• 0

Zelfde regio, overlappende doelgroep, zelfde bedrijfsnaam; kan dat zo maar?

Gisteren werd ik verrast door de ontdekking dat iemand in dezelfde kvk regio een handelsnaam ingeschreven heeft die identiek is aan de mijne, met overlap in doelgroep. Hoogst verbaast de KVK gebeld en zij zeggen daar niets aan te kunnen doen. 'Ik kan wel een juridische procedure opstarten.' Alsof ik daar op zit te wachten!

 

De feiten:

- ik schrijf mijn bedrijf in januari 2006 in onder de naam Djisr (is verbasterd van arabische woord al jisr Bewust niet gekozen voor de schrijfwijze met J, omdat ik meende te kunnen verwachten dat meerdere mensen hier voor zouden kiezen. het betekent brug en dat is in Arabisch toch een algemeen woord, vandaar de afwijking van normale europese speling van het woord)

- ik richt me met re-integratie activiteiten en ondernemerscoaching op bijzondere doelgroepen, in die tijd met name allochtonen, nu breder

- later komen er advies activiteiten over interculturele zaken en schuldhulpverlening bij

- ik ben gevestigd in oosterbeek bij Arnhem en werk voornamelijk regionaal, maar voor sommige activiteiten ook landelijk

 

- op 4 december 2013 schrijft iemand met een tolken bedrijf de handelsnaam DJISR in

- activiteit interculturele opvoedondersteuning

- op 18 februari wordt de domeinnaam djisr.com geclaimd

-op 3 april 2014 ontdek ik dit en reclameer bij de kvk en later bij deze ondernemer

- op 4 april 2014, vandaag dus, krijg ik een brief van een juridisch dat er niets aan de hand is en of ik maar even wil bevestigen dat ik het na zijn heldere betoog daar mee eens ben.

 

Argumenten:

Ja, de naam is gelijk, nee, de activiteiten kunnen niet tot verwarring leiden want hij zit in zorg en ik in dienstverlening, hij is vrijgesteld van BTW en ik niet, hij richt zich op kinderen en ik op volwassen en daarmee is de vraag of we ons allebei op dezelfde culturele groep richten en of we in dezelfde regio zijn gevestigd en werkzaam zijn niet meer relevant.

 

Nou, nou, de KVK komt altijd met het voorbeeld van een bakker die dezelfde naam heeft, maar hier zie ik toch echt wel wat verwarrende overlap. Of ben ik nodeloos gevoelig nu?

 

Een ander ding vind ik de website. Er zijn 2 elementen waar ik natuurlijk niet eigenaar van ben, maar die me wel storen. De kleur rood in de letters DJISR is zo ver als ik kan zien exact gelijk aan mijn kleur rood op de site en de kleur rood in mijn logo van het briefpapier (is anders gekleurd dan het logo op de website). En verder is de boog boven zijn naam wel anders dan in mijn huisstijl, maar toch, de vormgever is weinig creatief geweest vind ik. Ik snap dat het een mooi beeld is om een brug weer te geven, maar goed, alles samen is het me wel een beetje veel.

 

Overigens, als ik het nu zo samen bekijk in de afbeelding, dan lijkt het alsof DJISR geknipt is uit mijn wordcloud.

 

Wat is jullie mening? wie heeft er advies?

djisr.thumb.jpg.e234f132335c47e1086a263ec2e94ed4.jpg

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kamer van koophandel schrijft meestal toch in. De nieuwste inschrijver moet dan een verklaring tekenen dat ze op de hoogste gesteld zijn van de (mogelijke) verwarrende naam.

 

Misschien kan jij vriendelijk vragen aan de kvk of die verklaring er is... (zit in het zgn niet publieke deel van het dossier)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dank Iwan, ga zeker naar kvk maandag.

 

Aanvulling: 24 maart 2014 is de andere djisr als merk geregistreerd. Ik krijg hier erg het gevoel genaaid te worden. Mijnheer komt bij jurist en vraagt wat hij kan doen. "ik wil die naam heel graag!" Nou, djisr staat niet als merk geregistreerd, dus als je dat nu doet, dan .....

 

oppositietermijn tot 26 mei 2014, dus ik kan nog proberen er een stokje voor te steken.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Het verbaast me dat de KvK dat doet: Een 2e bedrijf inschrijven met gelijke naam.

Ik denk dat je de KvK hierop moet aanspreken, zoals je al deed, maar ook aanschrijven. Dan ligt er iets op schrift vast, voor als je dat later nog nodig hebt.

 

Bij registratie van een merknaam krijgt de eerste die de naam als bedrijfsnaam heeft voorrang. Bij de registratie van een domeinnamm (internet) ook. Maar als je zelf geen merknaam registreert en geen domein naam, dan heb je wat dat betreft geen poot om op te staan, vrees ik.

 

Gauw zelf je merknaam aanmelden.

Omdat je regionaal werkt, lijkt aanmelding bij het Benelux merkenbureau voldoende. Dat kost je iets tussen de 350 en 400 euro voor 10 jaar. Bij die registratie moet je het werkterrein omschrijven en het soort dienstverlening of artikelen dat je verkoopt. Neem dat ruim, ook al kost het je per artikel een beetje meer. Je inschrijfdatum bij de KvK wordt gevraagd en dan blijkt al dat jij voorrang krijgt als er overlappend werkterrein is en verwarring mogelijk wordt. Dan maak je natuurlijk meteen ook bezwaar tegen die registratie van de ander, heb je dat probleem voorkomen.

 

Als jij dan de merknaam hebt geregistreerd, dan lijkt het me voor de KvK duidelijk, dat die 2e registratie ongedaan gemaakt moet worden. Maar misschien heb je daar een juridische procedure voor nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

 

- ik schrijf mijn bedrijf in januari 2006 in onder de naam Djisr (is verbasterd van arabische woord al jisr Bewust niet gekozen voor de schrijfwijze met J, omdat ik meende te kunnen verwachten dat meerdere mensen hier voor zouden kiezen. het betekent brug en dat is in Arabisch toch een algemeen woord, vandaar de afwijking van normale europese speling van het woord)

 

<...>

 

Wat is jullie mening? wie heeft er advies?

 

 

De koe in z'n kont gekeken: had in 2006 een paar honderd euro besteed aan de merkregistratie. Als je nou het gevoel krijgt dat je genaaid wordt, is dat ook omdat je jezelf daar niet tegen beschermd had toen het nog tamelijk goedkoop was.

 

Ik vrees dat er nu geen goedkope oplossing meer is. Je bent in het domein van de mitsen en maren beland. Gauw merknaam aanmelden is een registratie ter kwader trouw. Vrij letterlijk ook.

 

Je kan gaan beargumenteren dat er verwarring ontstaat door naamgebruik in presentatie, maar je had de tegenargumenten al ontdekt. De volgende stap is dat je een blafbrief stuurt, een dreigement met rechtsgang. Vraag is dan: ben je werkelijk bereid om je dreigement kracht bij te zetten door naar de rechter te stappen?

 

Oppositie aantekenen is niet eens zo'n gek idee, maar als ik het goed begrijp lukt dat in de Benelux (BBIE) alleen maar als je zelf een geregistreerd merk hebt. Als het een Europese registratie (OHIM) is, maak je meer kans. Als jouw handelsnaam 'meer dan plaatselijke betekenis' heeft. Tja...

 

Misschien heb je geluk en wijkt de andere partij uit voor de dreigende aanvaring. Misschien niet. Wijk jij dan uit?

 

Wat is Plan B?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Los van het KvK verhaal, er is een bureau dat voor deze andere partij een merknaam aan het registreren is.

Vreemd omdat het er sterk op lijkt dat dit een registratie is die als 'ter kwader trouw' aan te merken is.

Dat een doehetzelfer voorbij gaat aan jouw inschrijving is een, dat een bureau dat doet is op zijn zachts gezegd opmerkelijk.

 

Ik raad je aan om hier ook eens een jurist over te horen die verstand heeft van merkregistratie en het oppositie voeren tegen de registratie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

klopt Nico, is mijn gevoel ook. Dat maakt me ook zo boos. Had even gebeld, de koffie of thee staat altijd klaar. We hebben de betreffende ondernemer ook uitgenodigd om met ons in gesprek te gaan, zonder beschuldiging, alleen een constatering en de uitnodiging er samen over te spreken. Maar toen kwam er die reactie van dat juridisch bureau. Het hele verhaal inclusief die merkaanvraag lijkt op ter kwader trouw, vandaar mijn opmerking dat ik het gevoel heb genaaid te worden. En natuurlijk had ik dit kunnen voorkomen door zelf 8 jaar geleden mijn 'merk' te registreren. Dat weet ik ook.

 

Maar kom op zeg, waar hebben we het over? Ik ben dienstverlener in een eenmanszaak, hij zorgverlener in een eenmanszaak. Als je dan perse als Arabisch sprekend persoon wil werken met een Arabische vertaling van brug, neem dan djisser, jisr, jisser of een ander alternatief. Er zijn nog andere woorden die brug betekenen ook. Ben een beetje creatief en neem je verlies als je eerste keus er al is. Van die jurist snap ik het nog, die moet ook zijn brood verdienen. Maar die ondernemer zet zich in mijn ogen wel te kijk zo. Een zorgverlener die niets begrepen heeft van goed fatsoen en ethiek; ben benieuwd hoe lang die gaat bestaan. En dan lach ik in mijn vuistje!

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

En natuurlijk had ik dit kunnen voorkomen door zelf 8 jaar geleden mijn 'merk' te registreren. Dat weet ik ook.

 

Ja dat stellen sommige mensen maar in dit geval gaat het om een handelsnaam, als die niet beschermt is door inschrijving bij de KvK dan vind ik dat ze die disclaimer er standaard bij moeten geven.

En dat gebeurt nu niet omdat je bedrijfsnaam in het economisch verkeer gebruiken voldoende bescherming moet bieden.

 

Merkregistratie is in mijn ogen precies wat het beschrijft, een merk, en ja soms kan een bedrijfsnaam ook een merk worden maar meestal is een merk een product of dienst.

 

Overigens, als ter kwadertrouw bewezen kan worden dan is het niet ondenkbaar dat de inschrijving bij BOIP jou alsnog toekomt.

Heb je al eens in je statistieken van je site gekeken rond de periode van de merkregistratie om te kijken of daar iets interessants tussen staat?

Link naar reactie
  • 0
Het hele verhaal inclusief die merkaanvraag lijkt op ter kwader trouw, vandaar mijn opmerking dat ik het gevoel heb genaaid te worden.

 

Of gewoon niet al te uitgebreid onderzoek gedaan en afweging gemaakt. Al ben ik het met je eens dat dan wel wat sportiever gereageerd had kunnen worden op jouw verzoek tot contact.

 

Je hebt trouwens een zoekmachinevoorsprong terwijl die naamgenoot nu een zoekmachineachterstand heeft. ::)

 

Hoe vaak verwacht je dat de naam relevant is in zoekacties?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.