Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Fout in aangifte

Geplaatst:

Zomaar iemand

Hallo,

 

Ik ben er zojuist achter gekomen dat ik een fout in mijn aangifte heb gemaakt. Ik heb bij een aantal facturen de verkeerde maand in gevuld. Waardoor ik nu geld terug krijg ipv dat ik moet betalen.

 

Ik heb vandaag gebeld met de belastingdienst, daar zeiden ze dat het geen probleem was en dat ik ook geen suppletie hoef te maken, omdat het ik de wijziging gewoon kan verrekenen met het volgende kwartaal, zolang dat maar binnen hetzelfde boekjaar gebeurt.

 

Het verschil is echter best wel een hoog bedrag.

 

De factuurbedragen kloppen dus wel, alleen de factuurdata klopt niet.

 

Klopt het wat ze bij de belastingtelefoon zeggen of moet ik wel degelijk actie ondernemen?

Featured Replies

Geplaatst:

mmint

Over hoeveel btw-verschil gaat het? Je kunt tegenwoordig.inderdaad corrigeren, maar ik kan me vaag herinneren dat er een bepaalde grens was. Even nazoeken op de BD website.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Ik zou dat even moeten uitzoeken, maar volgens mij iets van 1000 euro.

 

hmm dat is volgens deze website ook meteen de grens:

http://www.deondernemer-bndestem.nl/interview/boetevrij-btw-corrigeren

Geplaatst:

Roel J

corrigeren binnen de aangifte mag inderdaad alleen maar als de fout max 1000 euro btw betreft.

 

btw aangifte doen en betalen

Geplaatst:

jhersbach

Hallo Jasper,

 

Je kunt dit corrigeren d.m.v. een suppletie-aangifte over het 3e kwartaal. Dat kan na afloop van het kwartaal.

Als het bedrag wat gecorrigeerd moet worden minder is dan € 1.000, dan kan het ook in de aangifte over het 4e kwartaal worden aangegeven.

Deze correctiegrens geldt niet voor correcties op de kleine ondernemingsregeling (KOR).

Ik ga er vanuit dat dit bij jouw bedrijf niet aan de orde is.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties, wij maken inderdaad geen gebruik van KOR.

Het bedrag waar we over praten is 962 euro, dus nog binnen de norm. Ik zal dit bij de laatste aangifte van dit jaar corrigeren.

 

Wat mij alleen nog niet duidelijk is, of ik toch nog een briefje richten de inspecteur moet sturen, of mag dit gewoon zonder bericht.

 

 

Geplaatst:

Roel J

Dit mag gewoon zonder bericht, wel natuurlijk duidelijk vastleggen in je administratie zodat je zelf ook over 5 jaar (bij evt controle) nog snapt waarom er facturen uit een ander kwartaal in 4e kwartaal zitten.

Geplaatst:

Zomaar iemand

  • Auteur

Ja ik hou per jaar altijd een excell bestand bij met dingen die extra aandacht nodig hebben. Zoals klanten die falliet gaan, afbetalingsregelingen klanten en onbekende betalingen.

Geplaatst:

brood

Het is natuurlijk altijd goed om afwijkingen bij te houden. Je kunt (moet volgens mij) echter wel de facturen op de factuurdatum boeken. In Snelstart (jouw boekhouding dacht ik) moet je dan het 3e kwartaal niet laten "herberekenen", dan wordt dit automatisch in het 4e kwartaal meegenomen.

 

De BTW wordt volgens mij cumulatief genomen en van de reeds "berekende" perioden afgetrokken.

Op deze manier kun je echter niet controleren of de overheveling meer dan 1000 bedraagt. Dit moet je dus extern enigszins bepalen.

 

Ikzelf doe geen extra notitie van een afwijking, want ik beschouw juist dat de overhevelingstoestemming tot 1000 dit niet vereist, in tegenstelling tot een suppletie waar je de afwijking en herstel laat zien.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.