• 0

Deel van werkzaamheden vrijgesteld van BTW, wat is wel en niet aftrekbaar?

Ik ben 2 ondernemingen aan het oprichten.

De ene levert diensten die vrijgesteld zijn van BTW.

De andere is wel BTW-plichtig.

Aangezien beide onder 1 zelfde KVK-nummer vallen (handelsnamen...) vraag ik me af hoe het gaat met de terugvordering van BTW.

Normaal gesproken kan je geen BTW terugvorderen voor aankopen mbt de diensten die vrijgesteld zijn van BTW. Verwacht de fiscus dat ik een aparte administratie voor beide zaken bij houd?

Of is een onderbouwing van de facturen die betrekking hebben op de BTW-plichtige onderneming voldoende?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben 2 ondernemingen aan het oprichten.

Zowel fiscaal als juridisch richt je maar één onderneming op; met zowel BTW plichtige als BTW vrijgestelde activiteiten en 2 handelsnamen

Verwacht de fiscus dat ik een aparte administratie voor beide zaken bij houd?

Nee. Dat is alleen mogelijk als je ook echt volledig gescheiden activa hebt, en dan nog alleen na toestemming fiscus. Vrij ongebruikelijk voor eenmanszaken.

Of is een onderbouwing van de facturen die betrekking hebben op de BTW-plichtige onderneming voldoende?

Nee, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen ziet de fiscus jouw 2 handelsnamen gewoon als 2 activiteiten van 1 bedrijf. Je geniet dan vooraftrek BTW in de verhouding van de BTW belaste omzet tot de totale bedrijfsomzet.

Kortom: is 40% van jouw totale bedrijfsomzet BTW belast, en dus 60% BTW vrij, dan mag je 40% van alle betaalde BTW opvoeren voor vooraftrek, en moet je de overige 60% opvoeren als bedrijfskosten. Je krijgt dan dus maar 40% van alle betaalde BTW terug.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Heel helder, bedankt voor de snelle reactie!

Nu popt er een nieuwe vraag op: Hoe zit het met het eerste jaar?

Ik maak nu alleen opstartkosten en ga pas in 2015 omzet maken.

Kan ik nu (2014) wel alle BTW terugvorderen of moet ik uitgaan van mijn omzetverwachting (verhouding BTW / vrij van BTW) 2015? En zoja, wat als deze afwijkt?

• 0

Je geniet dan vooraftrek BTW in de verhouding van de BTW belaste omzet tot de totale bedrijfsomzet.

Niet helemaal. Voor goederen en diensten die alleen voor vrijgestelde of juist belaste prestaties worden gebruikt, geldt geen (respectievelijk volledig) recht op aftrek van voorbelasting, die blijven buiten de prorata. Daarvoor zul je dus toch een splitsing moeten aanbrengen.

Voor goederen en diensten die voor zowel vrijgestelde als belaste prestaties worden gebruikt, geldt dan vervolgens de pro rata aftrek, waarbij de hoofdregel aftrek op basis van omzetverhouding tussen belast en vrijgesteld is.

Mocht de omzetverhouding geen goede graadmeter zijn, dan is het mogelijk om daarvan af te wijken. Dat moet dan echter wel heel goed onderbouwd worden. Bij een pand zou bijvoorbeeld een splitsing naar aantal m2 gemaakt kunnen worden, als het zodanig is ingericht dat bepaalde delen alleen voor belaste prestaties worden gebruikt.

De initiele aftrek vindt plaats op basis van voorgenomen gebruik, met een correctie op het moment van werkelijke ingebruikname. Daarbij geldt voor zaken die je activeert en afschrijft dat de aftrek kan worden herzien als het werkelijk gebruik wijzigt (5 jaar lang c.q. 10 jaar voor vastgoed). Er gaan overigens geluiden op dat de Nederlandse regels daarbij niet geheel in overeenstemming zijn met Europees recht

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
Niet helemaal. Voor goederen en diensten die alleen voor vrijgestelde of juist belaste prestaties worden gebruikt, geldt geen (respectievelijk volledig) recht op aftrek van voorbelasting, die blijven buiten de prorata. Daarvoor zul je dus toch een splitsing moeten aanbrengen.

Beste Ronaldinho, uiteraard heb je gelijk. Maar voor mijn branche - zowel bij mijn oud-werkgevers als bij mijn eigen bedrijf - was/is dat absoluut onwerkbaar en gaf de fiscus zelf het advies (en dus akkoord) om volledige pro rata te verrekenen zonder splitsing.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

En met de kleine opmerking dat ik ergens anders gelezen heb dat jouw diensten "financieel adviseur en financiële ondersteuning" zullen zijn en die (de diensten dus) zijn helemaal niet vrijgesteld van BTW. Ook is je opdrachtgever toevallig een school(-bestuur) of iets dergelijks.

Dus waarschijnlijk hoef je de voorbelasting niet te splitsen in een aftrekbaar en een niet-aftrekbaar gedeelte.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar