• 0

Stichting thuiskopie naheffing dvd/cd's

Hallo allemaal,

 

Wij zijn onaangenaam verrast door stichting thuiskopie.

Wij hebben in het verleden cd's en dvd's ingekocht (wij zijn een klein computer bedrijfje en verkochten ook cd's en dvd's) bij opus. Die zijn verhuist (wisten wij niet) naar het buitenland

en hebben de afdracht op cd en dvds die zij moeten uitvoeren niet gedaan. (Wisten wij ook niet)

Nu stelt de stichting ons aansprakelijk hiervoor en moeten we een klap geld betalen.

Dit geld hebben wij niet en daarnaast vinden wij het onterecht.

Weet iemand hoe te handelen in deze. Een dure advocaat is geen optie helaas.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bernardd, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wat Stichting thuiskopie doet is blijkend meerdere bronnen, maar vooral deze, onterecht.

 

De Hoge Raad heeft bepaald dat Opus importeur was, en dus deze vergoeding had moeten afdragen. Dit betekent - volgens de informatie van Holla advocaten - dat een wederverkoper dus geen importeur is/was, en daarom ook niet voor deze heffing aangesproken zou mogen worden

 

Weet iemand hoe te handelen in deze. Een dure advocaat is geen optie helaas.

Ik zou toch contact opnemen met Holla advocaten. Liever een dure advocaat dan een nog duurdere vordering. Bovendien geeft Holla in het slot aan dat je in eerste instantie vrijblijvend om advies kunt vragen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bernardd, ik zou zeker het advies van Norbert opvolgen, zie ook onder aan het artikel:

 

"Indien u een brief (al dan niet met onthoudingsverklaring) van de Stichting ontvangt waarin de Stichting een vordering op uw onderneming pretendeert te hebben, kunt u vrijblijvend contact opnemen met ondergetekende om te bezien of deze vordering legitiem is. Wij raden u aan om nooit zonder overleg met een gespecialiseerde advocaat een onthoudingsverklaring te tekenen en voorzien u graag van een passend advies. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mr. Sjors van der Hoeven (T: 073-6161100, E: s.vanderhoeven@holla.nl)."

 

Een brief van een advocaat die er mee bekend is hoeft geen vermogen te kosten, maar bespaart je ongetwijfeld wel veel ellende. Overigens kun je meestal prima afspraken maken over tarieven als de financiële mogelijkheden wat minder zijn.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Een voorschot verlangen is niet ongebruikelijk, maar je mag wel verwachten dat ze een kostenindicatie geven. Het doorlezen van de brief die je gekregen hebt kost ze 2 minuten, daarna zouden ze toch redelijk precies moeten kunnen zeggen wat de vervolgstappen zijn en wat dat dan kost lijkt me.

Ze stellen zelf vaker met dit bijltje gehakt te hebben, dan moeten ze redelijk snel (lees: goedkoop) een eerste bezwaar opgesteld kunnen hebben. Verbaasd me niks als ze al een standaardbrief/verweer in de la hebben liggen...

 

Google nog een rondje kantoren die zich op dit rechtsgebied hebben toegelegd en maak duidelijke afspraken.

 

Succes!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de adviezen. Wij hebben inderdaad met dit kantoor contact gezocht,

maar we mogen eerst 600 euro overmaken en dan gaat men starten met

"onze zaak" Wat het daarna gaat kosten kunnen ze niet zeggen.

 

Op zich komt de fee me niet onredelijk over, maar de term "vrijblijvend" suggereert toch wat anders.

 

Ik heb Holla advocaten via ene tweet verzocht om desgewenst in dit topic te reageren op de actuele status en hun al dan niet vrijblijvende dienstverlening

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik mee zit is dat ik niet weet waar het qua kosten naar toegaat.

Ik vind het al onterecht dat er zowieso kosten gemaakt moeten worden omdat

ik vind dat we onschuldig zijn, als je dan niet weet wat je kwijt bent aan

het verhaal is het helemaal lastig. Komt bij dat we vrijwel niets meer doen

op dit gebied (lees vrijwel geen inkomsten meer) dus we moeten er echt

om denken.

Link naar reactie
  • 0

Kom op bernardd, je bent ondernemer en je wordt ergens terecht of onterecht op aangesproken. Je bent verantwoordelijk voor eigen (historisch) handelen. Uitzoeken deze zaak en wat je er zelf van vindt, doet dan even niet terzake.

 

De gevolgen zonder actie kunnen alleen maar slechter uitpakken. Heb je je leverancier al gesproken/geschreven? Of jezelf ingelezen en lotgenoten benaderd? Dat kan bij voorbaat kostenloos.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Bernardd,

 

Graag reageer ik op je bericht en Norbert dank voor het vermelden.

 

Door Stichting de Thuiskopie aangeschreven ondernemers kunnen vrijblijvend contact opnemen in het kader van dit soort vorderingen. Dat houdt in dat zij de situatie aan ons kunnen voorleggen en dat wij ook de correspondentie tussen de Stichting en ondernemer vrijblijvend doornemen. Op basis van de input van de ondernemer en de aangeleverde stukken kunnen wij een eerste inschatting van de zaak en haar bijzonderheden/aandachtspunten maken. Op basis daarvan wordt dan in overleg tussen advocaat en ondernemer besproken of er een advies aan ondernemer of reactie richting de Stichting moet komen. De ondernemer kan tot dit beslismoment afzien van verdere bijstand door ondergetekende zonder dat kosten in rekening worden gebracht.

 

Hoe het geschil exact verloopt, hangt altijd af van de specifieke feiten en omstandigheden van het geval. De Stichting voert veel van dit soort discussies en dat leidt tot een doorlopende stroom rechterlijke uitspraken over dit onderwerp, waaruit partijen –ook Stichting de Thuiskopie- weer nieuwe argumenten ontlenen. Ter informatie: het artikel op de Holla-website waarnaar wordt verwezen dateert uit 2012. Nadien zijn er nog de nodige ontwikkelingen geweest.

 

Er kan mede om deze reden geen vast prijskaartje voor behandeling van een gehele zaak worden afgesproken. Wel kan waar mogelijk per stap een prijs worden afgesproken (bv. een prijs voor het opstellen van een brief, prijs voor het opstellen van een advies).

 

Wij hopen zo eventuele onduidelijkheid te hebben weggenomen. Voor nader overleg kan je contact opnemen met Sjors van der Hoeven via 073 61 61 173.

 

Met vriendelijke groet,

Holla Advocaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.