Halverwege juni kreeg ik bericht van KPN dat Zakelijk Belvrij Totaal abonnement verhoogd zou worden vanwege de Fair Use Policy. De reden zou een veranderd belgedrag van mijn kant zijn. Het nieuwe bedrag zou meer dan het dubbele zijn dan het bedrag dat ik al zo'n twee jaar betaal. Het gaat dus om een verhoging van 126,67%.
Uiteraard verwijst KPN naar de Algemene Voorwaarden waarin de Fair Use Policy genoemd wordt, echter op de details van de Fair Use Policy gaan de voorwaarden niet in. Ook kunnen medewerkers daar niets over zeggen.
De dag dat ik het bericht ontving, heb ik direct via de website een bezwaar ingediend. Ik heb dit gedaan op aan raden van mijn particuliere rechtsbijstandsverzekering. Mijn reactie naar KPN:
Tot mijn grote verbazing ontving ik halverwege juni een brief van u over overschrijding van de Fair Use Policy. Dit bevreemdt mij vooral omdat het belgedrag niet is gewijzigd en het abonnement al ruim twee jaar bestaat. Destijds ben ik op aanraden van KPN overgestapt op deze abonnementsvorm. Ik houd mij aan het contract en dat hoort KPN ook te doen. KPN mag het contract niet eenzijdig wijzigen. Ik verwacht dan ook dat het huidige maandbedrag ongewijzigd blijft. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
Nadat ik na weken nog geen reactie had ontvangen, ondanks dat in de ontvangstbevestiging van KPN gemeld werd dat ik binnen enkele dagen een reactie per e-mail op mijn klacht zou ontvangen, heb ik telefonisch contact opgenomen met KPN. Als bewijsvoering heb ik dat gesprek opgenomen.
In het telefoongesprek werd toegezegd dat ik binnen vijf dagen een reactie zou krijgen, maar die reactie bleef ook bijna twee weken uit. Uiteraard kon de medewerker aan de telefoon mij niet verder helpen en mij niet vertellen hoe ik dan kon weten wanneer ik niet meer aan de Fair Use Policy zou voldoen. Wat ze me wel kon vertellen was een deel van de reden waarom ik de brief had ontvangen. Ze vertelde dat KPN onder meer door andere providers op de vingers was getikt over hun abonnementen omdat de andere providers daar niet in mee konden gaan. Daarop heb ik direct aangegeven dat het verdacht veel op prijsafspraken leek. Tot mijn grote verbazing werd dat ook nog eens bevestigd. Hiervan heb ik in elk geval maar melding gedaan bij de ACM.
Uiteindelijk ben ik gisteren teruggebeld door KPN over mijn klacht en bezwaar. Dit gesprek heb ik voor een groot deel kunnen opnemen. Het standpunt van KPN is: je hebt het maar te accepteren. Wij hebben je verkeerd ingeschaald en het gaat niet om je belgedrag. Dat stond in de brief omdat het een standaard brief was.
Wel wilde KPN kijken naar een andere oplossing voor mij, waarop ik antwoordde dat er één oplossing is, namelijk naar een andere provider overstappen. Behulpzaam werd mij daarop gevraagd of ik wilde
weten hoelang ik nog het contract vast zat. Ik heb daarop geantwoorde dat ik niet meer aan het contract gebonden ben, aangezien KPN eenzijdig de voorwaarden van het contract wijzigt.
Omdat mijn particuliere rechtsbijstandsverzekering niet mijn zzp-geschillen dekt, ben ik nu opzoek naar zoveel mogelijk informatie om mij zo goed mogelijk te wapenen tegen de KPN. Daarom heb ik concreet de volgende vragen.
[*]Kan KPN een Fair Use Policy als belplafond gebruiken voor belkosten? Het plafond ligt volgens de laatste brief die ik heb ontvangen op het dubbele van de belkosten over de laatste 12 maanden. In de aankondiging werd gesproken over te hoge kosten over de laatste 3 maanden.
[*]Kan KPN mij aan het contract houden, of kan ik door deze verhoging - volgens de laatste brief zelfs een verhoging van maar liefst 140% - per direct mijn contract opzeggen?
[*]Kan KPN aan het oorspronkelijke tarief gehouden worden?
[*]Mijn belgedrag is niet gewijzigd. Ik heb het aantal belminuten van de laatste maanden vergeleken en er zit geen noemenswaardig verschil in. Daarmee geeft KPN een onterechte reden aan waarom ik mij niet aan hun Fair Use Policy zou hebben gehouden. Het is dan ook frappant dat ik deze brief ontvang, nadat ik met mijn mobiele nummers ben overgegaan naar een andere provider. KPN ontkent dat dit er mee te maken heeft, maar ik kan me voorstellen dat KPN andere tarieven hanteert voor het bellen naar KPN-nummers dan naar nummers bij andere providers. Is dit logisch? En als het zo is, is er dan geen sprake van koppelverkoop?
[*]Is de maand aanpastijd die KPN gaf reëel, aangezien zij geen inzage geven over de hoogte van het belplafond, facturen per twee maanden incasseren. Ik kan in elk geval nooit binnen die tijd regelen dat ik overstap naar een andere provider.
[*]Wanneer de volgende factuur geïncasseerd wordt, zal dit het verhoogde bedrag zijn. Is storneren van dat bedrag en betalen van het bedrag gebaseerd op de oorspronkelijke abonnementskosten aan te raden of juist af te raden?
Mijn belangrijkster vraag is eigenlijk: wat raden jullie mij aan om te doen?
Als iemand een goede rechtsbijstandverzekering voor ZZP'ers weet, dan hoor ik dat ook graag. Ik wil niet weer in deze situatie terechtkomen en de uurtarieven van advocaten, zijn op dit moment niet haalbaar voor mij.
Ik besef me dat dit een behoorlijke lap tekst is met veel uitgebreide vragen. Daarom mijn dank voor het lezen en de tips die jullie kunnen geven.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Michael Albers
Michael Albers
Halverwege juni kreeg ik bericht van KPN dat Zakelijk Belvrij Totaal abonnement verhoogd zou worden vanwege de Fair Use Policy. De reden zou een veranderd belgedrag van mijn kant zijn. Het nieuwe bedrag zou meer dan het dubbele zijn dan het bedrag dat ik al zo'n twee jaar betaal. Het gaat dus om een verhoging van 126,67%.
Uiteraard verwijst KPN naar de Algemene Voorwaarden waarin de Fair Use Policy genoemd wordt, echter op de details van de Fair Use Policy gaan de voorwaarden niet in. Ook kunnen medewerkers daar niets over zeggen.
De dag dat ik het bericht ontving, heb ik direct via de website een bezwaar ingediend. Ik heb dit gedaan op aan raden van mijn particuliere rechtsbijstandsverzekering. Mijn reactie naar KPN:
Nadat ik na weken nog geen reactie had ontvangen, ondanks dat in de ontvangstbevestiging van KPN gemeld werd dat ik binnen enkele dagen een reactie per e-mail op mijn klacht zou ontvangen, heb ik telefonisch contact opgenomen met KPN. Als bewijsvoering heb ik dat gesprek opgenomen.
In het telefoongesprek werd toegezegd dat ik binnen vijf dagen een reactie zou krijgen, maar die reactie bleef ook bijna twee weken uit. Uiteraard kon de medewerker aan de telefoon mij niet verder helpen en mij niet vertellen hoe ik dan kon weten wanneer ik niet meer aan de Fair Use Policy zou voldoen. Wat ze me wel kon vertellen was een deel van de reden waarom ik de brief had ontvangen. Ze vertelde dat KPN onder meer door andere providers op de vingers was getikt over hun abonnementen omdat de andere providers daar niet in mee konden gaan. Daarop heb ik direct aangegeven dat het verdacht veel op prijsafspraken leek. Tot mijn grote verbazing werd dat ook nog eens bevestigd. Hiervan heb ik in elk geval maar melding gedaan bij de ACM.
Uiteindelijk ben ik gisteren teruggebeld door KPN over mijn klacht en bezwaar. Dit gesprek heb ik voor een groot deel kunnen opnemen. Het standpunt van KPN is: je hebt het maar te accepteren. Wij hebben je verkeerd ingeschaald en het gaat niet om je belgedrag. Dat stond in de brief omdat het een standaard brief was.
Wel wilde KPN kijken naar een andere oplossing voor mij, waarop ik antwoordde dat er één oplossing is, namelijk naar een andere provider overstappen. Behulpzaam werd mij daarop gevraagd of ik wilde
weten hoelang ik nog het contract vast zat. Ik heb daarop geantwoorde dat ik niet meer aan het contract gebonden ben, aangezien KPN eenzijdig de voorwaarden van het contract wijzigt.
Omdat mijn particuliere rechtsbijstandsverzekering niet mijn zzp-geschillen dekt, ben ik nu opzoek naar zoveel mogelijk informatie om mij zo goed mogelijk te wapenen tegen de KPN. Daarom heb ik concreet de volgende vragen.
[*]Kan KPN een Fair Use Policy als belplafond gebruiken voor belkosten? Het plafond ligt volgens de laatste brief die ik heb ontvangen op het dubbele van de belkosten over de laatste 12 maanden. In de aankondiging werd gesproken over te hoge kosten over de laatste 3 maanden.
[*]Kan KPN mij aan het contract houden, of kan ik door deze verhoging - volgens de laatste brief zelfs een verhoging van maar liefst 140% - per direct mijn contract opzeggen?
[*]Kan KPN aan het oorspronkelijke tarief gehouden worden?
[*]Mijn belgedrag is niet gewijzigd. Ik heb het aantal belminuten van de laatste maanden vergeleken en er zit geen noemenswaardig verschil in. Daarmee geeft KPN een onterechte reden aan waarom ik mij niet aan hun Fair Use Policy zou hebben gehouden. Het is dan ook frappant dat ik deze brief ontvang, nadat ik met mijn mobiele nummers ben overgegaan naar een andere provider. KPN ontkent dat dit er mee te maken heeft, maar ik kan me voorstellen dat KPN andere tarieven hanteert voor het bellen naar KPN-nummers dan naar nummers bij andere providers. Is dit logisch? En als het zo is, is er dan geen sprake van koppelverkoop?
[*]Is de maand aanpastijd die KPN gaf reëel, aangezien zij geen inzage geven over de hoogte van het belplafond, facturen per twee maanden incasseren. Ik kan in elk geval nooit binnen die tijd regelen dat ik overstap naar een andere provider.
[*]Wanneer de volgende factuur geïncasseerd wordt, zal dit het verhoogde bedrag zijn. Is storneren van dat bedrag en betalen van het bedrag gebaseerd op de oorspronkelijke abonnementskosten aan te raden of juist af te raden?
Mijn belangrijkster vraag is eigenlijk: wat raden jullie mij aan om te doen?
Als iemand een goede rechtsbijstandverzekering voor ZZP'ers weet, dan hoor ik dat ook graag. Ik wil niet weer in deze situatie terechtkomen en de uurtarieven van advocaten, zijn op dit moment niet haalbaar voor mij.
Ik besef me dat dit een behoorlijke lap tekst is met veel uitgebreide vragen. Daarom mijn dank voor het lezen en de tips die jullie kunnen geven.
Michael
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46814-absurde-prijsverhoging-op-basis-van-fair-use-policy-kpn/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag