• 0

Samenwerking tussen 3 eenmanszaken, hoe dit goed in te richten?

Hallo allemaal,

 

Sinds begin dit jaar werk ik samen met 2 andere partijen. Dit doen we onder de vlag van onderneming A. Officieel ben ik nog eigenaar van onderneming B, maar doe ik in principe alles voor onderneming A. Het is dus hoog tijd voor een gezamenlijke onderneming/samenwerkingscontract. Hierbij moet gezegd worden dat iedereen zijn eigen regio bediend en die inkomsten zijn ook voor diegene. Daarnaast spreken we ook andere regio's aan, dit doen we gezamenlijk en dat zijn dus gezamenlijke inkomsten. Daarnaast hebben we ook gezamenlijke kosten voor bijvoorbeeld marketing en website ten behoeve van onderneming A. Het laatste wat mogelijk belangrijk is, is dat we in de toekomst wellicht meer eenmanszaken aan ons willen binden in de vorm van een soort Franchise module.

 

Ik heb al wat mensen gesproken en zelf research gedaan maar ik kom er nog niet helemaal uit. Een VOF vind ik zelf persoonlijk niet interessant, omdat je dan hoofdelijk aansprakelijk bent voor je mede partners en dit wil ik liever niet zijn. Daarnaast heeft ieder ook zijn eigen inkomsten en gaat sowieso niet alles op een hoop. Hierdoor zou de administratie een hele romp slomp kunnen zijn.

 

Een andere constructie is ieder zijn eigen eenmanszaak (onderneming A - regio Zuid-Nederland) en een gezamenlijke overkoepelende BV (Onderneming A B.V.) waar iedereen aandeelhouder van is. In die BV komen dan gezamenlijke inkomsten en gezamenlijke kosten. Met de eenmanszaak behoud je dan alle financiële voordelen (starters aftrekken ed.), in de gezamenlijke BV plaats je de gezamenlijke website, contracten met partners, drukwerk en andere zaken die van waarde zijn. Ik heb begrepen dat dit dan een soort van kosten BV wordt. Onderstaande feedback heb ik eerder gehad:

 

- Bij de Bv moet je de DGA's een gebruikelijk loon toekennen van minimaal 43.000 p.p. Hier kun je met de belastingdienst afspraken over maken als je maar parttime in de BV werkt,

- Bepaalde fiscale aftrekposten komen te vervallen als je fulltime in de BV werkt, je besteed dan niet meer de uren gesteld aan het urencriterium in je eenmanszaak (wat als je inzet 50% voor beide is)?

- Niet alle kosten (reclame etc) kunnen alleen in de BV zitten, als de eenmanszaken hier profijt van hebben moet je ze doorbelasten naar de eenmanszaken (hoe bepaald je dit dan)?

- Een BV wordt fiscaal technisch pas interessant bij 150.000 omzet. Aangezien alleen de inkomsten van de extra regio's hierin komen ga je dat niet redden (nu nog niet maar over 2 jaar wellicht wel).

 

De laatste optie die ik voorbij heb horen komen is ieder zijn eigen eenmanszaak en enkel een samenwerkingscontract met daarin alles afgedekt. Echter ben ik daar persoonlijk ook niet echt fan van. Ik zie liever een overkoepelend iets waarmee we ook landelijk mee naar buiten kunnen treden. Lijkt me ook minder interessant bij een eventuele verkoop later.

 

Nu is mijn vraag of iemand mij hierin kan adviseren, zodat ik op korte termijn de juiste keuze kan maken/voorleggen. Ik vind het belangrijk dat, dat dit jaar nog gebeurd!

 

Ik zie uit naar reacties.

 

Alvast bedankt!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is mijn vraag of iemand mij hierin kan adviseren, zodat ik op korte termijn de juiste keuze kan maken/voorleggen. Ik vind het belangrijk dat, dat dit jaar nog gebeurd!

Als je ook bereid bent het spoedtarief te betalen voor een spoedopdracht in december, mag dat het probleem niet zijn ;)

 

FF Serieus: zolang je begrijpt dat dit zowel qua inhoud als tijdsdruk gewoon betaald specialistenwerk is, is er niets aan de hand: ik raad je aan om z.s.m. contact op te nemen met een ter zake kundige fiscalist of boekhouder zoals Joost Rietveld, Marcel Spruit of één van de vele andere specialisten op dit forum

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bij dit soort beslissingen heeft iedere vorm z'n voor- en nadelen. Met gewoon vrijblijvend informatie inwinnen ga je er ook niet komen, ook hier zou de een het ene adviseren en de ander het andere.

 

Het is volledig situatie-afhankelijk. Ik ben dit jaar bijv. samen met twee anderen een tweede bedrijf begonnen met een BV structuur terwijl we vooraf al wisten dat de omzet dit jaar te verwaarlozen zou zijn, maar de andere voordelen (bescherming van onze eigen bedrijven voor het geval het mis zou lopen e.d.) wogen zwaar genoeg om toch daarvoor te kiezen.

 

Zoek een adviseur/notaris/accountant die je vertrouwt (NIET degene met het laagste prijskaartje), en ga er GOED voor zitten.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

In principe zijn er meerdere mogelijkheden voor deze constructie, maar een coöperatie lijkt mij het meest voor de hand liggende samenwerkingsverband.

 

Een coöperatie die bestaat uit meerdere eenmanszaken / ondernemingen.

Voordeel: Gezamenlijke inkopen / website etc, maar vooral ook behoud van zelfstandigheidsaftrek (indien je aan de voorwaarden voldoet en dat lijkt mij wel).

Nadeel: Een extra administratie, maar dat heeft weer voor anderen een voordeel ;)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.