• 0

Het belang van snelle levering

Onlangs las ik iets over een witgoedketen die bezig is met een proefproject: leveren binnen de twee uur na bestelling op hun webshop (in bepaalde gebieden).

 

Nu vroeg ik me af of dat (super)snelle levering nu zo een doorslaggevend koopargument is voor de consument? Voor bepaalde zaken kan ik er nog enigszins inkomen: hebbedingen zoals smartphones, laptops,... maar er zijn toch nog veel andere zaken waar dit niet zo speelt?

 

Zelf bestel ik af en toe via webshops en als er daar een vlotte communicatie en service bijhoort dan vind ik het niet erg dat ik een week moet wachten op wat ik wil.

 

Jullie mening?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mening als consument of afnemer of als ondernemer? Hollander of Vlaming? Zonder koelkast of wasmachine zitten kan als gezin of verwend nest werkelijk onpraktisch zijn.

 

Het idee is natuurlijk toegevoegde service om de klant beter van dienst te zijn en concurrenten voor te blijven. Zit daar werkelijk een concurrentievoordeel in en zijn klanten bereid daarvoor te betalen of is dit van doorslaggevend belang? In concurrerende markten en voor veeleisende klanten ongetwijfeld.

 

Moeten leveringen dan ook nog eens gratis bezorgd en geinstalleerd worden? Inclusief afvoer van het oude, defecte apparaat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag reageren omdat ik zelf actief ben geweest met een webshop in verlichting.

 

Mijn ervaring met particuliere klanten is dat zij graag geïnformeerd worden. Een snelle orderbevestiging met verwachte leverdatum wordt zeker verwacht.

 

Een levering dezelfde dag of de volgende werkdag is niet heel doorslaggevend. Alles hangt af van welke verwachting je zelf hebt gegeven op je website.

 

Indien je gaat leveren aan professionele klanten of installateurs dan heb je een ander verhaal.

Zo kan het zijn dat een standenbouwer op het laatste moment nog een lamp koopt of een installateur zijn goederen direct nodig heeft.

 

Belgische professionele klanten kopen dikwijls op het laatste moment en gaan dan direct na aankoop bellen met de vraag ofdat je direct kunt leveren.

 

In België heb je geluk dat in vergelijking met Nederland, e-commerce nog in zijn kinderschoenen staat. Same day delivery is nog niet zo ingeburgerd en de logistieke bedrijven zijn nog niet zover dat ze voor kleinere klanten een snelle levering kunnen aanbieden.

 

Voordat ik hier weer bakken kritiek krijg. E-commerce bedrijven zijn er in overvloed in België, doch de ondersteunende bedrijven staan nog niet zo ver als in de buurlanden.

 

(geen universeel betaalsysteem zoals ideal, logistieke bedrijven die niet goed weten hoe ze met e-commerce moeten omgaan, google.be die er niet in slaagt om Belgische resultaten te tonen, heleboel marketing tools die niet of slecht werken op de Belgische markt, enz....)

 

Ik zou mij niet druk maken in de logistiek maar me eerder afvragen hoe ik bezoekers naar mijn website kan lokken.

 

veel succes

Link naar reactie
  • 0

Voor een snelle levering gingen ze 19€ vragen. Waarschijnlijk nemen ze wel het oude toestel terug mee, er stond niets bij over installatie.

 

Er zullen altijd mensen zijn die zoiets kunnen appreciëren maar ik vraag me af of de energie die de keten er moet insteken wel voldoende zal opbrengen. Mogelijk is het meer een marketingmiddel om 'nog eens in het nieuws te komen'.

 

Zoals paradox het zegt: voldoende bezoekers naar je site krijgen is waarschijnlijk de topprioriteit.

 

Zelf heb ik geen webshop en ik heb ook geen plannen om er eentje op te zetten maar ik heb wel het vermoeden dat zelfs een goede webshop met ruim aanbod en veel bezoekers nog altijd veel maatwerk vergt naar de klanten toe: (technische) vragen beantwoorden, mogelijk zaken bestellen die toch niet standaard in het aanbod zitten, andere speciale wensen van de klant,...

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Onderschat de concurrent niet.

Het is maar helemaal de vraag of deze snelle service echt veel extra geld kost.

Ik kan mij heel goed voorstelen dat in de witgoed sector een snelle levering (dezelfde dag) voor veel klanten belangrijk is. Als de oude koelkast / wasmachine / droger / diepvries uitvalt "moet" er onmiddellijk een nieuwe komen.

M.a.w. het zou best wel eens kunnen zijn, dat de concurrent deze service heeft ontwikkeld tegen zeer lage meerkosten en dat dit voor een grote groep klanten erg aantrekkelijk is.

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0
Onderschat de concurrent niet. Het is maar helemaal de vraag of deze snelle service echt veel extra geld kost. Ik kan mij heel goed voorstelen dat in de witgoed sector een snelle levering (dezelfde dag) voor veel klanten belangrijk is. Als de oude koelkast / wasmachine / droger / diepvries uitvalt "moet" er onmiddellijk een nieuwe komen. M.a.w. het zou best wel eens kunnen zijn, dat de concurrent deze service heeft ontwikkeld tegen zeer lage meerkosten en dat dit voor een grote groep klanten erg aantrekkelijk is.
De laatste vijf topics waar jij op reageert, zijn zeker een maand oud, of TS heeft zelf na plaatsing of 1 keer nooit meer gereageerd, waarom kick je die topics dan omhoog?

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

mwoah, het gaat er meer om dat HHB alle ouwe (voor hem) relevante topics een schop geeft om zichzelf een beetje te promoten.

 

Zou hetzelfde zijn als ik alle topics over kledingproductie, relatiegeschenken, en grootformaatreclame nu ga beantwoorden met 'goed advies'.

 

Het is een beetje een regel dat het niet netjes is om dat te doen, en je verspeelt er je sympathie op fora (niet alleen dit forum, maar de meeste) mee.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij een grote keten (vdb - België) een koelkast gekocht. De levering was gratis, doch duurde 1 week.

 

Mijn ouders kochten bij een kleine zelfstandige een televisie. Deze werd binnen 1 dag geleverd en geïnstalleerd, maar de kost werd wel doorgerekend. (+/- 100 euro).

Deze zelfstandige verdient hoogstwaarschijnlijk niets aan de televisie maar moet het hebben van de service na verkoop.

 

Een collega kocht eind vorig jaar een lading champagne bij een handelaar om uit te delen aan klanten. De handelaar stelde voor de leveringen te organiseren. Hij rekende hiervoor een kleine 10 euro per adres. Mijn collega vond dit een top service.

 

Gratis en direct leveren is niet iets wat in België ingeburgerd is. Service wordt wel heel erg op prijs gesteld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.