• 0

Ondernemersfaciliteiten

Gast Natasja1234

Ik drijf nu voor het derde jaar mijn onderneming in de vorm van een eenmanszaak (en zit dus in het laatste jaar van de startersaftrek en willekeurige afschrijving). Ik wil nu mijn eenmanszaak omzetten naar een vof en samen met een partner deze beheren.

 

Mijn vraag is dan:

Heeft mijn partner (die nog nooit een onderneming heeft gedreven) nog wel drie jaar recht op startersaftrek?

 

Mijn partner zal een andere activiteit binnen de vof opzetten waarvoor weer opnieuw investeringen dienen te worden verricht. Mag zij dan weer opnieuw willekeurig afschrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Natasja1234

Thx. Deze laatste toevoeging heb ik nooit gezien.

 

Maar weet je ook hoe het zit met de willekeurige afschrijving? Mag mijn partner weer opnieuw volledig gebruik maken van willekeurige afschrijving voor de nieuw op te zetten activiteit?

 

Natasja

Link naar reactie
  • 0

sorry dat ik offtopic ga maar mag ik misschien vragen wat willekeurige afschrijving is? ik ben nl net in 1ste jaar, weet van startersaftrek (die mag je over 5 jaar verspreiden dus ik stel dat nog even uit) maar heb nog niet van willekeurige afschrijving gehoord (gelukkig ook nog geen aangifte hoeven te doen). alvast bedankt. :)

Link naar reactie
  • 0

sorry dat ik offtopic ga maar mag ik misschien vragen wat willekeurige afschrijving is?

 

Zie hier voor afschrijven in het algemeen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeren/5a57cf7.htm

 

en hier voor willekeurig afschrijven:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeren/5a57d4d.htm

 

Heel kort samengevat; als je iets koopt voor je bedrijf dat meer dan 450 euro kost moet je het over meerdere jaren opvoeren als kosten (=aftrekken van je winst) Voor starters is er de uitzondering je het toch in 1 keer/jaar mag opvoeren als kosten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Natasja1234

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag:

 

 

Maar weet je ook hoe het zit met de willekeurige afschrijving? Mag mijn partner weer opnieuw volledig gebruik maken van willekeurige afschrijving voor de nieuw op te zetten activiteit?

 

Natasja

 

Link naar reactie
  • 0

Maar weet je ook hoe het zit met de willekeurige afschrijving? Mag mijn partner weer opnieuw volledig gebruik maken van willekeurige afschrijving voor de nieuw op te zetten activiteit?

 

Deze vraag is zo specifiek dat ik daar niet met zekerheid een antwoord op kan geven. Ik denk dat het niet kan omdat het algemene bedrijfsmiddelen betreft en niet het persoonlijk inkomen van de nieuwe vennoot. Je zou met deze constructie 6 i.p.v. 3 jaar willkeurig kunnen afschrijven. Daar hebben beide vennoten profijt van en dat lijkt mij niet de bedoeling. Maar vraag het voor de zekerheid even na bij de belastingdienst. Ik ben namelijk geen belastingdeskundige!

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp begin je een nieuwe onderneming, een Vof... en beeindig je de eenmanszaak.

De willekeurige afschrijving geldt voor een startend bedrijf en dat is de Vof.

 

Voor de Vof kun je dan ,voor zover ik het kan beoordelen, opnieuw willekeurig gaan afschrijven.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Een VOF is een formeel samenwerkingsverband tussen 2 of meer eenmanszaken. De startersaftrek en willekeurige afschijving hebben betrekking op een eenmanszaak en niet op een VOF.

 

Begin je dus een VOF met 2 vennoten waarvan de ene al 3 keer starteraftrek heeft gehad, dan heeft dat geen invloed op rechten van de andere vennoot.

 

De VOF heeft geen recht op deze twee regelingen.

Link naar reactie
  • 0

maar volgens mij is een vof een samenwerkingsverband tussen twee natuurlijke personen (kan dus ook een eenmanszaak zijn).

 

Via je link: "U moet beiden wel fiscaal als ondernemer voor de inkomstenbelasting worden beschouwd." Twee ondernemers dus.

 

En ook een vof heeft dus wel recht op de fiscale faciliteiten.

 

Nee, de twee deelnemers aan de VOF hebben recht op die faciliteiten: "U kunt beiden in aanmerking komen..." De VOF zelf niet.

Link naar reactie
  • 0

De natuurlijke personen die de Vof vormen, hebben afzonderlijk recht op de IB-faciliteiten met dien verstande dat zij ieder afzonderlijk als IB-ondernemer worden aangemerkt door de belastingdienst. De inkomsten worden alsdan beschouwd als winst uit onderneming en kan men persoonlijk deze aftrekposten toepassen.

 

Wanneer je al een aantal jaren een eenmanszaak hebt en vervolgens gaat deelnemen in een Vof dan wordt je door de fiscus niet beschouwd als startende ondernemer. Immers, een van de voorwaarden voor de startersaftrek is het gegeven dat je in de vier jaren voorafgaand aan de start van de Vof niet meer dan tweemaal de zelfstandige aftrek hebt toegepast. De willekeurige afschrijving kun je louter toepassen indien je recht hebt op de startersaftrek. De vennoot die nog geen eigen bedrijf heeft gehad mag natuurlijk wel gebruik maken van de faciliteiten.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.