In 2008 heb ik een auto op de zaak gekocht

in de boekhouding heb ik deze op de balans geplaatst

ieder jaar heb ik hier evenredig een bedrag op afgeschreven, verdeeld over 6 jaar

in 2011 is onze onderneming gestopt en heb ik de auto verkocht aan een particulier

de rest BTW is terugbetaald aan de belasting

Ik heb een verkoopfactuur gemaakt en in de boekhouding opgenomen

de auto heb ik in zijn geheel versneld afgeschreven op de balans

Nu heeft de belastingdienst gereageerd en bepaald dat ik in de eerste 3 jaar gebruik had mogen maken van de destijds geldende ondernemingsregeling voor versnelde afschrijving en dit niet meer geldt voor het 4de jaar van een onderneming.

Nu heeft de belasting bepaald dat ik het normale bedrag mag afschrijven voor 2011 en de restbedragen voor het 5de en 6de jaar niet meer.

gevolg is nu dat ik een extra belasting heffing krijg.

kan iemand mij wat advies geven hoe ik hier mee om moet gaan en of ik wel alles goed heb afgehandeld in de boekhouding?

alvast bedankt

gr.

Hans

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46957-boeking-verkoop-bedrijfsauto/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Hans,

Volgens mij is er niets mis mee, wanneer je bij verkoop de boekwaarde (aankoop minus 3 x afschrijven) in zijn geheel afschrijft.

De verkoopwaarde wordt dan ook als baten geboekt, zodat het verschil als boekwinst eruit komt.

Kun je dit niet zo aan de BD uitleggen? Wellicht zijn ze gewend dat er alleen boekwinst genoteerd wordt.

• 0

Dag Hans

Ik denk dat er wat verwarring ontstaan is vanwege de term versnelde afschrijving. Die heb jij niet gebruikt maar de fiscus denkt van wel.

Jij hebt de auto van de balans gehaald in 2011. Maar als ik je verhaal volg dan heb je in 2012 en 2013 dus ook nog afgeschreven op een auto die je niet meer in bezit had?

Heb je de verkoopopbrengst ex BTW wel meegenomen in je baten van 2011?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Wij zijn de zaak in 2011 gestopt, daarna is er niet meer afgeschreven.

Ik moet toch op de een of andere manier de auto van de balans afhalen, de belasting ziet dit idd als afschrijven maar hoe kan ik deze anders naar 0 brengen op de balans?

• 0

Dag Joost,

sorry was vergeten je laatste vraag te beantwoorden, ja ik heb de auto verkocht en daar een factuur voor aangemaakt. Deze heb ik gewoon in de boekhouding opgenomen als inkomsten

gr.

Hans

Maar daarbij had je dus ook de boekwaarde weg moeten boeken en kennelijk heb je dat niet gedaan?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

ik dacht dit goed gedaan te hebben door de auto in zijn geheel af te schrijven op de balans.

Kan je mij vertellen hoe ik dat dan zou moeten verwerken in mijn boekhouding?

Aan het einde van de boeking van de verkoop moet de balanswaarde op nul staan, doordat de balanswaarde is weggeboekt tegen 'kostprijs verkopen' of een vergelijkbare rekening in je grootboek.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden.

ik vermoed dat het probleem zich toespitst tot het volgende..

Jij hebt in het jaar van verkoop extra afgeschreven in ingevuld onder de post Afschrijvingen in de aangifte.

Daarop staat een (automatische) verbandscontrole zodra je ruim boven de 20% van de aanschaf waarde afschrijft (die je ook moet invoeren in het "Overzicht Activa") valt ie er daarop uit.. Voor de belastingdienst is dan niet te herleiden dat die hoge afschrijving komt door verkoop van activa

XDa3C5e.gif

Bij verkoop van activa verwerk je de boekwinst onder Buitengewone baten. Zie ook de toelichting bij die vraag, daar word boekwinst op activa specifiek genoemd.

Dat is hoe je het op de juiste plaats invult in de aangifte.

Jij hebt echter nu een correctie ontvangen op je aangifte door de belastingdienst, Jij zult dus niet zelf een nieuwe aangifte gaan inzenden maar je moet reageren op hun schrijven, of in bezwaar gaan tegen de aanslag daarbij zou het dus voldoende moeten zijn dat jij niet akkoord bent met hun correctie omdat je (naar nu blijkt voor jou) per abuis de verkoop van de auto ook onder afschrijvingen hebt verwerkt. meesturen van een kopie van der verkoopfactuur en evt het overschrijvingsbewijs / vrijwaring zou dan voldoende moeten zijn om de correctie terug te draaien dan wel aan te passen naar de juiste categorie in de aangifte.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar