• 0

bijtelling zakelijke auto gunstig voor netto/bruto hypotheekrente-aftrek?

Beste forumleden,

 

ik moet mijn IB-aangifte invullen (2012).

Ik heb in 2012 een slap jaar gehad: veel acquisitie maar opdrachten zijn pas in de jaren erna uitgevoerd. Dus weinig inkomsten in 2012 (8.100 netto). Vanwege weinig inkomsten heb ik geen recht op netto/bruto verschil teruggaaf van hypotheekrente. Klopt dat is mijn vraag?

 

Wat extra gegevens:

Voor de belastingdienst ben ik ondernemer (andere jaren is mijn winst hoger, en ik voldoe aan t urencriterium etc). Ik startte in 2006. Mijn hypotheekrente is 7.940 per jaar. (die drukt het toch al lage inkomen sterk, is de hypotheekrente verplicht op te geven?) Mijn onkosten waren laag: 843 netto per jaar.

Mijn auto heb ik in 2010 gekocht voor 3.200. Die is van bouwjaar 2004, cataloguswaarde was toen 13.059. Kan ik de auto voor 2012 zakelijk aanmerken en is dan de bijtelling (op de lage winst) gunstig voor teruggaaf hypotheekrente?

 

Of is überhaupt mijn inkomen te laag geweest in 2012 voor hypotheekrente-teruggaaf?

 

Dank alvast.

Mvg, Esther.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vanwege weinig inkomsten heb ik geen recht op netto/bruto verschil teruggaaf van hypotheekrente. Klopt dat is mijn vraag?

 

ja dat klopt, je kan alleen belasting terugkrijgen die eerst betaald is en je minder hoeft te betalen vanwege jouw aftrekposten.

 

Is het betalen bedrag belasting 0 en heb je geen voorheffing betaald dan is er dus geen teruggave.

 

In bepaalde gevallen kan je dit als persoonsgebonden aftrek doorschuiven naar volgende jaren, dat heeft alleen zin als je in dat jaar wel belasting betaald of verschuldigd bent.

 

Bij sterk wisselende inkomens kan middelen interessanter zijn.

 

Heb je in 2012 inkomen uit loondienst gehad waar wel loonheffing ingehouden is door de werkgever?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb in 2012 een slap jaar gehad: veel acquisitie maar opdrachten zijn pas in de jaren erna uitgevoerd. Dus weinig inkomsten in 2012 (8.100 netto).

 

Mijn auto heb ik in 2010 gekocht voor 3.200. Die is van bouwjaar 2004, cataloguswaarde was toen 13.059. Kan ik de auto voor 2012 zakelijk aanmerken en is dan de bijtelling (op de lage winst) gunstig voor teruggaaf hypotheekrente?

 

Dag Esther

 

welkom op HL.

 

Je beschrijft hier een keuze die niet bestaat. Je hebt de auto al sinds 2010 en die (blijkbaar) sindsdien altijd privé aangemerkt. Je kunt dan diezelfde auto niet ineens zakelijk gaan beschouwen omdat dat je fiscaal beter uitkomt. De keuze zakelijk of privé kun je maken bij 1) aanschaf van een auto, 2) start van je bedrijf of 3) als de auto in een jaar ineens aanzienlijk anders (aanzienlijk meer zakelijk bijv.) gebruikt wordt.

 

Nu je ook aangeeft dat je in 2012 aan mager jaar had lijkt het onaannemelijk dat je de auto juist meer zakelijk bent gaan gebruiken. Dan betekent dat dat je de auto privé zult moeten blijven houden totdat je een andere auto koopt of het daadwerkelijk zakelijk gebruik echt zodanig wijzigt dat zakelijk etiketteren van de auto aan de orde komt.

 

Overigens: als je al zo weinig winst hebt en ook al hypotheekrenteaftrek, waarom zou je dan nog extra kosten willen maken? Die leveren vrijwel geen extra voordeel op omdat je met zo'n laag inkomen toch al geen belasting verschuldigd zou zijn.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn hypotheekrente is 7.940 per jaar. (die drukt het toch al lage inkomen sterk, is de hypotheekrente verplicht op te geven?)

 

Nee, er is niemand die jou kan dwingen om tegen je wil aftrekposten in je belastingaangifte op te nemen.

 

Dat uiteraard los van het feit dat ik niet zo 1-2-3 zou weten waarom je dat niet zou willen.

 

Overigens ben je best wel laat zo te horen: Een winstaangifte voor ondernemers over 2012 nu nog zelf in elkaar knutselen, hoewel wij bijna 2015 ingaan...

 

Daarnaast vroeg ik mij ook eigenlijk wel af: Hoe kan je daar nou van leven?

Inkomsten van 8.100 "netto" en een hypotheekrente van 7.940 in 2012.

Blijft wel erg droog brood over - klopt dit wel allemaal? Heb je toevallig niet een fiscaal partner met inkomsten (die wel de hypotheekrenetaftrek kan gebruiken) of zoiets?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in 2012 een slap jaar gehad: veel acquisitie maar opdrachten zijn pas in de jaren erna uitgevoerd. Dus weinig inkomsten in 2012 (8.100 netto).

 

Als je met zo'n omzet de zelfstandigenaftrek claimt, zorg er dan voor dat je een uitstekende urenverantwoording hebt want ik kan me voorstellen dat een inspecteur hier vragen over gaat stellen. De zelfstandigenaftrek lijkt mij geen zekerheidje.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.