• 0

Verlies zonder btw-verrekening

Als handelaar heb ik een auto op voorraad staan. Deze auto heb ik gekocht voor:

€ 10.000 prijs

€ 2.100 BTW

€ 10.000 BPM

= € 22.100

 

Ondertussen is het een tijdje verder. De BPM kent een afschrijvingstabel. De rest-BPM is gedaald naar € 9.000.

 

Nu heb ik de auto verkocht voor dezelfde netto prijs:

€ 10.000 prijs

€ 2.100 BTW

€ 9.000 BPM

= € 21.100

 

Ik heb nu dus € 1.000 verlies op de BPM.

 

- Kan ik op mijn verlies BTW terugvragen?

- Zou ik de € 1.000 terug kunnen vragen? De belastingdienst kan toch immers niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en hem verplichten een verlies te nemen? Of zijn er nog meer voorbeelden waarin dit speelt?

 

Ik ben van plan een procedure tegen de belastingdienst op dit gebied te beginnen. Kunnen jullie mij voeren met ammunitie?

 

Als ik iedere auto die ik op voorraad krijg, zou exporteren en pas op moment van verkoop weer in zou voeren dan zou ik heel dit probleem niet hebben!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Zou ik de € 1.000 terug kunnen vragen? De belastingdienst kan toch immers niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en hem verplichten een verlies te nemen? Of zijn er nog meer voorbeelden waarin dit speelt?

Je maakt een grapje. Als de staat elke ondernemer die verlies lijdt op een transactie voor het volledige verlies zou moeten compenseren, dan... dan... Laat maar, mijn hoofd is zojuist ontploft.

Korte samenvatting: die regel geldt alleen voor banken.

 

Als je verlies lijdt op een transactie, maak je minder winst. Dat betekent meestal ook een lagere belastingaanslag.

 

 

Ik ben van plan een procedure tegen de belastingdienst op dit gebied te beginnen. Kunnen jullie mij voeren met ammunitie?

De belastingdienst voert enkel uit wat er in de wet staat. Je kunt bezwaar ken tegen een aangifte of een afdracht van belastingen, maar ik weet niet of jij zelf BPM afdraagt? Zonee, dan ben je helaas geen partij. Als je de wet graag wil aanpassen kun je je beter tot het ministerie van Financiën richten of een gewillig Tweede Kamerlid zoeken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik dit geval is het verlies dat je leidt dat uit de belastingregels volgt. Slechts omdat de tijd vordert.

 

Daarom dat ik ook vroeg of er meer voorbeelden zijn waarin dit speelt. Het is namelijk nogal raar dat de belastingdienst je een verlies oplegt als het ware.

 

Ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat dan de belastingdienst een verlies dat hij een ondernemer oplegt, zal compenseren.

 

Ook is het nemen van dit verlies helemaal niet de bedoeling. Deze afschrijving hoort thuis bij de gebruikers, niet bij de handel.

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik dit geval is het verlies dat je leidt dat uit de belastingregels volgt. Slechts omdat de tijd vordert.

 

Daarom dat ik ook vroeg of er meer voorbeelden zijn waarin dit speelt. Het is namelijk nogal raar dat de belastingdienst je een verlies oplegt als het ware.

 

Ik volg het niet helemaal. Jij hebt voor een auto exclusief BTW € 20.000,00 betaald. Dit zijn gewoon de kosten die je voor de auto kwijt bent. De helft is inkoopwaarde, de andere helft is BPM. Maar de BPM is alleen maar voor de BTW relevant, je draagt geen BPM af. De BPM verlaagt de grondslag voor de BTW, niet de kostprijs van de auto.

 

Nu besluit jij om de auto te verkopen. De auto heeft jou € 20.000,00 gekost en je besluit hem nu te verkopen voor € 19.000,00. Dat is toch jouw keuze als verkoper, daar treedt de belastingdienst toch niet in. Je had ook kunnen zeggen dat je de auto voor € 20.000,00 verkoopt, waarvan € 11.000,00 voor de auto en € 9.000,00 voor de BPM. Dat betekent dat de BTW € 210,00 hoger uitgekomen was. Maar je had geen verlies geleden. Dat jij daar voor kiest is jouw beslissing als handelaar, niet van de Belastingdienst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus wel verlies hè... Bij dezelfde verkoopprijs incl BTW.

 

Daarom moet je als handelaar ook niet kijken naar de BTW, die doet voor jou niet mee. De BTW is een belasting die doorgeschoven wordt naar de consument. Als handelaar weet jij dat je € 20.000,00 exclusief BTW voor die auto moet vangen - punt. Hoeveel BTW je daar dan over moet heffen is voor jou niet relevant. Als jij accepteert dat je minder dan € 20.000,00 voor de auto vangt is dat jouw keuze.

 

Nu snap ik natuurlijk wel dat dit kostprijsverhogend werkt voor de consument en dat door de hogere prijs de vraag af zal nemen. Maar laten we wel wezen, als handelaar koop je geen handel in om deze voor dezelfde prijs weer te verkopen. Je wilt winst maken. En als je op een auto van € 20.000,00 niet eens een marge kunt pakken van € 210,00 (ruim 1% van de inkoopprijs) dan heb je blijkbaar verkeerd ingekocht. Dat kan gebeuren, maar om nu de overheid te verwijten dat de wet- en regelgeving niet correct is omdat jij niet voor een schappelijke marge een auto kunt verkopen is volgens mij blaffen tegen de verkeerde boom.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Menen jullie dat nou echt?

 

Stel: je koopt 10 tomaten in en de wet schrijft voor dat je iedere maand dat je de tomaten niet verkoopt je er 1 aan de belastingdienst moet geven. Afgezien van dat je zou doen wat er in de wet staat, zouden jullie dit niet enorm raar vinden. Dat is namelijk wat er gebeurd met de BPM....

Link naar reactie
  • 0
Stel: je koopt 10 tomaten in en de wet schrijft voor dat je iedere maand dat je de tomaten niet verkoopt je er 1 aan de belastingdienst moet geven. Afgezien van dat je zou doen wat er in de wet staat, zouden jullie dit niet enorm raar vinden. Dat is namelijk wat er gebeurdt met de BPM....

Wanneer je tomaten inkoop betaal je op dat moment de btw. Verkoop je de helft, dan draag je daar de ontvangen btw van af. Verkoop je de andere helft niet, dan kan je ze weggooien en trek je de voorbelasting gewoon af. Dat is wat gebeurt met tomaten...

 

Wat wil je nu zeggen? Auto' s zijn geen tomaten, btw is geen bpm en de belastingdienst eist geen tiende van mijn gekochte tomaten, zeker niet wanneer ze na een maand zijn weggerot. Misschien heb je een beter voorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Ja dat menen we echt. Jij maakt als ondernemer de fout door de auto te verkopen voor een X nettoprijs. Het is aan jou om een bruto verkoopprijs te stellen waarbij je een gezonde marge haalt.

 

Je weet wat de bpm voor effect heeft, handel daar dan naar.

 

Het verlies komt niet door de bpm, maar door een verkeerde prijsstelling.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je tomaten inkoopT betaal je op dat moment de btw.

 

Door simpelweg de auto te laten staan doet de afschrijvingstabel zijn werk op de BPM. Daarmee verplicht de belastingdienst je een verlies te nemen van € 1.000 (zie voorbeeld in eerste post). Dat is de tomaat die de belastingdienst vind dat je af moet geven.

Link naar reactie
  • 0

Nou dan gaan we dat eens uitrekenen...

 

Ik ga de auto dus verkopen voor € 22.100.

Eerst € 9.000 BPM eraf.

€ 13.100 blijft over. Daar moet de BTW uit berekend worden. De BTW is € 2273,55.

 

Dus € 22.100 - € 2273,55 = 19826,45

 

De aankoop excl BTW was € 20.000...

 

Welk voordeel bedoel je Joost?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie wat je bedoelt. Het op voorraad houden van auto's geeft op lange termijn inderdaad een klein BTW effect.

 

http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Export/Zakelijk/BPM/BPM-calculator-afdracht-bij-doorverkoop.aspx

 

Is overigens een handige tool om je factuur te maken bij verkoop.

 

Maar je hebt gelijk: als je een auto op voorraad houdt dan ontstaat er een nadelig BTW effect door de daling van de BPM. Als ik mijn huidige auto door genoemde website haal tegen een verkoopprijs van 22.100 ontstaat het volgende beeld:

 

Stel verkoopdatum: 27-05-2014:

Netto 16.617

BTW 3.490

BPM 1.993

Totaal 22.100

 

Verkoper houdt over (22.100 - 3.490) = 18.610

Verkoop ik de auto op 27-10-2014:

Netto 16.780

BTW 3.524

BPM 1.796

Totaal 22.100

 

Verkoper houdt over (22.100 - 3.524) = 18.576.

 

Een nadeel van slechts 34 euro, maar wel een nadeel. Wat op zichzelf niet gek is want auto's die je langer op voorraad houdt dalen natuurlijk in waarde. Alleen is onderdeel van die waardedaling dus ook de afschrijving op de BPM.

 

Maar dat neemt niet weg dat het aan jou is om die daling te ondervangen met een juiste verkoopprijs.

 

Ga gerust procederen tegen de BPM maar zoek dan eerst eens uit wat er allemaal al (tot en met EU Hof van Justitie!) is geprocedeerd tegen de (rest-)BPM.

 

Succes

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kijk! Nu is het probleem duidelijk.

 

Ik zal de jurisprudentie (in zoverre nog niet bekend) er zeker op naslaan. Na zelfs maar 130 berichten geloof ik wel dat men daar wel van overtuigd is...

 

Essentie van het verhaal is dus dat de belastingdienst je opzadelt met een verlies door deze regelgeving. Dat je dat door goed inkopen weer kunt dekken etc, kan allemaal waar zijn, maar de wet zadelt je met een verlies op.

 

Daar heb ik dus 2 vragen over:

- Wat vinden jullie daarvan. Vinden = mening

- Kennen jullie nog andere wetten die hetzelfde gevolg hebben (dan kan ik kijken wat die jurisprudentie daar gedaan heeft of daarmee ene vergelijking maken)

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.