• 0

Startersregeling UWV & opdracht ex-werkgever

Dag allen,

 

Hopelijk weet iemand hier het antwoord op mijn vraag, van het UWV krijg ik wisselende informatie.

 

Ik maak gebruik van de startersregeling van het UWV. Deze regeling loopt tot eind augustus, dan stopt ook mijn WW-periode. In deze tijd mag ik geen opdrachten uitvoeren voor mijn ex-werkgever. Althans, niet als freelancer, wel in loondienst zo werd mij tijdens een informatiebijeenkomst van het UWV verteld.

 

Nu wil het feit dat mijn ex-werkgever mij benaderd heeft voor een tijdelijke klus van een maand die valt in de startersregelingperiode,van halverwege juli tot halverwege augustus. Deze klus freelance doen is dus uit den boze, maar ik dacht dat het wel in loondienst kon. Het verdiende geld wordt dan wel gekort op de uitkering, maar dat vind ik geen probleem. Maar is het echt zo makkelijk? Of wordt mijn WW-uitkering dan tot het einde van mijn startersperiode met 100% gekort als ik deze klus aanneem? In dat geval schiet ik er financieel flink bij in, en dat is ook weer niet de bedoeling.

 

Bedankt voor jullie tijd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@wilwerk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Althans, niet als freelancer, wel in loondienst zo werd mij tijdens een informatiebijeenkomst van het UWV verteld.

 

Dit is bij mijn weten om meerdere redenen niet correct!

 

Ik zal UWV Webcare vragen te reageren

Edit: done

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En wat is dan de wisselende / tegenstrijdige informatie die je krijgt?

 

Onder de nieuwe startersregeling die vanaf 1 januari 2013 geld is inderdaad expliciet opgenomen dat je niet voor je ex werkgever mag werken.

 

zie de informatie op de UWV site

 

en meer specifiek de onderstaande alinea

 

Geen opdrachten voor ex-werkgever tijdens startperiode

 

U mag tijdens deze startperiode geen opdrachten doen voor de werkgever die u heeft ontslagen. Doet u dit wel, dan betalen wij u tot het einde van de startperiode geen WW-uitkering meer. Ook krijgt u misschien een boete. Na de startperiode mag u wel voor uw ex-werkgever werken. [knip].

 

 

lijkt me weinig dubbelzinnigs aan.

 

Als je nu al weet dat je na de startperiode doorgaat omdat je voldoende verdiend met je onderneming dan kun je overwegen om in overleg met het uwv je starters periode eerder stop te zetten, uiteraard om de genoemde boete te voorkomen De opdracht moet dan wel de moeite waard zijn kwa inkomsten.

Het voelt misschien tegenstrijdig om een maand uitekering op te geven waar je "recht op hebt" maar als de winst na belasting hoger is als je uitkering kan het al snel een handige keus zijn(let op ik bedoel dus niet je omzet, die zal al hoger zijn dan de uitkering want daar is de belasting al af)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dag Roel & Norbert, bedankt voor jullie extreem snelle reacties :)

 

Het verwarrende schuilt in het feit dat een UWV-medewerker mij tijdens een voorlichtingsmiddag over de startersregeling vertelde dat het "geen enkel probleem" is om tijdens de startersperiode voor je oude werkgever te werken, mits dit in loondienst is. Nu begint het er toch op te lijken dat het niet zo simpel is.

 

Helaas staat mijn bedrijf nog in de startblokken en heb ik de WW-uitkering nog nodig. Als deze, door het tijdelijk in dienst treden bij mijn voormalig werkgever, op 0% wordt gezet, is dat een probleem. Ik had verwacht aan deze tijdelijke klus ietsjes meer dan mijn WW-uitkering over te houden, na aftrek van mijn WW, en het leek mij gewoon erg leuk om te doen. Maar als het betekent dat ik er financieel bij in schiet, dan is het op dit moment niet verstandig om te doen en kan ik die maand beter gebruiken voor het vinden van andere klussen.

 

Het stopzetten van de startersregeling zou inderdaad een optie kunnen zijn, ik wist niet dat dit kon. Ik moet even berekenen of dit rendabel zou kunnen zijn al ben ik bang van niet.

 

Heel erg bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Nou stopzetten kan ook niet echt, het is in principe altijd een sanctie omdat de regels hebt overtreden in dit geval dus wanneer je als freelancer voor je oud werkgever gaat werken. maar omdat je zei dat je startersregeling tot eind augustus loopt en je klus van half juli tot half augustus.. dan zie ik daar ruimte om er dan maar (onder voorwaarden) vroegtijdig die regeling te stoppen als die je financieell in de weg zit.. Als het maar marginaal meer opbrengt is het waarschijnljik geen verstandige keus.

Je kunt in elk geval niet zeggen, zet maar stop tussen half juli en half augustus en betaal me daarna nog 2 weken startersregeling uit.

 

Maar om even de regels samen te vatten..

 

Als je als zelfstandige inkomsten behaald dan word je niet gekort op je uitkering, daarvoor is die vaste korting van 29%, maar beperkende voorwaarde is dat je niet als zelfstandige mag werken voor je oudwerkgever.

 

Als je tijdens de startersregeling periode ergens in loondienst gaat dan worden de gewerkte uren gewoon gekort volgens de normale ww regel. Dus zolang je zorgt dat je uurloon in loondienst hoger ligt dan je uurloon van je uitkering heb je in die periode meer inkomen. maar niet dubbelop (en WW en loondienst inkomen)

 

dus je zult echt moeten kijken of met de korting op je uitkering de klus interessant genoeg blijft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste vraagsteller,

 

Je vraagt of je tijdens de startersregeling opdrachten mag uitvoeren voor je ex-werkgever.

 

Het klopt dat je niet als freelancer voor je voormalig werkgever mag werken. Het mag wel als je in loondienst werkt. Er vindt dan wel urenkorting op de uitkering plaats voor deze werkzaamheden.

 

Over de resterende WW-uitkering wordt 29% in mindering gebracht tijdens de startperiode.

 

Ik wens je succes met de eventuele tijdelijke klus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Doménique

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.