• 0

Schematische weergave inkomsten VOF

2014-09-12_09-37-01.png

 

Ik heb getracht om een schematische weergave te maken van de inkomsten van een VOF. Mijn vraag is of dit globaal een beetje klopt? Het idee is dus dat elke vennoot verantwoordelijk is voor zijn eigen omzet. Daar gaan de kosten en BTW vanaf, om vervolgens dit bedrag door te storten naar de vennoot. Eventueel kan een deel achterblijven in de VOF (als reserve, waar wel IB over betaald moet worden). Ik weet ook niet of het gebruikelijk is om de IB te reserveren of te laten staan binnen de VOF of ook door te storten naar de vennoot.

 

Er zijn verder geen gemeenschappelijke kosten (huur etc) en de enige inbreng is arbeid. Bedragen die er staan, geven alleen een indicatie op basis van 1 factuur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een VOF is een samenwerkingsvorm tussen vennoten, ieder met zijn eigen aandeel in het kapitaal van de VOF. De winst wordt tussen de vennoten verdeeld conform afspraak. Dus dat kan best zijn op basis van gerealiseerde omzet.

Ieder vennoot is voor de IB zelf verantwoordelijk voor zijn winstaandeel. De BTW is een zaak van de VOF.

 

Link naar reactie
  • 0

Per factuur is dit wel een leuke voorstelling, met veel afrondingen (BTW: 20%, pensioen FOR: 10%), indien je het beschouwd uit een van vele facturen.

 

Een enkele factuur zou de BTW t.g.v. KOR niet afgedragen hoeven te worden. Daar tegenover staat dat bij meer facturen met een hogere winst je in een hogere belastingschijf kunt komen (42% i.p.v. 33+1/3% ?of is het 37,5 % t.g.v. FOR?)

Tja, dus wel summier.

 

Link naar reactie
  • 1

Per factuur is dit wel een leuke voorstelling, met veel afrondingen (BTW: 20%, pensioen FOR: 10%),

 

Valt wel mee, toch? :). Zo te zien zijn niet de percentages maar de bedragen afgerond.

10,9% FOR op een winst van 4500 is € 490,50. Dit is afgerond op € 500: een verschil van 0,3% (€ 9,50).

 

Aan de linker (zakelijke kant) is de BTW niet afgerond 20%, maar is de € 954,54 af te dragen BTW afgerond naar € 1.000,-. Met uiteraard de belangrijke kanttekening - dat je BTW niet per vennoot kunt berekenen of afdragen, maar dat dat - zoals Peter al terecht aangeeft -een zaak is van de VOF

 

Een enkele factuur zou de BTW t.g.v. KOR niet afgedragen hoeven te worden.

Ook de KOR kun je uiteraard niet per vennoot berekenen of toepassen, en ook niet per factuur

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

 

Valt wel mee, toch? :). Zo te zien zijn niet de percentages maar de bedragen afgerond.

10,9% FOR op een winst van 4500 is € 490,50. Dit is afgerond op € 500: een verschil van 0,3% (€ 9,50).

 

 

Ja nu klopt het beter ;D

 

Ook de KOR kun je uiteraard niet per vennoot berekenen of toepassen, en ook niet per actuur

Beweer ik ook niet, alleen als je één factuur hebt (laat zien) heeft een KOR wel het effect op de winst.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

 

Die 1000 euro klopt inderdaad niet helemaal. Ik heb dit bedrag alleen maar genomen om een beetje ronde bedragen te nemen. Er zit in ieder geval een groot deel van de ontvangen BTW in, en een klein stukje over de 500 euro over de betaalde BTW

 

Heb nog wel een paar aanvullende vragen:

 

* Als de VOF de BTW niet afdraagt, dan zijn alle vennoten hoofdelijk aansprakelijk? Dit is een VOF aangelegenheid

 

* Ik neem aan dat, als 1 van de vennoten de IB niet betaald, dat dit NIET op de vennoten te verhalen is? Dit is een prive aangelegenheid

 

* Wat ik alleen nog niet begrijp is het potje onvoorziene omstandigheden of incidentele uitgaven. Met het schema blijft er feitelijk geen geld binnen de VOF hangen. Dus stel dat een vennoot een nieuwe telefoon nodig heeft (ad 300 euro), dan moet hij eerst wachten tot de 6000 euro op de rekening staat, zodat de VOF vervolgens 800 euro kosten kan boeken en er bruto dus minder winst overblijft voor de vennoot. Of bijvoorbeeld als een vennoot wel kosten heeft die maand, maar geen omzet heeft gemaakt omdat hij die maand met vakantie was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.