Artikel 244 Burgerlijk Wetboek Boek 2 schrijft het volgende:
Indien in de statuten is bepaald dat het besluit tot schorsing of ontslag slechts mag worden genomen met een versterkte meerderheid in een algemene vergadering, waarin een bepaald gedeelte van het kapitaal is vertegenwoordigd, mag deze versterkte meerderheid twee derden der uitgebrachte stemmen, welke twee derden meer dan de helft van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigen, niet te boven gaan.
Het is me duidelijk dat je met deze bepaling maximaal 66,66% mag afspreken als "versterkte meerderheid", anders is de bepaling zelfs nietig.
Onduidelijk vind ik "twee derden der uitgebrachte stemmen".
Stel, je hebt aandeelhouder A met 51% en aandeelhouder B met 49%.
Er wordt een AVA gehouden, en slechts aandeelhouder A komt opdagen. Aandeelhouder B is zich niet bewust van de vergadering, is het vergeten, is op vakantie, of is ziek, etc.
Aandeelhouder A kan nu rechtsgeldig ontslagbesluiten nemen, want:
- als aandeelhouder A voor stemt, is 100% van de uitgebrachte stemmen voor
- aandeelhouder A heeft 51% van het geplaatste kapitaal.
Op deze manier heb je toch maar weinig aan zo'n versterkte meerderheid bepaling?
Is het toegestaan om in de statuten m.b.t. ontslag op te nemen:
"...twee derden van het totaal in de vennootschap bestaande stemrecht" ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jenson
Jenson
Artikel 244 Burgerlijk Wetboek Boek 2 schrijft het volgende:
Het is me duidelijk dat je met deze bepaling maximaal 66,66% mag afspreken als "versterkte meerderheid", anders is de bepaling zelfs nietig.
Onduidelijk vind ik "twee derden der uitgebrachte stemmen".
Stel, je hebt aandeelhouder A met 51% en aandeelhouder B met 49%.
Er wordt een AVA gehouden, en slechts aandeelhouder A komt opdagen. Aandeelhouder B is zich niet bewust van de vergadering, is het vergeten, is op vakantie, of is ziek, etc.
Aandeelhouder A kan nu rechtsgeldig ontslagbesluiten nemen, want:
- als aandeelhouder A voor stemt, is 100% van de uitgebrachte stemmen voor
- aandeelhouder A heeft 51% van het geplaatste kapitaal.
Op deze manier heb je toch maar weinig aan zo'n versterkte meerderheid bepaling?
Is het toegestaan om in de statuten m.b.t. ontslag op te nemen:
"...twee derden van het totaal in de vennootschap bestaande stemrecht" ?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46682-versterkte-meerderheid-bij-ontslag-bestuurder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag