• 0

Stijging FOB kosten in China

Hallo,

 

De laatste weken krijg ik steeds meer klachten van leveranciers in China dat hun FOB-kosten plotseling zo sterk gestegen zijn.

 

Het gevolg daarvan is dat ze weigeren deze veel hogere kosten aan de vervoeder in China te betalen en dan ook geen B/L krijgen. Hun eerste reactie is dan dat wij / onze klanten die extra kosten moeten betalen omdat daar geen rekening mee was gehouden bij de offerte / orderbevestiging. Na veel heen en weer wordt dan voor deze ene keer toch nog volgens de oude tarieven afgerekend met de vervoerder in China.

 

Intussen is het zover dat enkele van onze leveranciers alleen nog maar EXW willen leveren omdat er absoluut geen zekerheid schijnt te bestaan over de hoogte van de kosten die er tussen EXW en FOB afgerekend moeten worden.

 

Heeft iemand van jullie hetzelfde probleem? Klopt het inderdaad dat die kosten in het algemeen gestegen zijn of is dat enkel bij de vervoerder(s) die wij gebruiken? Stellen jullie ook vast dat men probbert over te gaan op EXW?

 

Graag jullie commentaar en bevindingen.

 

Bij voorbaat dank !

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee merk hier weinig van. Uiteraard zijn er altijd leveranciers die normaal gewend waren direct bij een rederij te boeken die nu in eens bij een expediteur moeten gaan boeken. Mijn advies is denk hier altijd in mee. Soms begint men in China al voor usd 25,- enorm te stuiteren. Wij spreken dan nog wel eens af om die kosten gewoon ergens in te verwerken. Zodat er niet te veel discussie ontstaat tussen klant en leverancier.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Er is natuurlijk een tijd terug 6% bij gekomen aan lokale belastingen, verder hoor ik niets over verhogingen. Wellicht is het handig om eens op te vragen wat ze betalen en dit te vergelijken met andere.

 

Het kan ook heel plaatselijk regenen.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

EXW vanuit China kan gewoon, is geen enkel probleem. Wij laten onze collega expediteur in CHina de goederen ophalen en aangeven bij de douane en betalen vervolgens de kosten hiervoor welke wij op onze beurt weer door belasten aan de ontvanger?

 

 

Allemaal correct Maarten maar het probleem dat ik heb met EXW, en dan vooral met nieuwe leveranciers die ik nog niet zo goed ken, is dat er betaald moet worden op het moment van Cargo Ready en vóór Pick Up. Als daar iets niet in de haak is, heb ik het nakijken. Als ik bij FOB een copy B/L krijg en dan pas betaal, heb ik weer wat risico's uitgesloten. Bovendien sluit ik risico's en sores uit voor het geval dat er iets gebeurt tussen de poort van de fabriek en het aan boord brengen.

 

Een ander punt is, dat per saldo een EXW voor mij duurder uitkomt dan een FOB. Het prijsverschil voor de goederen bij EXW en FOB is altijd kleiner dan de lokale kosten die ik voor transport, douane, etc. betaal. De contracten die fabrieken met plaatselijke vervoerders hebben schijnen beter te zijn dan de tarieven die ik van mijn vervoerder krijg voor transport van fabriek naar haven. Is ook logisch want de fabriek hoeft niks te verdienen aan het transport en de vervoerder (een filiaal ven mijn vervoerder) verdient daar zijn geld mee en schuift er dan graag een paar extra kralen bij op zijn telraam.

 

Groeten

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rene,

 

Ik weet dat je vaak niet goedkoper uit bent. Maar ging meer om de reactie aan BJM dat EXW gewoon kan.

 

Hallo BJM,

 

Nu kan ik mij vergissen maar je mag in NL toch ook met een indirecte machtiging werken op naam van de koper indien het EXW is gekocht en de exporteur weigert een machtiging directe vertegenwoordiging te tekenen?

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

We zijn verplicht (als douane-expediteur) bij export directe vertegenwoordiging toe te passen voor exporteurs die in NL/EU gevestigd zijn en indirecte vertegenwoordiging voor exporteurs van buiten de EU.

 

In jouw voorbeeld zal de niet in de EU gevestigde koper gevraagd worden om een machtiging indirecte vertegenwoordiging te tekenen. Hij komt dan als "exporteur" in de aangifte te staan, de verkoper blijft er verder buiten. Mijns inziens een correcte toepassing van EXW, als de verkoper zou uitklaren is het FCA (even het laden van de goederen buiten beschouwing gelaten)

Link naar reactie
  • 0

Hallo BJM,

 

In dat geval zitten wij helemaal op 1 lijn. Daarnaast omdat we nu toch zo lekker bezig zijn met de incoterms voor een ieder:

 

EXW is een incoterm die veelal verkeerd gebruikt wordt. De verkoper hoeft de goederen namelijk alleen maar klaar te zetten en de koper moet zelf de goederen laden in het voertuig en de douane aangifte verzorgen.

 

Veelal verkoopt men EXW, maar doet de verkoper zelf de goederen in de vrachtwagen laden en de douane aangifte. In dat geval lever je eigenlijk FCA. Indien je wel de goederen laad maar niet de douane aangifte koop/verkoop dan FCA not custom cleared(named, place) en niet EXW.

 

* FCA = Free Carrier(vrij op auto, of vrij afgeleverd loods / terminal van de vervoerder aangesteld door de koper)

* EXW = Ex Works(af fabriek)

 

Hoop dat een ieder zo weer iets wijzer is geworden over de incoterms.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.