• 0

BV geerfd

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Christine,

 

Ik zou de activiteiten in een nieuwe BV starten, vooral ook omdat de afwikkeling met de fiscus met betrekking tot de erfenis erg lang kan duren en bovendien kunnen er allerlei verrassingen naar voren komen.

 

Heb je de erfenis al aanvaard? Ik zou overwegen om deze benificiair te aanvaarden. Dit wil zeggen dat je de erfenis nog niet definitief aanvaard, maar eerst uitzoekt of het wel gunstig is om de erfenis te aanvaarden. Ik heb geen idee wat de omvang van de erfenis is. Bij een kleine overzichtelijke erfenis is dit natuurlijk niet noodzakelijk.

 

Groet,

Richard

 

edit: typo hersteld

Leeg

Link naar reactie
  • 1

Tsja, lastig inschatten, gevoelsmatig zeg ik dat het omvormen en aanpassen al snel duurder of even duur zal zijn als een nieuwe bv starten. Aan de andere kant moet je vermoedelijk toch al naar de notaris om de aandelen op jou naam te krijgen uit hoofde van de erfenis. Voor het nieuwe beoogde gebruiksdoel moeten misschien de statuten aangepast worden aan de nieuwe activiteiten dat zal dan nog wat extra's kosten, maar mogelijk voldoen de huidige wel

 

Daarnaast is er nog het risico van "oud zeer" in de bv en dat moet je denk niet onderschatten is er aan alle verplichtingen voldaan (alle belastingaangiften gedaan, publicaties gedaan) , zijn er nog openstaande zaken (bijv sluimerend geschil dat nu kan opduiken). Normaal bij een overname van een bv onderzoek je dat soort zaken of laat je dat onderzoeken en dat kost dus ook geld. Misschien is dat met jou ondernemerservaring en met wat hulp best in een dag of 2 in kaart te brengen en valt het gewoon mee.

 

Als ik al die 3 factoren (kosten, risico en afwikkeltijd) afweeg ben ik sneller geneigd om een nieuwe schone bv te starten, omdat je dus op voorhand de kosten en risico's van het oprichten kan overzien en ook de statuten e.d. gelijk op maat worden gemaakt en dan kun je gelijk van start. Dan maakt het ook niet uit als in de oude bv de afwikkeling lang duurt. Daar komt nog bij dat je als (ervend) aandeelhouder je een iets andere rol / houding kan aanmeten dan wanneer je in de oude bv ook als bestuurder word ingeschreven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wel interessant kan zijn is of er nog verrekenbare verliezen in de te erven BV zitten. Dit kan toch soms een leuke belastingbesparing in de toekomst opleveren. Gewoon even de laatste VPB aanslag bekijken.

 

Dat kan zeker interessant zijn. Als echter de activiteiten worden gewijzigd, dan zijn die niet zomaar verrekenbaar.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.