• 0

Waardering van verbouwde garage als bedrijfspand eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

 

 

Een goede vriendin van mij gaat per 1 oktober 2014 beginnen met een eigen schoonheidssalon (eenmanszaak)

Ik ga voor haar de boekhouding doen, maar zit al gelijk met een aantal vragen.

 

Zij gaat deze salon voeren in een speciaal daarvoor verbouwde garage. Dit wordt dus haar bedrijfspand. Het pand wordt alleen zakelijk gebruikt.

 

Zij is met deze verbouwing reeds meer dan een jaar geleden begonnen en heeft alle daaraan gerelateerde kosten al die tijd uit eigen zak betaald.

 

Zij staat ingeschreven bij de KvK sinds half augustus 2014.

 

 

Nu heb ik de volgende vragen:

 

- tegen welke waarde moet ik dit pand nu gaan waarderen op de balans? Moet ik alle verbouwingsfacturen (denk dan aan facturen van de bouwvakkers, elektriciens, tegelzetters, e.d.) bij elkaar optellen (exclusief BTW) en dit bedrag gaan gebruiken als waarde op de balans?

 

Of moet ik het gebouw tegen de WOZ-waarde die door de gemeente zal worden vastgesteld, waarderen? Maar wat doe ik in dit laatste geval dan met de verbouwingsfacturen?

 

Wat worden nu precies mijn journaalposten t.a.v. dit pand en alle daaraan gerelateerde kosten?

 

 

 

En hoever terug in de tijd mag ik van alle bedrijfsgerelateerde facturen de BTW in aftrek brengen? Is dit een periode van 3 maanden? En geldt deze periode dan met terugwerkende kracht vanaf half augustus? Dus alle facturen vanaf half mei?

Of klopt het dat ik hiertoe een verzoek bij de fiscus moet indienen? Ik kan hierover gewoon geen eenduidig antwoord ontdekken...

 

 

En bepaalt de Belastingdienst wanneer de eerste BTW-aangifte moet zijn verzorgd? Ik kan me namelijk voorstellen dat ik uiterlijk 30 september de eerste keer BTW-aangifte moet doen over de periode augustus en daarvoor. Dit zou dan dus uitkomen op een te vorderen bedrag van de Belastingdienst.

 

Ik heb hier van de fiscus nog geen bericht over gehad, en wordt van de Belastingtelefoon ook niet veel wijzer.

 

Ik heb me ook rot gezocht op onder meer de site van de Belastingdienst, maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien.

 

Hellup!

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp uw reactie heus wel.

 

Maar zij is al meer dan 20 jaar mijn beste vriendin, en we hebben al flink wat lief en leed gedeeld. Dus ja, ik doe dit belangeloos.

Ik heb boekhouden altijd leuk gevonden en voor mijn man jarenlang de boekhouding gedaan (BV met alleen DGA, salarisadministratie uitbesteed). Maar als gevolg van een kinderpauze (tweeling) ben ik lang "uit de roulatie" geweest, om het maar zo te zeggen. En ik zit nu dus met deze vragen.

Dit is he enige waar ik momenteel over zit te dubben, en van uw antwoord kan ik al helemaal niet slapen :'(

Link naar reactie
  • 0

Een aantal punten weet ik uit eigen ervaring, het pand zal getaxeerd moet worden en in die taxatie moet ook de splitsing zakelijk/privé worden opgenomen. De waarde van het zakelijk deel komt dan op de balans. Kosten van verbouwing zijn gewoon aftrekbaar en de btw is te verrekenen. Als er al wel een KvK inschrijving is geweest, zal er ook een BTW nummer zijn, neem ik aan. Resteert nog de periode waarover btw-aangifte moet worden gedaan, maand of kwartaal. Daar moet je bericht van krijgen, anders toch maar weer even bellen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uw reactie heus wel.

En ik zit nu dus met deze vragen.

Dit is het enige waar ik momenteel over zit te dubben, en van uw antwoord kan ik al helemaal niet slapen :'(

 

Sorry, hopelijk toch nog goed geslapen? ;) maar je stelt een aantal vragen over een toch wel grijs gebied. En er zitten meer haken en ogen aan dan je zelf denkt. Op HL zijn al aardig wat topics hier over geplaatst maar iedere situatie is uniek en dat maakt dat je hierover deskundig advies moet inwinnen.

 

Aan de antwoorden op een forum kan je best wel veel hebben maar geen rechten ontlenen. ;)

 

Het is mooi dat je belangeloos de administratie voor je vriendin wilt doen maar als er achteraf problemen ontstaan kunnen die jullie vriendschap behoorlijk beïnvloeden.

 

Met de antwoorden die hier al gegeven zijn en nog komen kan je misschien wel uit de voeten maar ik zou er toch even een professional naar laten kijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Hartelijk dank voor al jullie reacties.

Ik ben er idd al een stuk wijzer door geworden, maar voor alle zekerheid heb ik zojuist een afspraak gemaakt met een "echte" boekhouder. Die kan hopelijk nog meer licht werpen op deze zaken.

 

Maar nogmaals hartelijk bedankt en veel succes gewenst met jullie eigen bezigheden!

 

Link naar reactie
  • 0

Enkele jaren geleden heb ik me hier zelf in verdiept, ook voor het verbouwen van een garage tot kantoor met magazijn.

 

Zowel fiscaal als juridisch zijn alle horden wel te nemen, bijvoorbeeld met een taxatie door een beëdigd taxateur en eventueel zelfs een notariële splitsingsakte, zodat je een apart onroerend goed hebt.

 

De grootste hindernissen liggen echter helemaal aan het einde van de rit. Bij de verkoop is de verkoopopbrengst belastbare omzet. De overwaarde is dan in de regel hoog, omdat er na jarenlang afschrijven op de vaste activa een groot verschil ontstaat tussen de verkoopopbrengst en de boekwaarde. Dat is dan echter meteen ook fiscaal winst, waarover je eventueel vennootschapsbelasting en vervolgens inkomstenbelasting moet betalen.

 

Per saldo is het daarom bedrijfseconomisch meestal onaantrekkelijk. Jaarlijkse financiële voordelen, zoals afschrijvingen, worden uiteindelijk in één klap tenietgedaan.

 

Wat je het beste kunt doen, is dit (laten) doorrekenen, maar dan niet slechts voor de komende jaren, maar voor de volledige economische levensduur van het onroerend goed. Wellicht kun je dit vragen aan de specialist waarmee je een afspraak hebt?

Link naar reactie
  • 0

Ward heeft hier een terecht punt wat betreft de waarde bij latere verkoop. De taxatie kan dus het best plaatsvinden op het moment dat de verbouwing echt klaar is. In die staat is het meer waard dan voorheen. Anders gezegd: Hoe hoger nu getaxeerd, des te kleiner het verschil met de uiteindelijke verkoopwaarde.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.