• 0

Terugvragen BTW op factuur uit Duitsland

Ik heb roerende goederen besteld in Duitsland.

De Duitse leverancier rekent geen vervoerskosten binnen Duitsland. Daarom heb ik de goederen laten afleveren bij een Duitse expediteur bij de grens met Nederland (in Emmerich, Duitsland).

De goederen zijn daar overgeslagen en naar Nederland geleverd.

Van de Duitse leverancier heb ik een BTW-factuur gekregen omdat hij de goederen in Duitsland geleverd heeft. In Nederland moet ik echter ook BTW betalen.

Hoe kan ik dit voorkomen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Komt deze situatie overeen met die van jou?

 

Lijkt mij niet. In het voorbeeld van de Belastingdienst gaat het wel degelijk om een intracommunautaire levering (van Italië naar België). In het geval van TS gaat het om een levering binnen Duitsland waarover gewoon Duitse BTW verschuldigd is. Deze BTW kun je via de Nederandse Belastingdienst aan de Duitse fiscus terug vragen, zie hier.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle antwoorden.

Blijkt dus zo te zijn dat ik de BTW gewoon kan terug vragen.

Ik lees ergens dat ik moet kunnen bewijzen dat de goederen in Nederland geleverd zijn. Dat is de voorwaarde voor het terug vragen van de BTW. Weet iemand of het leveren van dat bewijs in de praktijk lastig is?

Link naar reactie
  • 0

Komt deze situatie overeen met die van jou?

 

Lijkt mij niet. In het voorbeeld van de Belastingdienst gaat het wel degelijk om een intracommunautaire levering (van Italië naar België). In het geval van TS gaat het om een levering binnen Duitsland waarover gewoon Duitse BTW verschuldigd is. Deze BTW kun je via de Nederandse Belastingdienst aan de Duitse fiscus terug vragen, zie hier.

 

Volgens TS zijn de goederen in Dld overgeslagen en doorgeleverd naar NL, hoezo is dat geen intracommunautaire levering?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Volgens TS zijn de goederen in Dld overgeslagen en doorgeleverd naar NL, hoezo is dat geen intracommunautaire levering?

 

Ik lees het volgende:

Ik heb roerende goederen besteld in Duitsland.

De Duitse leverancier rekent geen vervoerskosten binnen Duitsland. Daarom heb ik de goederen laten afleveren bij een Duitse expediteur bij de grens met Nederland (in Emmerich, Duitsland).

 

De Duitse leverancier leverde dus tot aan de grens, maar in Duitsland, bij de Duitse expediteur. Deze expediteur levert in opdracht van TS de goederen af in Nederland. Voor de leverancier begint en eindigt de verzending dus in Duitsland.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens TS zijn de goederen in Dld overgeslagen en doorgeleverd naar NL, hoezo is dat geen intracommunautaire levering?

 

Ik lees het volgende:

Ik heb roerende goederen besteld in Duitsland.

De Duitse leverancier rekent geen vervoerskosten binnen Duitsland. Daarom heb ik de goederen laten afleveren bij een Duitse expediteur bij de grens met Nederland (in Emmerich, Duitsland).

 

De Duitse leverancier leverde dus tot aan de grens, maar in Duitsland, bij de Duitse expediteur. Deze expediteur levert in opdracht van TS de goederen af in Nederland. Voor de leverancier begint en eindigt de verzending dus in Duitsland.

 

Lezen is ook een kunst...die ik blijkbaar nog niet helemaal beheers ;D

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

De levering van Duitsland naar Nederland is een overbrenging van eigen goederen en is gelijkgesteld aan een intracommunautaire levering/verwerving. Om dit aan te geven zou TS dus een Duits BTW-nummer moeten hebben.

 

zie site fiscus

(mod edit, link ingekort)

 

Terugvraag lijkt een logische keuze maar dat zou ook geweigerd kunnen worden want de Europese richtlijn die de BTW-teruggaaf regelt is niet van toepasing op "gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 138 of artikel 146, lid 1, punt b) van Richtlijn 2006/112/EG van btw vrijgesteld zijn of kunnen worden".

 

Misschien is het handiger om de leverancier om een nieuwe factuur zonder BTW te vragen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor verzendkosten jouw leverancier naar Nederland berekent maar vaak vallen die heel erg mee. Ik bestel regelmatig bij een Duitse groothandel en laat dat rechtstreeks in Nederland afleveren. De verzendkosten vallen in het niet bij de besparing op de inkoop die ik realiseer ten opzichte van inkoop in Nederland. Ik krijg van mijn leverancier gewoon een factuur met btw verlegd wat ik dan zelf in mijn btw aangifte verwerk. Ideaal en zonder rompslomp is het mij die verzendkosten driedubbel waard. en ik hoef er ook niet de deur voor uit om het ergens op te pikken.

Link naar reactie
  • 0

Els, dan lijkt het erop dat een (electronisch) teruggaafverzoek nog de meeste kans biedt. Hoef je ook de deur nier voor uit........

 

Gewoon intracommunautair laten leveren zoals Henk beschrijft is m.i. ook de beste keuze, zo is het BTW-systeem ook opgezet. Beter voor je cash-flow en niet in de laatste plaats compliant met wet -en regelgeving.

Link naar reactie
  • 1

Gewoon intracommunautair laten leveren ......

Tenzij je in aanmerking kan komen voor de kleine ondernemersregeling, want dan kan dat juist weer ongunstig uitpakken.

 

Dat mag iemand me nog eens uitleggen........ ??? Het zou voor een ondernemer geen verschil mogen maken of hij in NL inkoopt of over de grens. Overigens geeft een (niet al te recente) brochure van de belastingdienst het volgende rekenvoorbeeld:

 

Hij berekent de vermindering als volgt:

Verschuldigde btw (19% van 50.000) € 9.500

Voorbelasting:

– wegens binnenlandse aankopen: € 5.989

– wegens aankopen in andere EU-landen: € 1.900

€ 7.889 -

Btw-bedrag € 1.611

Vermindering voor kleine ondernemers: 2,5 x (€ 1.883 - € 1.611) € 680

 

Hier is ondanks de intracommunautaire verwervingen toch sprake van vermindering, die zo te zien even hoog zou zijn als alle aankopen in NL gedaan zouden zijn. Ik zie geen verschil maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.