• 0

behoefte aan nieuw product?

Hallo allemaal,

 

Ik moet voor een marketing- en communicatiebureau een opdracht uitvoeren. wie weet kunnen jullie mij tips geven?

 

Ik moet onderzoek doen of een nieuw product aanslaat bij consument en producent. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. (kwalitatief en/of kwantitatief...en welke volgorde etc.)

Welke onderwerpen moet ik onderzoeken etc

Hoe kan ik bijvoorbeeld onderzoeken of er vraag naar een product is in het buitenland...zonder dat ik daar naar toe moet? Online onderzoek is een voorbeeld denk ik maar waar kan ik dat goedkoop laten doen, wanneer ik zelf de vragenlijst opstel? Of zijn er andere mogelijkheden?

 

Ik hoor graag van jullie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik moet voor een marketing- en communicatiebureau een opdracht uitvoeren. wie weet kunnen jullie mij tips geven?

 

Ik moet onderzoek doen of een nieuw product aanslaat bij consument en producent. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. (kwalitatief en/of kwantitatief...en welke volgorde etc.)

Welke onderwerpen moet ik onderzoeken etc

Hoe kan ik bijvoorbeeld onderzoeken of er vraag naar een product is in het buitenland...zonder dat ik daar naar toe moet? Online onderzoek is een voorbeeld denk ik maar waar kan ik dat goedkoop laten doen, wanneer ik zelf de vragenlijst opstel? Of zijn er andere mogelijkheden?

 

Ik hoor graag van jullie

 

???

 

Is dit studie of iets anders ?

Het komt een beetje vreemd over op mij.

Link naar reactie
  • 0

Met meer informatie krijg je denk ik meer respons: wat voor product, b-t-b of b-t-c? Waar buitenland: Europa of Azie maakt een groot verschil. Nieuw soort product of concurrerend met vergelijkbaar product?

 

Ik kan me voorstellen dat als het een concurrerend product betreft je via Chamber of Commerces of via buitenlandse productschappen iets te weten kunt komen over de omzet of afzet van concurrerende firma's/producten...

 

Misschien kun je via de nederlandse productschappen van het product hier zelfs iets over te weten komen, die kun je vinden bij www.kvk.nl.

 

Voor online onderzoek lijkt me dat je toch een redelijk afgespiegelde doelgroep moet hebben: ik kan me voorstellen dat onderdeel van de uitvoering van jouw opdracht is het inschakelen van buitenlandse enquetebureaus.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor je snelle reactie!

 

Hier volgen de antwoorden op de gestelde vragen:

Het betreft een geheel nieuw soort product.

Het product wordt aangeboden aan producten van diervoer, die het daarna weer verkopen aan consumenten. Het kan ook zijn, wanneer uit onderzoek blijkt dat er veel behoefte is naar het product, dat het bedrijf direct het product aan de consument gaat verkopen. (dus zonder het te leveren aan de producenten.)

 

Het zal vooral in Europa worden afgezet, tenzij uit onderzoek blijkt dat Azie ook een goede markt kan zijn.

 

Het nieuwe product heeft een redelijk afgespiegelde doelgroep denk ik, namelijk dierenbezitters. (dit moet nog verder worden gesegmenteerd of niet?) Maar kan online onderzoek op een site voor dierenliefhebbers niet succesvol zijn? Welke voordelen en nadelen kleven hieraan (bijv: representativiteit?)

Is er geen andere mogelijkheid om de behoefte te peilen, zonder buitenlandse marktonderzoeksbureau in te schakelen?

 

Alvast bedankt

 

Ik ben benieuwd in hoeverre jullie kennis mij kan helpen.....

Link naar reactie
  • 0

Ik ben allereerst benieuwd wat voor opdracht je *precies* gekregen hebt. Het klinkt alsof je nog veel zelf moet uitvinden en een beetje de ervaring mist om dit eerste deel van het traject slagvaardig uit te voeren.

Als je opdrachtgever een marketing- en communicatiebureau is zouden zij de aangewezen persoon zijn om je deze wijsheid aan de hand te doen.

(Kwalitatief/kwantitatief/buitenland/internet)

 

Ik weet dat het je vraag niet is, maar als je een goedbetaalde klus hebt is het misschien net zo gemakkelijk om een ervaren marketeer (b.v. Mira van www.marintel.nl) eens een uurtje of twee 'in te huren' en naar een goeie aanpak te vragen.

 

Uit de punten die je noemt maak ik ook op dat de strategie nog volstrekt niet duidelijk is-- ook vanuit de producent zijn er heel veel vraagtekens en het klinkt alsof jij die op je bordje gekregen hebt.

Het is een heel ander verhaal of je direct aan de consument gaat leveren of je als groothandel opstelt. Dit heeft verregaande consequenties voor de inrichting van je distributie, administratie, prijsbeleid, relatiebeheer...noem maar op.

 

'Dierenbezitters' lijkt me te ruim.

Een eigenaar van een veestapel gaat niet naar een site voor dierenliefhebbers, een katten-, honden- of paardengek zal niet in bulk producten inkopen, enzovoorts.

 

Als je in dit stadium al in het duister tast over een aanpak zou ik zéker ergens wat advies inkopen. Als het zo vaag is zal je waarschijnlijk ook een niet goed doordachte vragenlijst opstellen en zo veel tijd en energie verspillen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Het is een goed idee van je om advies te vragen over dit onderwerp.

 

Ik adviseer je om de opdracht niet uit te voeren, omdat ik denk dat je jezelf enorm in de vingers gaat snijden. Uit je vraag blijkt o.a. dat je geen ervaring hebt met het uitvoeren van marktonderzoek en om dan meteen voor een externe opdrachtgever te gaan werken is vragen om problemen. Een goed marktonderzoek opzetten en uitvoeren is, zeker als je er geen ervaring mee hebt, niet gemakkelijk.

 

Op basis van bovenstaande info is het voor mij niet mogelijk om echt inhoudelijk advies te geven.

Internetonderzoek lijkt me sowieso niet de beste keuze omdat je er niet vanuit mag gaan dat het medium geen invloed heeft op de response. Ofwel: er zou sprake kunnen zijn van een responsebias zodat je de uitkomsten uit een dergelijk onderzoek niet kan generaliseren.

Ofwel: je kunt je vragen stellen over de representativiteit van een dergelijk onderzoek.

 

Groeten en veel succes,

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

ik weet er meer vanaf dan dat ik nu laat blijken. Dit omdat ik anders de lezer ál in een beppalde richting stuur. Dit wil ik voorkomen....ik wil kijken hoe de lezer vanuit 'niets' een bepaald iets zal aanpakken....

 

Dat wil ik dan vergelijken met mijn denkwijze.

 

Gr. Mark

Link naar reactie
  • 0

Nou, als collega's onder elkaar wil ik hierover best met je brainstormen. Maar dan moet je toch echt meer vertellen dan dat je nu doet.

 

1. Wat is het product? Is het diervoeding of is het een geweldig nieuwe voederbak?

 

2. Voor welke dieren is het bestemd? Kleine huisdieren of vee, bijvoorbeeld? Knaagdieren of honden? Vogels of vissen?

 

3. Wat zijn de USP's van het product?

 

4. Wat is de specifieke onderzoeksvraag van je opdrachtgever?

 

5. Wat is het beschikbare budget?

 

6. Wat is er bij je opdrachtgever al bekend over de beoogde afzetmarkt?

 

7. Wat is de planning?

 

8. Met welk doel wordt het onderzoek ingezet (marketing of sales bijvoorbeeld)?

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

Beste Mira,

 

Bedankt voor je reactie.....

Aangezien ik natuurlijk te maken heb met geheimhouding kan ik niet alles zomaar op internet zetten. Vandaar ook de soms wel erg vage omschrijvingen:)

 

Toch wil ik erg graag met jullie brainstormen...

Ik zal dus zoveel mogelijk antwoord geven op de bovengestelde vragen....

Wanneer ik dat uitgewerkt heb zou ik graag met je willen brainstormen.

 

In ieder geval al bedankt!

Mijn complimenten wat betreft dit forum!!

Link naar reactie
  • 0

 

De marktonderzoekers hier kunnen vast bevestigen dat zowel de consument als de professionele buyer niet weet wat zijn toekomstige behoeften zijn. Het heeft dan ook geen zin om te vragen of ze dat product kopen. Je kunt wel je kansen inschatten, door naar de verkoop van vergelijkbare producten te kijken, of substituten, dmv desk-research en expert-interviews. Je kunt ook met enquetes of panels vaststellen hoe bestaande producten bevallen en wat in het huidige aanbod als probleem ervaren wordt. Maar antwoorden op vragen over toekomstig gedrag moet je met een flinke korrel zout nemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik moet voor een marketing- en communicatiebureau een opdracht uitvoeren. wie weet kunnen jullie mij tips geven?

 

Ik moet onderzoek doen of een nieuw product aanslaat bij consument en producent. Hoe kan ik dit het beste aanpakken. (kwalitatief en/of kwantitatief...en welke volgorde etc.)

Welke onderwerpen moet ik onderzoeken etc

Hoe kan ik bijvoorbeeld onderzoeken of er vraag naar een product is in het buitenland...zonder dat ik daar naar toe moet? Online onderzoek is een voorbeeld denk ik maar waar kan ik dat goedkoop laten doen, wanneer ik zelf de vragenlijst opstel? Of zijn er andere mogelijkheden?

 

Ik hoor graag van jullie

 

Ja hallo, wie neemt hier de opdracht aan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.