• 0

Flex BV oprichten

Beste ondernemers,

 

Wij gaan binnenkort een BV oprichten, oorspronkelijk zouden we voor een VOF gaan maar omdat het toch realistisch is voor een BV te gaan en onze accountant dat aanraden, ondanks het fiscale nadeel is het heel prettig om niet volledig aansprakelijk te zijn.

 

Nou sinds kort met het FLEX bv hoef je dus maar 0,01 cent in de firma te stoppen maar je moet wel salaris kunnen uitkeren, met een minium van 41000? Nou heb ik begrepen dat het je daar wel onderuit kan komen als het bedrijf nog niks verdiend.

 

Ik ben nog helemaal nieuw op het gebied van een bedrijf oprichten, we zijn beide jongens van 20 jaar en dit zal zeker wel een veelgestelde vraag zijn maar we konden in het specifiek deze vraag niet terug vinden. Alvast bedankt voor jullie tijd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

dit zal zeker wel een veelgestelde vraag zijn maar we konden in het specifiek deze vraag niet terug vinden.

 

En wat is exact je vraag dan? Even afgezien van het feit dat het hele forum (en de rest van het internet) vol staat met informatie over de oprichting van verschillende rechtsvormen....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een beetje te haastig dit onderwerp geplaatst. Mijn vraag is dus:

Kunnen wij een BV oprichten ook wel hebben wij niet het kapitaal om zelfs ons loon uit te keren van 42.000?

En kan je dit dus omzeilen? We wilden ook voor een VOF gaan en als ik zo inderdaad de columns lees is dat misschien toch de beste keus.

Link naar reactie
  • 0
omdat het toch realistisch is voor een BV te gaan en onze accountant dat aanraden, ondanks het fiscale nadeel is het heel prettig om niet volledig aansprakelijk te zijn.

 

Ik zou mezelf eerder afvragen of ik wel in zee moet gaan met een accountant die een dergelijk advies geeft.

 

Welke aansprakelijkheid of risico's wil je ontlopen? Banken laten je vaak toch in privé mee tekenen en bij een faillissement zal een curator toch kijken of er geen onbehoorlijk bestuur is geweest.

Link naar reactie
  • 1

Als schrijver van 'de column' maar even een reactie. Dit verhaal sluit naadloos aan op mijn zorgen over het doe-het-zelven met BV's. En dan zit hier nota bene een accountant (of is het een boekhouder (accountant wil nog wel eens spraakgebruik zijn)?) tussen. Maar dat neemt niet weg dat een BV geen overweging kan zijn. Evenwel heb ik sterke twijfels bij de gekozen invalshoek.

 

Dat DGA loon kun je wel omlaag krijgen in de startfase maar daar gaat het hier niet om. Je levert daarnaast namelijk al je fiscale voordelen in die gepaard gaan met een VOF (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling). En waarom? Omdat de BV "veilig" is?

 

Jullie beginnen net. Zijn 20 jaar. Je geeft zelf al aan dat de BV eigenlijk fiscaal ongunstig is. Dan blijven er minder redenen over om een BV te willen.

 

1. Welke risico's willen jullie beperken?

2. Of zijn jullie uit op snelle groei gevolgd door een verkoop van het bedrijf over een jaar of 5?

3. Investeerder die klaarstaat om te participeren?

 

Ad 1: waarschijnlijk ligt jullie perceptie verkeerd. Een BV beschermt je in beginsel nergens tegen. Als de onderneming in de soep loopt dan loopt je BV leeg in een faillissement. Ik heb je niets zien schrijven over een holding-structuur. Is dat ter sprake gekomen?

 

Denk eens goed na over welke risico's jullie lopen met jullie activiteiten! Doe je iets waarvoor je aansprakelijk gesteld kunt worden wat niet af te dekken is met een aansprakelijkheidsverzekering? Moet de onderneming schulden aangaan om te kunnen draaien? Opereer je op het randje van de wet? Hebben jullie privé vermogen dat beschermd moet worden?

 

Veel gemaakte fout is te denken dat de BV veilig is maar de correcte eerste stap is in kaart brengen welke risico's je loopt als ondernemer. Daarna kijken wat er gedekt kan worden met een verzekering en pas als er dan nog steeds onoverkomelijke risico´s zijn, ga je de rechtsvorm kiezen. En dan nog moet je opletten! Uit mijn praktijk:

 

Familie van drie ondernemers (allen een eigen eenmanszaak) runt een winkelketen in kleding. Bestaat uit 17 winkels (7 - 7 en 3). Op advies van de boekhouder wordt voor elke (!) winkel een BV opgericht. Voor elke ondernemer ook een eigen holding. De notaris richt zonder vragen te stellen dus 20 BV's op a 1200 euro per stuk.

 

De ondernemers gaan ermee verder alsof ze nog steeds een eenmanszaak hebben. Nemen lukraak geld op om van te leven, er wordt niets aan DGA-salaris verloond en tot overmaat van ramp maakt geeneen BV echt een gezonde winst.

 

En dan gaat het fout bij 1 van de BV's. Winkel lijdt zwaar verlies. Huur van 100k per jaar kan niet betaald worden. Ondernemer denkt nu ineens veilig te zijn met zijn BV voor de huurschuld, maar hij had er niet bij stil gestaan dat het huurcontract op naam van zijn eenmanszaak staat (in feite hij privé). Want niemand had hem verteld dat hij zelf met de verhuurder overeen moet komen dat de BV het huurcontract van zijn eenmanszaak overneemt (contractvernieuwing of indeplaatsstelling). Of ik een oplossing wist... Nee, adviseurs kunnen niet toveren of de wet verbuigen.

 

Zeer extreem voorbeeld maar het schets zeer duidelijk welk misguided gevoel/perceptie van veiligheid een BV geeft, wat in de praktijk dus helemaal niet zo blijkt te zijn!

 

Als je op basis van 1 tm 3 hierboven nog steeds een BV wenst dan heb je daar blijkbaar een goede reden voor. Ben je door dit verhaal gaan twijfelen, leg de casus dan nog eens aan je accountant voor, maar dan met de bovenstaande scepsis erbij ;).

 

Succes!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kunnen wij een BV oprichten ook wel hebben wij niet het kapitaal om zelfs ons loon uit te keren van 42.000?

En kan je dit dus omzeilen?

Ik ben niet zo'n zeiler, maar je kunt altijd aan de inspecteur vragen of hij, gezien het resultaat van de BV van 50.000 genoegen neemt met een dga-salaris van twee maal 25.000. Nee heb je, ja kun je krijgen. Maar wees er op bedacht dat je ook 'nee' kan krijgen, en dan zal de BV toch minstens de loonbelasting op het dga-salaris van twee maal 44k moeten afdragen. Of je het nettoloon ook afdraagt, of noteert als vordering van de dga op de BV, dat mag je zelf weten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Familie van drie ondernemers (allen een eigen eenmanszaak) runt een winkelketen in kleding. Bestaat uit 17 winkels (7 - 7 en 3). Op advies van de boekhouder wordt voor elke (!) winkel een BV opgericht. Voor elke ondernemer ook een eigen holding. De notaris richt zonder vragen te stellen dus 20 BV's op a 1200 euro per stuk.

 

[off topic-modus]

Ik weet dat er hele goede notarissen zijn. Maar dit is helaas ook wel typerend voor de beroepsgroep :-\

 

Deze notaris is in mijn ogen een veredelde stempelaar die alleen maar authentieke aktes produceert om even snel € 24.000,00 te kunnen incasseren. En ik begrijp werkelijk niet waarom in dit geval de kosten op € 1.200,00 per BV zouden moeten liggen - dat kan niet in het adviestraject zitten.

 

Zonde, het is namelijk ook een prachtig beroep. Alleen niet als het op deze manier uitgeoefend wordt.

[/off topic-modus]

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.