ik heb hier al een aantal artikelen gelezen over het zakelijk reizen en het meenemen van je vrouw/vriendin/partner.
Zo is er gesproken over een reis naar HongKong waarbij het ondernemersklimaat van belang speelt etc. Mijn vraag is eigenlijk veel eenvoudiger.
---------------
Binnenkort ga ik naar Londen om mijn leverancier te bezoeken.
Hierbij ga ik met de auto en de boot, overnacht ik 3 nachten in Londen en ga ik weer terug.
Mijn vriendin heeft momenteel ook vrij en lijkt het leuk om mee te gaan.
-------
Nu lijkt het mij dat ik de kosten moet splitsen naar rato. Maar hoe zit dat.
Zijn mijn reiskosten (auto + boot) 100% zakelijk, of maar 50% omdat mijn vriendin mee gaat?
Ook de bootreis is een all-in prijs voor auto + passagiers. Maakt dus niet uit of zij er wel of niet bij zit.
En hoe zit het wanneer je uit-eten gaat op een zakenreis in het buitenland. Mag ik dan mijn kosten wel als zakelijk opgeven, maar haar kosten niet? Of mag ik mijn kosten ook helemaal niet zakelijk opgeven, omdat dit niet direct gerelateerd is aan mijn reden van bezoek (het is geen diner met mijn leverancier).
En als laatste, wat is dan een 'redelijk termijn van verblijf'. Wellicht zou ik met 2 overnachtingen ook alles kunnen regelen, maar neem graag een dagje extra. Wanneer valt dit wel onder zakelijk en wanneer niet..
Hopelijk kunnen jullie mij op de goede weg helpen!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Thomasss
Thomasss
Hallo allemaal,
ik heb hier al een aantal artikelen gelezen over het zakelijk reizen en het meenemen van je vrouw/vriendin/partner.
Zo is er gesproken over een reis naar HongKong waarbij het ondernemersklimaat van belang speelt etc. Mijn vraag is eigenlijk veel eenvoudiger.
---------------
Binnenkort ga ik naar Londen om mijn leverancier te bezoeken.
Hierbij ga ik met de auto en de boot, overnacht ik 3 nachten in Londen en ga ik weer terug.
Mijn vriendin heeft momenteel ook vrij en lijkt het leuk om mee te gaan.
-------
Nu lijkt het mij dat ik de kosten moet splitsen naar rato. Maar hoe zit dat.
Zijn mijn reiskosten (auto + boot) 100% zakelijk, of maar 50% omdat mijn vriendin mee gaat?
Ook de bootreis is een all-in prijs voor auto + passagiers. Maakt dus niet uit of zij er wel of niet bij zit.
En hoe zit het wanneer je uit-eten gaat op een zakenreis in het buitenland. Mag ik dan mijn kosten wel als zakelijk opgeven, maar haar kosten niet? Of mag ik mijn kosten ook helemaal niet zakelijk opgeven, omdat dit niet direct gerelateerd is aan mijn reden van bezoek (het is geen diner met mijn leverancier).
En als laatste, wat is dan een 'redelijk termijn van verblijf'. Wellicht zou ik met 2 overnachtingen ook alles kunnen regelen, maar neem graag een dagje extra. Wanneer valt dit wel onder zakelijk en wanneer niet..
Hopelijk kunnen jullie mij op de goede weg helpen!
Alvast hartelijk bedankt,
Thomas
Bron: Belastingdienst - Aftrek van Kosten
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47135-zakenreis-vriendin-gaat-mee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag