak zetten en eventuele andere uitgaven zoals aankoop laptop ofzo.

 

Daarmee zou ik de BTW af kunnen trekken en kan ik dan voordelig uit zijn.

 

Is dit een gedachte die klopt? Of gaat dat niet werken zo?

 

 

Verder, ik zou wellicht de auto in kunnen brengen bij oprichting van de eenmanszaak. Dan kan ik wellicht nog een deel BTW aftrekken van de aankoop? (Wellicht dat het was lastiger is omdat de auto prive gefinancierd is maar dat zoek ik zelf nog wel uit dan).

 

Bedankt voor de input/antwoorden! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarmee zou ik de BTW af kunnen trekken en kan ik dan voordelig uit zijn.

 

Is dit een gedachte die klopt? Of gaat dat niet werken zo?

Nee, want je moet ook BTW afdragen

 

Ik zou 250 euro (de onbelaste KM vergoeding die ik nu krijgt) dan factureren en daarover 21% BTW heffen.

Na BTW afdracht hou ik dus 250 euro om te besteden aan bijv. benzine. Hetzelfde als nu dus.

 

Verschil zou dan zijn dat ik van de 100 euro benzine ook nog eens btw kan terugvorderen dus voortaan maar 79 euro kwijt zou zijn per 100 euro. Ipv 100 euros die ik nu helemaal kwijt ben. Snap je?

Link naar reactie
  • 0
Momenteel heb ik een eenmanszaak,

 

Nu vroeg ik me af, zou het niet interessant zijn om een nieuwe eenmanszaak op te richten voor management activiteiten.

 

Je kan maar 1 eenmanszaak hebben dus die vlieger gaat niet op, wel kan je aan je bestaande eenmanszaak ander activiteiten en handelsnamen koppelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan maar 1 eenmanszaak hebben dus die vlieger gaat niet op, wel kan je aan je bestaande eenmanszaak ander activiteiten en handelsnamen koppelen.

 

 

moeten die andere activiteiten wel een zakelijke grondslag hebben, de reiskosten van je loondienstverband factureren via je eenmanszaak is geen zakelijke activiteit en kun je dus ook niet onder je eenmanszaak en btw aftrek schuiven.

Link naar reactie
  • 0

moeten die andere activiteiten wel een zakelijke grondslag hebben, de reiskosten van je loondienstverband factureren via je eenmanszaak is geen zakelijke activiteit en kun je dus ook niet onder je eenmanszaak en btw aftrek schuiven.

 

Uiteraard, bedankt voor de aanvulling ;) Ik had al zo mijn twijfels over deze constructie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.