• 0

Een Adviesbureau opzetten als 15-jarige

Ik wil een bedrijfje op gaan zetten dat mensen adviseert bij het kopen van een MP3-speler, mobiele telefoon of ander soort elektronische apparatuur. Er zijn tegenwoordig zoveel modellen en merken dat (volgensmij) mensen soms door de bomen het bos niet meer zien, en zo geen goede keuze kunnen maken. Mensen in winkels adviseren alleen hun eigen koopwaar en zodoende kan het voor mensen moeilijk zijn hun perfecte product te kopen. Ik geef ze niet alleen een hoogstpersoonlijk advies, maar zal ook de beste deal voor ze uitzoeken en regelen, zowel uit de winkel als tweedehands.

 

Nu weet ik ook dat er zat mensen zijn die het net als ik heerlijk vinden om het allemaal zelf uit te zoeken :P, maar de mensen die dat niet goed kunnen of willen worden mijn doelgroep.

 

Het bedrijfje, Bright Advice (mogelijke titel :)), zal vooral draaien om de internetsite, waarop men informatie kan vinden over het bedrijf, mijn werkwijze en na een tijdje hopelijk referenties of ervaringen van mensen met mijn bedrijfje. Op de site kan men een vragenformulier vinden wat niet te lang moet zijn om in te vullen, maar mij wel genoeg details geeft om een persoonlijk advies te kunnen geven en daarna, als ze dat willen, een eerste- of tweedehands deal te vinden, waarmee zij het goedkoopst uit komen.

 

Mijn werkwijze:

  • Nadat ik de vragenlijst binnen heb gekregen via de email ga ik zoeken op het internet. Ik heb genoeg verstand van het zoeken en weet precies welke sites ik moet hebben, zodat ik de mensen een goed advies kan geven.
  • Ik stuur de mensen een email terug met (ongeveer, dat weet ik nog niet helemaal zeker) 5 mp3-spelers die ik zou adviseren en eronder waarom juist die, de winkelprijzen staan er natuurlijk bij, net als de functies. Ééntje zal ik ECHT adviseren. Ik doe er natuurlijk plaatjes etc. bij want smaak is bij dit soort producten ook erg belangrijk.
  • Ik krijg een emailtje terug met daarin de definitieve keuze of natuurlijk wat extra vragen die ik dan beantwoord. Als de keuze vaststaat stuur ik ze een emailtje terug met daarin de beste eerstehands- of tweedehandsdeal die ik kan vinden, met natuurlijk de naam van de leverende winkel, dit zal meestal een internetwinkel zijn of een particulier als het tweedehands is. Ik breng de mensen in contact met de leverende partij en vanaf dan ga ik me er niet meer mee bemoeien, anders ben ik verantwoordelijk voor een eventuele mislukte levering. Ik breng ze dus alleen in contact.

 

Dan komt mijn grootste probleem. De betaling. Achteraf laten betalen kan natuurlijk niet, want dan loop je een groot risico dat mensen niet betalen. Vooraf is ook moeilijk, omdat mensen dan vertrouwen in je moeten hebben voor ze betalen. Daar heb ik de referenties nodig. Het is denk ik sowieso beter om niet op de site te vermelden dat ik minderjarig ben?

 

Ik denk dit probleem op te lossen door in het emailtje dat ik terugstuur delen van mijn advies weg te laten, de belangrijke delen zoals de namen van de aan te raden producten, winkels enz. Mensen zien zo dat het daadwerkelijk een goed advies is, maar zullen toch echt moeten betalen om het complete advies te zien. Zal dit werken? of heeft iemand een andere suggestie?

 

Een vriend van mij met dezelfde interesse wil graag meedoen met dit idee, maar ik pak het liefst allemaal zelf aan. Toch is het financieel in het begin een stuk makkelijker als je met zn tweeën bent, en je hoeft dan ook zelf minder werk te verrichten. Ik ben echter perfectionistisch en wil het allemaal erg goed in orde hebben. Ik zal het dus lastig vinden om hem de helft van het werk te laten doen. Ook een nadeel is dat je natuurlijk de mogelijke opbrengst zult moeten delen. Wat adviseren jullie mij hier?

 

En ook niet onbelangrijk.. hoe zit dit met de kamer van koophandel? er is nog niet iets vergelijkbaars op de markt en er is ook geen branche waar ik onder val. Ik val onder de sector adviesbureau's maar er is geen branche die hier op lijkt. Ik weet dus niet hoe duur het voor me zal worden en of ik me überhaupt wel in moet schrijven?

 

 

Alvast erg bedankt voor jullie reacties, ik kan op dit moment elk kritische punt of elke opmerking gebruiken!

..://Why Wait?//:..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

inschrijving bij de kvk is sowieso geen probleem. voor jou zal dat waarschijnlijk 62 euro per jaar kosten. dit is wel noodzakelijk als je serieus wil ondernemen (dit is mijn mening, geen feit).

 

als ik jou was, dan zou ik het ook sowieso in het begin alleen doen, dus niet met die vriend.

 

waar jij vooral nog aan moet denken is

- kun jij concurreren met de gratis service van bijvoorbeeld de Dixons; je gaat naar de winkel, vraagt om advies, je krijgt een objectief en uitgebreid antwoord en hebt meteen de mogelijkheid om iets te kopen

- wat worden je tarieven

- hoe werf je klanten

- wat is het doel van je adviesbureau: winst maken of ervaring opdoen, of..

 

ik zou niet op de website zetten dat je minderjarig bent, dat lijkt me volledig nutteloos.

 

de betaling:

- als mensen een adviesbureau inschakelen voor zoiets, dan zijn ze serieus geinteresseerd. ik zou dus van te voren laten betalen, óf iets laten tekenen zodat je zeker weet dat ze zullen betalen

 

ik moet helaas heel eerlijk zeggen dat ik niet denk dat zo'n bedrijf gaat lopen, in verband met het werven van klanten en de gratis service die de grote bedrijven al bieden

 

echter, als je doorzet kun je er natuurlijk altijd iets van maken. hecht dus niet te veel waarden aan de vorige alinea :)

 

succes

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik persoonlijk denk niet dat je huidige concept gaat werken. Ik persoonlijk zou niet betalen voor advies over consumentenartikelen, maar zou liever rondsnuffelen op internet o.i.d. Mensen vinden het denk over het algemeen niet prettig om te betalen voor het advies van een aankoop. Zou je zelf betalen voor een offerte of een advies van dit soort consumenten artikelen?

 

Je zou meer eens moeten denken aan een concept als bellen.com. Een gratis 'objectieve' vergelijksite. Met info over het hoe en wat van MP3 spelers e.d.

 

Ze genereren inkomsten door reclame.

 

Nog een naamtip: Device advice

Link naar reactie
  • 0

shit ik had er echt geen flauw idee van dat grote bedrijven deze service al verleenden.. dan valt het hele plan wel een beetje kapot.. misschien is een site als bellen.com inderdaad wel handig, maar het belangrijkste van die site is natuurlijk dat stuk in het script van de site dat jou na het invullen van de informatie het advies geeft. Ik ben neit echt een internet-deskundige dus dit wordt moeilijk denk ik. Iemand nog tips?

..://Why Wait?//:..

Link naar reactie
  • 0

nog een vraag:

- hoeveel weet je eigenlijk van dit soort materiaal. heb je enig idee van de duurzaamheid van de apparaten en de chipsets? want anders biedt je eigenlijk een service aan die gewoon voor andere mensen op google zoekt.

 

en nog iets. je wil vooral werken via de website. maar, mensen die jouw website kunnen vinden, die kunnen toch ook zelf zoeken op Internet e.d.?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

ik wil niet vreemd overkomen maar ik kan inderdaad wel zeggen dat ik verstand heb van mp3-spelers, ik ben namelijk vaak op zoek op internet naar de nieuwste modellen, functies etc, just for the fun. En ik dacht eraan om door te adverteren in krantjes etc. juist de mensen te pakken te krijgen die het wat lastiger vinden, maar wat je nu inderdaad zegt klopt: een site moet het vooral hebben van de links, en mensen die dat vinden moeten het zelf wel kunnen vinden..

 

weg idee ;D.. maar toch bedankt! beter dat ik hier nu tegenaan loop dan dat ik het straks doe.. ik wil wel doorzetten maar ik denk beter dat ik mijn energie aan een ander idee kan besteden, dit lijkt me inderdaad een kleine slagingskans.. ik vind dat bellen.com idee wel goed, ik moet alleen weten of dat haalbaar is en mag dat wel? het idee bestaat namelijk al..

 

en over dat ondernemen.. ik was er totaal nog niet mee bezig tot ik dit idee bedacht.. helaas bleek dat de grote bedrijven dit al doen, dat wist ik niet ???

..://Why Wait?//:..

Link naar reactie
  • 0

grote bedrijven doen dit (adviseren) in zekere maten. elke winkel biedt service als je er om vraagt.

 

ik geloof je als je zegt dat je verstand hebt van mp3 spelers, ik vroeg het me gewoon af (aangezien de meeste mp3 spelers bijvoorbeeld dezelfde chipset hebben en dus praktisch niet verschillen).

 

bellen.com is een soort vergelijk site. hiervan zijn er ook al heel veel. en behalve dat adverteren deze sites ook nog eens heel veel. het lijkt mij moeilijk hiermee te concurreren. en het is waarschijnlijk een behoorlijk investering om zo'n systeem te laten bouwen.

 

het lijkt mij heel moeilijk om een onderneming/website te beginnen in de mp3-speler en mobiele telefonie branche. je hebt extreme concurrentie als het om verkoop gaat. en service is overal gratis.

 

ik vind het heel leuk dat je er over denkt om iets voor jezelf te beginnen (website of onderneming), maar of het haalbaar is om hier mee te verdienen betwijfel ik. misschien kun je beter in dienstverband gaan werken. bij mediamarkt bijvoorbeeld, die schijnt niet veel verstand te hebben van hun producten.

 

maar, zoals ik al eerder zei, laat je niet stoppen door mij. als jij het wel ziet zitten en denkt: "wat zeuren ze nou", dan kun je het natuurlijk altijd proberen. en als je dat besluit maakt, dan zijn wij hier om je te helpen :)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

misschien is een site als bellen.com inderdaad wel handig, maar het belangrijkste van die site is natuurlijk dat stuk in het script van de site dat jou na het invullen van de informatie het advies geeft. Ik ben neit echt een internet-deskundige dus dit wordt moeilijk denk ik. Iemand nog tips?

 

Denk je dat iedere ondernemer alles zelf doet? Website's kun je door anderen laten maken. Waarschijnlijk is er wel iemand in je omgeving die er verstand van heeft en die je wilt helpen. Maarja dan nog, kun je concurreren tegen site's als www.kieskeurig.nl??

Link naar reactie
  • 0

DOOR WAT GEKLOOI KAN IK NIET MEER OP MIJN PROFIEL CRAFT KOMEN DUS HEB IK HET IN CRAFTNL VERANDERD

 

als ik nou een belangrijke mp3speler domeinnaam koop en op mp3.pagina o.i.d terecht kom gaat het hard en zou ik provisie kunnen vragen van de winkels, als ik hen adviseer (ALS het eenmaal goed loopt) ik BLIJF wel onafhankelijk.. dat moet ik beloven

 

waar ik mij onderscheid van de andere sites, is dat ik persoonlijk advies geef.. het advies zal gratis zijn, en ook op de site is genoeg te vinden.. geld zal uiteindelijk komen uit reclame op de site en provisie

....:]Why Wait?{:....

Link naar reactie
  • 0

Provisie van bepaalde winkels maar toch onafhankelijk, omdat je het moet beloven, zoals jezelf schrijft. Dat lijkt me zeer lastig.

 

Wel leuk om te lezen dat een 'minderjarige ondernemer' (zoals ik zelf en verschillende andere HL'ers) eens iets anders gaat doen dan een webdesign bedrijf oprichten. Het is ook zeker een leuk idee, maar ik denk niet dat mesen zoveel gaan betalen als jij er tijd in kwijt bent.

Stel, per opdracht ben jij een half uur bezig, een redelijkuurloon om jezelf en je bedrijf te kunnen bekostiggen zou 60 euro zijn. Dus 30 euro voor de klant om jij in te huren, dat gaan ze natuurlijk niet doen.

 

Ik zou jou maximaal 5 euro betalen voor goed advies, plus een aankoopadvies waarbij ik nog wat euro's goedkoper uit ben dan bij de winkel om de hoek. Maar voor 5 euro per zoekopdracht +afwikkeling kan jij niet lekker leven. En daarnaast, het vertrouwen krijgen, de klanten daadwerkelijk krijgen, dat is ook nog niet zo makkelijk.

 

Wat zou je dan wel kunnen doen? Zoek wat vrienden bij elkaar, waarvan natuurlijk iedereen hetzelfde verstand heeft als jou. En er ook eentje bij zit die goed kan programmeren. Zoek nog een goede designer en maak met elkaar de website. Laat de programmeer het systeem zo maken dat alles webbased is (zit je niet met dat e-mail gedoe) en ga met elkaar advies uitbrengen zoals je plan ook is. Maar het grote verschil: je leert met elkaar en door elkaar. Zie dit als je eerste project (nog niet als bedrijf) waarvan je heel veel kan leren. De marketing, daar heb je geen geld voor, probeer zo leuk te zijn, zo orgineel te zijn en zo slim te zijn dat je toch klanten krijgt. Je steekt er alleen tijd in, en die tijd krijg je zeker terug betaald: in kennis! En daar draait het om. Als minderjarige ondernemer (en dan spreek ik dus ook over mezelf!) moet het niet om geld en winst gaan. Het moet om kennis draaien. Kennis opdoen over ondernemen en vooral over jezelf, daar heb je dan later, bij je echte bedrijf, veel en veel meer aan.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

dan krijg je meer een soort tweakers idee.

 

Helemaal niet.

Ik zeg alleen dat hij hetzelfde moet gaan doen als hij wilde doen, maar zorgen dat hij geen geld hoeft te investeren maar een paar vrienden zoekt die hem kunnen helpen en zo hun eigen kennis uitbreiden.

 

Ik maak duidelijk dat je als je samenwerkt veel meer kan berijken. Iedereen heeft zo zijn aangeboren en ontwikkelde kwaliteiten. Zet deze kwaliteiten van elkaar in, gebruik elkaars kwaliteiten en kom zo tot kwaliteit, dat is de filosofie die erachter zit.

 

Jelmer.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik maak duidelijk dat je als je samenwerkt veel meer kan berijken. Iedereen heeft zo zijn aangeboren en ontwikkelde kwaliteiten. Zet deze kwaliteiten van elkaar in, gebruik elkaars kwaliteiten en kom zo tot kwaliteit, dat is de filosofie die erachter zit.

 

Jelmer.

 

 

Zit bij het Innovatiesquad zeker ? ;)

Link naar reactie
  • 0

mensen, heel erg bedankt voor jullie kritische punten, tips en reacties. ik zie nu gelukkig op tijd in dat het oorspronkelijke plan niet zou werken, hoe hard IK er ook voor zou werken..

 

@ jelmer, ik ga inderdaad niet zozeer voor het geld, als wel voor het feit dat ik het heerlijk vind om zo'n soort project op te bouwen en ervoor te werken. het voordeel aan scholier zijn ondertussen is dat je eigenlijk niks kunt verliezen. je bent niet afhankelijk van je bedrijfje of site omdat je nog ouders hebt. je hoeft er dus niet meteen geld voor te krijgen en dus zal het makkelijker gaan. je kan eigenlijk alleen maar aan ervaringen winnen, niks verliezen (tja, misschien wat tijd.. maar goed ik vind dit toch top om te doen ;D)

 

het nieuwe plan is als volgt:

 

ik ontwerp een site als bijvoorbeeld kieskeurig.nl (zo uitgebreid red ik het waarschijnlijk niet ::)) waar men informatie kan vinden op het mp3-speler gebied. ik heb al een erg goede domein-naam op het oog. het speciale aan mijn site is dat ik onafhankelijk PERSOONLIJK (toverwoord) advies breng, een service die er nog niet is op het internet. hiermee hoop ik op sites als mp3speler.pagina.nl en mp3speler.startkabel.nl terecht te komen. hopelijk lopen de hits dan toe en kan ik via adverteerders toch wat onkosten terug krijgen.

 

zo kan ik bijvoorbeeld op de site sony oordopjes gaan aanraden, waar sony (als het eenmaal goed loopt) misschien wel geld voor wil gaan betalen?

 

@ anders: ik wil mp3spelers gaan aanbevelen en kan hier misschien (via tweakers) de goedkoopste winkel bij zoeken, weet nog niet of dat teveel moeite gaat worden.. maar ik denk dat mensen eerder op persoonlijke mp3speler-aanbeveling afkomen dan op persoonlijke mp3spelerwinkel-aanbeveling

 

lijkt dit ergens op mensen?

....:]Why Wait?{:....

Link naar reactie
  • 0

het plan lijkt ergens op ja.

 

maar is het te realiseren?

 

wat versta je onder "persoonlijk"? zeker een e-mail?

 

ik weet nog steeds niet of het gaat werken. ik ben van mening dat je ook een goede site moet hebben, die qua dynamiek ook op een goed niveau zit. ik weet niet precies wat je plannen hiervoor zijn.

 

je hebt het dus over een "PERSOONLIJKe" service, maar, wat is het verschil met de automatische websites? en waarom is dat beter dan even de Dixons of Mediamarkt te bellen?

 

op zich is een informatieve site goed te realiseren, maar is dat wel wat je echt wil? je werkt heel veel aan het updaten en blijven updaten, en krijgt er eigenlijk niets voor terug. echt veel ervaring in de marketing of in het ondernemen doe je dan natuurlijk ook niet op.

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

onafhankelijk PERSOONLIJK (toverwoord) advies

 

zo kan ik bijvoorbeeld op de site sony oordopjes gaan aanraden, waar sony (als het eenmaal goed loopt) misschien wel geld voor wil gaan betalen?

 

Zoek de fout :-\

Successful people have learned to make themselves do the thing that has to be done when it has to be done, whether they like it or not.

Link naar reactie
  • 0

onafhankelijk PERSOONLIJK (toverwoord) advies

 

zo kan ik bijvoorbeeld op de site sony oordopjes gaan aanraden, waar sony (als het eenmaal goed loopt) misschien wel geld voor wil gaan betalen?

 

Zoek de fout :-\

 

taalkundige fout of fout in de zin van "tegen het plan in"?

 

ik vind namelijk wel dat als je als informatieve site objectief moet blijven en niet zomaar iets moet aanraden omdat je gesponsord wordt

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

ik was al bang dat t niet begrepen werd ;D.. ik ben een onafhankelijke adviseur voor mp3spelers, en erbij raad ik sony oordopjes aan.. die zijn trouwens ook gewoon de beste maar dat ff achterwege ::).

 

het adviseren gaat alleen over mp3spelers (misschien later nog mobiele telefoons, maar laat ik klein beginnen), de oordopjes zijn gewoon erbij, dat geef ik ook niet als persoonlijk advies

 

 

of kan dit niet? lever ik dan aan vertrouwen in? denken mensen niet meer dat ik een onafhankelijk mp3speler adviseur ben? wat denken jullie

....:]Why Wait?{:....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.