• 0

Drukte-data (voor een winkel ofzo)

Er komen steeds meer data beschikbaar en software om die te analyseren, waarmee ook kleine ondernemers kunnen uitrekenen hoeveel passanten er zijn, welk deel daarvan de winkel (restaurant) inkomt en welk deel daarvan tot een transactie overgaat. De 3D-wereld wordt net zo meetbaar als het web.

 

Kun je over discussiëren of dat een goeie zaak is.

 

Maar in dit topic kunnen we elkaar wijzen op nieuwe tools en apps enzo.

 

Via de website View.dat kun je de actuele drukte van individuele plaatsen bekijken. Dat is deels gebaseerd op GSM-data.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondanks de vele tools, om data om te vormen naar informatie blijft het belangrijkste gegeven van het restaurant het aantal transacties (en de omvang van de transactie).

Deze informatie is uit een eenvoudig boekhoudsysteem te halen.

Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0
Ondanks de vele tools, om data om te vormen naar informatie blijft het belangrijkste gegeven van het restaurant het aantal transacties (en de omvang van de transactie). Deze informatie is uit een eenvoudig boekhoudsysteem te halen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

 

Yep. Gewoon eind van de maand optellen en de kosten aftrekken. Nog makkelijker: eens per jaar.

 

Nou weer terug naar de realiteit. Een winkel kan (laten) meten hoeveel passanten er zijn. Dat kan vergeleken worden met het aantal mensen dat binnenkomt. Dat kan vergelijken worden met het aantal mensen dat iets koopt.

 

Online noemen we dat conversie.

 

Je kan op detailniveau analyseren. Per productgroep, per dag en uur, per klanttype, per verkoper, etc.

 

Dat is niet moelijk doen voor de lol, maar analyseren waar je omzet vandaan komt en waar de winst zit. Boekhouden 2.0!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ondanks de vele tools, om data om te vormen naar informatie blijft het belangrijkste gegeven van het restaurant het aantal transacties (en de omvang van de transactie). Deze informatie is uit een eenvoudig boekhoudsysteem te halen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

 

Nog een keertje, want zulke reacties verbazen me echt. Er valt best wat info te halen uit een boekhouding, zeker wanneer die meer doet dan dag-, week-, maand- en jaaromzetten meten. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om niet alleen maar te meten hoeveel pannekoeken er verkocht zijn, maar welke combinaties er besteld zijn en op welke tijdstippen afgerekend wordt. Dan weet je bv of je vooral lunchklanten hebt en waarom het zo stil is in het weekend.

 

Hoe minder eenvoudig, hoe meer kennis er uit te halen is.

 

Mijn stelling is dat van twee overigens gelijke restaurants degene die zijn data goed analyseert meer winst kan maken en daarna zelfs meer omzet. In die volgorde. De ondernemer die keuzes baseert op een simpele boekhouding trekt dan aan het kortste end.

 

De (gratis) beschikbaarheid van passantendata is een potentieel nieuwe bron van kennis voor kleine ondernemers die een vestigingsplaats moeten kiezen of willen weten waarom ze op koopavond steeds minder verkopen. Dat laatste zie je in je boekhouding, maar die geeft geen enkele verklaring.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Mijn stelling is dat van twee overigens gelijke restaurants degene die zijn data goed analyseert meer winst kan maken en daarna zelfs meer omzet. In die volgorde. De ondernemer die keuzes baseert op een simpele boekhouding trekt dan aan het kortste end.

Voor de fastfood een nobrainer uiteraard. McD is er groot mee geworden. Dankzij de data analyse wordt er ook voorspeld hoeveel afname er op enig moment van enig product is, zodat daarop vooraf geanticipeerd kan worden (produceren vóór dat er besteld is) en de kans op weggooien toch minimaal blijft.

 

Goede slow food restaurants doen het iets anders: die analyseren data niet alleen voor het verbeteren van hun inkoop, ze sturen ook real time bij. Als de pan verse bospaddestoelentruffelsoep halverwege de avond nog bijna vol is, zal de chef wat vaker de soep aanbevelen. :)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De kaart plaatst Bemmel ergens vlakbij Apeldoorn, dus hoe correct die GSM-data dan is vraag ik me af.

Welke plaats je ook kiest, het gebied met ingevulde data is altijd hetzelfde gebied bij Apeldoorn. Dat is waarschijnlijk het enige gebied dat in de demo zit en dat dus ze gratis laten zien.

Link naar reactie
  • 0

Als je googlet op "wifi tracking" zie je dat de Nederlandse bladen en online platforms begin dit jaar hebben gepubliceerd over dit onderwerp. Diverse spelers en juridische aspecten worden genoemd.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Als je googlet op "wifi tracking" zie je dat de Nederlandse bladen en online platforms begin dit jaar hebben gepubliceerd over dit onderwerp. Diverse spelers en juridische aspecten worden genoemd.

 

Domme paniekzaaierij. Er hangen al vele duizenden meetkastjes in onze winkelstraten en langs de snelweg. Worden er kamervragen gesteld als een winkel van die kastjes ophangt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Reuze interessant deze tool, ik zou bijna zeggen een 'holy grail' voor winkels die het moeten hebben van de inloop. Veel hangt af van kwaliteit en kwantiteit van de data.

 

Wat ik goed vind is dat het hier nu eens een keer niet gaat om alles van het individu te weten (Big Brother), maar puur om de geografisch meta data.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.