• 0

Kostprijs bepalen

Betse higherlevel leden,

 

Ik ben op zoek naar een bevestiging. Het idee is om schoenen te importeren, voor mij een nieuwe branche.

Ik wil de schoenen doorverkopen aan winkels/ketens en ben bezig om de kosten op een rij te zetten.

Inkoop, transport, verzekeringen, verpakking, belastingen, marges, etc.

Via https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=benchmark&id=0f78678f-7fee-4eb9-9a8b-58d8f66eefcb zag ik dat de bruto marge voor winkeliers gemiddeld 39,9% is. Stel dat ik de adviesverkoopprijs voor de eindconsument op €100,-. stel. Betekent dit dan - Btw 21%=82,64 -39,9% (marge winkel)= € 59,07 is mijn verkoopprijs aan de winkel? Ik vind die gemiddelde brutomarge voor een winkel zo laag? Klopt dit wel?

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groeten Harry

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel ik je prijsbepaling inderdaad wat vreemd vind, is het op die manier wel mogelijk om te bekijken of je een acceptabele marge kan halen. Toch zit er volgens mij een fout in uw berekening.

 

Consumentenprijs €100

Prijs ex btw = €79

39.9% komt overeen met vrijwel 50% ex btw.

€79- €39.9 (is 39.9% bij €100) = €39.10 verkoopprijs van u naar de winkelier, ex btw.

Link naar reactie
  • 0

Consumentenprijs €100

Prijs ex btw = €79

39.9% komt overeen met vrijwel 50% ex btw.

€79- €39.9 (is 39.9% bij €100) = €39.10 verkoopprijs van u naar de winkelier, ex btw.

Je geeft dan € 20 cadeau.

 

€ 100 inclusief 21% btw

= € 100 / 1,21

= € 82,64 exclusief btw.

 

Bedraagt de detailhandelsmarge op inkoop gemiddeld 39,9%, dan wordt de inkoopprijs voor de detaillist en daarmee jouw verkoopprijs:

 

€ 82,64 / 1,399 = € 59,07 exclusief btw

Link naar reactie
  • 0
Ik snap niet waarom je terugrekent vanuit een adviesprijs. Je telt toch gewoon alle kosten die je zelf maakt bij elkaar op om een kostprijs per product te berekenen, en telt daar dan de winstmarge die je zelf wilt maken bij op? Dat is de verkoopprijs aan de winkelier.

 

Als je dan een hoop geld op tafel laat liggen (en geen andere visie erbij hebt, zoals een marktpenetratiestrategie) dan kan het een heel waardevolle berekening zijn om te analyseren wat je commerciële ruimte is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Kostprijs berekenen is me duidelijk. ik wil de schoenen net iets onder de enige andere concurrentie in de markt (op dit moment) prijzen. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is of de winstmarge voor een winkel op schoenen ongeveer/gemiddeld 40% is? Dit lijkt me zo weinig..heeft iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Het meeste is hierboven min of meer al beantwoord, tenminste wat de marge is met jouw uitgangspunten. (Winstmarge = Omzet - Kosten).

 

Het is echter aan jou om te bepalen of je die marge voldoende vindt. Jouw potentiële concurrenten maken precies dezelfde afwegingen. Het is ook van belang hoe snel je wilt omzetten. Dan kun je ook omslagberekeningen maken, met meer omzet in een bepaalde periode heb je wellicht minder marge in %, maar wel meer in €.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is of de winstmarge voor een winkel op schoenen ongeveer/gemiddeld 40% is? Dit lijkt me zo weinig..

 

Je hebt allerlei soorten schoenenwinkels. Volgens mij denk jij aan een 'kwaliteitszaak' (misschien jouw potentiele doelgroep?) en dat kan best dat 40% dan wat magertjes is.

 

Maar je hebt ook allerlei 'prijsvechters' en zo. Denk aan Schoenenreus (volgens mij intussen failliet! hun marge zal het gemiddelde vast omlaag gebracht hebben, want blijkbaar was die niet voldoende...) bijvoorbeeld. En dan heb je toch Scapino en Bristol etc. Hun marge zal vast best laag zijn.

 

Overigens heb ik geen verstand van schoenen (nou..., niet zo veel dan).

Maar ik denk dat je eerder moet uitgaan van 50% bij 'gewone' schoenenwinkels ('kwaliteitszaken').

 

Gewoon mijn '50 cents', niet gehinderd door al te veel kennis op schoenengebied...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb geen verstand van schoenen (overigens wel een voorkeur), maar vind de gevoerde discussie wat merkwaardig.

Als het zo eenvoudig zou zijn, dat je gewoon alle kosten bij elkaar optelt en vervolgens de marge die je graag zou willen overhouden om zo tot een verkoopprijs te komen wordt naar mijn idee 1 belangrijk aspect vergeten.

 

Er moet ook nog iemand gevonden worden die deze prijs wil betalen.

Misschien zou je van de klant uit moeten gaan. Wat is hij/zij bereid te betalen voor een bepaalde schoen (wat is de marktprijs). Trek hier vervolgens al je kosten vanaf en kijk wat je aan netto marge overhoudt. Is dit genoeg / aantrekkelijk, dan heb je handel. Is dit niet genoeg, dan zullen de kosten omlaag moeten.

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.