• 0

Klant wil dat ik bedrag terugbetaal.

Ik geef graffiti workshops voor kinderfeestjes en bedrijfsuitjes. Van mijn hobby mijn (2e) baan gemaakt zeg maar.

 

Nu heeft een klant op 28 januari een privé workshop bij mij geboekt voor 15 maart en deze per bank vooraf betaald.

Ze heeft deze workshop via een website geboekt die mijn workshops aanbied.

 

Ik ben klaar voor de workshop op deze 15 maart. Heb alles klaargezet en zit te wachten, belt de dame die de workshop geboekt heeft op en zegt dat de deelnemers niet in Hengelo Overijssel , maar in Hengelo Gelderland zitten en geen tijd hebben om alsnog deze kant op te komen. Voor mij knap vervelend, want ik heb 1 uur voorbereid en 2 uur tijd voor ze vrij gehouden. Daarna nog weer 1 uur alles opgeruimd. In totaal dus 4 uur tijd kwijt.

 

Aan de telefoon heb ik deze dame verteld dat ik er niet blij mee ben, maar het is gebeurd. Ze vraagt of ze de workshop een andere keer kunnen doen en ik zeg haar dat dat goed is.

 

Naderhand heb ik gekeken of het adres wat ik heb opgegeven überhaupt in Hengelo Gelderland bestaat. Dit bleek niet het geval. Beetje dom dus...

 

Nou heb ik op al mijn communicatie naar de klant uiteraard mijn postcode vermeld, dus het is sowieso een beetje vreemd om naar Hengelo Gelderland te navigeren, terwijl de postcode in Hengelo Overijssel ligt.

 

Deze dame belt mij gisteren op en vraagt of ik het bedrag wil terugboeken, want ze hebben geen tijd om de workshop alsnog te komen doen. Ik heb haar verteld dat ik dit niet van plan ben, althans niet volledig. Ik een hoop werk aan haar gehad en tijd gereserveerd. De factuur van deze workshop is verwerkt in de administratie en de commissie aan het bedrijf wat de klant heeft aangebracht is al betaald.

 

Nou is mijn vraag: Sta ik in mijn recht om haar gedeeltelijk terug te betalen en mijn gemaakte kosten te verrekenen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Tim,

 

Het is altijd vervelend als je ergens veel tijd in stopt en de klant niet verschijnt (no show). Echter is het beginsel hierin: wat staat hierover in jouw algemene voorwaarden of de gemaakte overeenkomst. Mogelijk omdat je zegt dat je via een derde partij hebt gewerkt, hebben zij ook algemene voorwaarden waar een klant mee akkoord moet gaan om bij jouw te boeken. Ik zou dat dus even nagaan als ik jou was.

 

Indien je ergens hebt staan dat bij een no show of korter dan X-tijd van te voren te annuleren hebt staan, kun je de klant hierop wijzen, en dat je zo coulant bent geweest om een alternatieve datum aan te bieden voor deze workshop. Dan sta je ook volledig in je recht je hieraan te houden. Heb je dat niet ergens staan, dan word het lastig en zou je een middenweg moeten nemen met de klant.

 

In mijn massagepraktijk gebeurd het ook af en toe dat iemand niet op de afspraak verschijnt. Als ik iemand kan bereiken in zo'n situatie, word de situatie besproken en overlegt hoe het word opgelost. Als er een vervangende afspraak gaat komen, spreek ik die direct af en vermeld ik dat het ook niet mogelijk is te verschuiven omdat ik conform mijn voorwaarden dan al de massage mag factureren en de klant dus tegemoet kom. Kan ik iemand niet bereiken, krijgt iemand per definitie een (no show) factuur. Bekijk dus altijd even per situatie hoe je handelt, maar zorg altijd voor een directe nieuwe datum in plaats van dat je nu na ruim 5 weken te horen krijgt van "we willen ervan afzien".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nou heb ik op al mijn communicatie naar de klant uiteraard mijn postcode vermeld, dus het is sowieso een beetje vreemd om naar Hengelo Gelderland te navigeren, terwijl de postcode in Hengelo Overijssel ligt.

 

Deze dame belt mij gisteren op en vraagt of ik het bedrag wil terugboeken, want ze hebben geen tijd om de workshop alsnog te komen doen. Ik heb haar verteld dat ik dit niet van plan ben, althans niet volledig. Ik een hoop werk aan haar gehad en tijd gereserveerd. De factuur van deze workshop is verwerkt in de administratie en de commissie aan het bedrijf wat de klant heeft aangebracht is al betaald.

 

Nou is mijn vraag: Sta ik in mijn recht om haar gedeeltelijk terug te betalen en mijn gemaakte kosten te verrekenen?

 

Je staat zelfs in je recht niets terug te betalen; hooguit zou je de kosten die je uitgespaard niet (niet gebruikte materialen) kunnen crediteren. Maar je locatie en je tijd heb je toch gereserveerd, dat moet toch betaald worden.

Link naar reactie
  • 0

Alsof je Hengelo kan verwarren met een klein dorpje in Gelderland dat toevallig dezelfde naam heeft maar dat niemand kent. Lijkt me geen zuivere koffie.

 

Het gebeurt regelmatig dat het in vergelijking toch wel mondaine Elst (Gld) wordt verward met het veel kleinere Elst (Ut). Het hoeft dus niet zo vreemd te zijn dat Hengelo (Ov) verwisseld wordt met Hengelo (Gld) - al is het adres dat maar in één van deze plaatsen voorkomt natuurlijk wel vreemd.

 

Veel relevanter is de vraag in hoeverre dit verwijtbaar is aan TS, dus in hoeverre hij de schade moet vergoeden. Wat dat betreft sluit ik mij helemaal aan StevenK. Als de informatie die TS verstrekt heeft compleet en correct was dan valt het niets te verwijten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet begrijp aan het verhaal is, is dat de klant welwillend is, vooraf betaalt en dan op de afgesproken dag meldt dat ze in een ander Hengelo zit in een andere straat.

 

Waar is het fout gegaan, in de aanvraag?

Was het de bedoeling van klant om op eigen locatie een privé workshop te volgen.

 

Het zou zomaar zo kunnen zijn, dat er vanaf de eerste aanvraag niet goed gelezen is, en vanaf dat moment al de twee Hengelo's door elkaar zijn gehaald. ;D

Link naar reactie
  • 0

Na nogmaals je openingspost te hebben doorgelezen, ben ik aan het googlen geweest en vind ik vrij snel een website die volledig overeenkomt met jouw activiteiten.

 

En als je bij deze website een offerte aanvraagt, hoef je alleen maar een plaatsnaam in te vullen. Je klant zit in het ene Hengelo, jij in het andere, dan is het verwarring alom. Zowel jij als je klant lezen hun eigen woonplaats

 

Als het jouw website is, verander dan het offerte aanvraag formulier en laat straatnaam, postcode en provincie invullen.

 

In dit geval zou het zo kunnen zijn dat de klant in het gelijk staat, en in geval van twijfel is het toch vaak de klant die gelijk krijgt.

 

Kijk nog eens goed naar de reservering van je klant of verwarring de oorzaak geweest zou kunnen zijn, en probeer er dan uit te komen met de klant. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

@RiVe

 

De TS heeft geschreven:

Naderhand heb ik gekeken of het adres wat ik heb opgegeven überhaupt in Hengelo Gelderland bestaat. Dit bleek niet het geval. Beetje dom dus...

 

Nou heb ik op al mijn communicatie naar de klant uiteraard mijn postcode vermeld, dus het is sowieso een beetje vreemd om naar Hengelo Gelderland te navigeren, terwijl de postcode in Hengelo Overijssel ligt.

 

Dus nadat de workshop is geplaatst als workshop, is de opdracht bevestigd (ga ik vanuit) en heeft de TS gecommuniceerd waar de klant moet wezen. Daarmee heeft de TS aan zijn plicht voldaan door de klant zo goed als mogelijk te informeren over de workshop locatie en is het aan de klant om naar de juiste locatie te rijden. Dit valt niet aan de TS te verwijten.

Link naar reactie
  • 0

De workshops geef ik normaal gesproken bij de klant op locatie, dus als er iemand niet op de goede locatie is ben ik dat.

Alleen de privé workshops geef ik vanuit mijn eigen locatie.

 

In mijn mail naar de klant heb ik vermeld dat de workshop aan de Rietweg in Hengelo word gehouden. In de offerte naar de klant staan alle bedrijfsgegevens, dus ook inclusief postcode.

 

In mijn ogen kan ik er gewoon niets aan doen dat de klant in Gelderland is geweest, want het adres bestaat daar niet eens!!

 

Rive: Bij de offerte aanvraag vraag ik bewust niet te veel informatie, dat schrikt af. Dit maak ik rond zodra de workshop bevestigd is.

 

Ik vind het fijn om van jullie te horen dat jullie er hetzelfde in staan. Ik neig er dan ook naar om maar een klein gedeelte terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Dit valt niet aan de TS te verwijten.

 

Ik verwijt niemand iets, geef alleen het advies goed naar de reservering te kijken of daar de verwarring is ontstaan. En let jij op elke postcode of die in je woonplaats is.

 

En als het dezelfde website is, daar ga ik wel van uit, dan wordt daarop alleen een straatnaam in Hengelo vermeld, en een 06 nummer. En in Leiden weet ik ook niet elke straat, kom nog vaak straatnamen tegen waarvan ik het bestaan niet weet.

 

En op het contactformulier staat ook Hengelo, zonder verdere aanduiding.

 

TS zal het juiste weten voor wat betreft de reservering, maar vooralsnog ga ik ervan uit dat er sprake geweest kan zijn van een grote mate van verwarring.

 

Als TS kan reageren.

 

Edit. Heeft al gereageerd. :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.