• 0

Net over de 'huurtoeslag grens'

Hallo allemaal,

 

in 2013 was ik nog een beginnende ondernemer met een gemiddeld inkomen, wonende in een kleine woning met huurtoeslag.

Deze week kreeg ik een brief van de belastingdienst dat ik in 2013 te veel heb verdiend en daarom mijn huurtoeslag moet terug betalen.

 

Bij nakijken blijkt dat ik €110,- boven de grens zit; en daarom dus ruim 2000 euro moet terugbetalen!

 

Is er nog iets wat je hieraan kunt doen?

Simpel gezegd, wanneer ik dat jaar gewoon meer had uitgegeven hoefde ik dit geld nu niet terug te betalen..

 

Iemand een tip/idee/slimme (legale) truc?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is er nog iets wat je hieraan kunt doen?
Je voldoet niet aan de criteria, dus heb je geen recht erop. Het zal wel niet, maar misschien heb je ergens een fout gemaakt in je IB-aangifte en is deze nog te herzien?

 

Iemand een tip/idee/slimme (legale) truc?
Wees je bewust van de criteria van regelingen waar je gebruik van maakt zodat je tijdig kunt bijsturen. Voor 2014 kun je wellicht nog kijken naar de FOR. Voor 2015 is het natuurlijk zaak om veel meer te verdienen zodat je geen huurtoeslag nodig hebt...
Link naar reactie
  • 0

Dat is een nare bijwerking van de huurtoeslag.. een paar duizend euro mis zitten qua inkomen en je moet zomaar honderden euro's terugbetalen en als je inkomen rondom de max grens schommelt kan het nog harder gaan..

 

wat je nog kan doen hangt (mede) af of je inkomstenbelasting 2013 al definitief is en hoe lang je al een definitieve berekening hebt voor de huurtoeslag, voor beide geldt dat je in principe binnen 6 weken bezwaar moet maken.. Dat zal voor de huurtoeslag nog wel lukken gok ik.. maar de kans dat je inkomstenbelasting 2013 al definitief lijkt me vrij groot. Als die aanslag dus langer dan 6 weken geleden is vastgesteld word het erg lastig om het nog te corrigeren.. (zeker toch voor 110 euro inkomensdaling)

 

Als de aanslag IB nog niet definitief is opgelegd dan zou je je boekhouder naar je cijfers kunnen laten kijken.. 110 euro kosten moet te vinden zijn.. Sterker nog.. de factuur die hij jou in 2015 gaat sturen voor het opnieuw bekijken van je jaarcijfers 2013 mag je reserveren in 2013 als kosten dus dan zak je onder de max grens voor de Huurtoeslag.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een nare bijwerking van de huurtoeslag.. een paar duizend euro mis zitten qua inkomen en je moet zomaar honderden euro's terugbetalen en als je inkomen rondom de max grens schommelt kan het nog harder gaan..

 

wat je nog kan doen hangt (mede) af of je inkomstenbelasting 2013 al definitief is en hoe lang je al een definitieve berekening hebt voor de huurtoeslag, voor beide geldt dat je in principe binnen 6 weken bezwaar moet maken.. Dat zal voor de huurtoeslag nog wel lukken gok ik.. maar de kans dat je inkomstenbelasting 2013 al definitief lijkt me vrij groot. Als die aanslag dus langer dan 6 weken geleden is vastgesteld word het erg lastig om het nog te corrigeren.. (zeker toch voor 110 euro inkomensdaling)

 

Als de aanslag IB nog niet definitief is opgelegd dan zou je je boekhouder naar je cijfers kunnen laten kijken.. 110 euro kosten moet te vinden zijn.. Sterker nog.. de factuur die hij jou in 2015 gaat sturen voor het opnieuw bekijken van je jaarcijfers 2013 mag je reserveren in 2013 als kosten dus dan zak je onder de max grens voor de Huurtoeslag.

 

Kijk; dat soort reacties zijn goud waard. Hartstikke bedankt.

 

Maar als de IB dus wel definitief is kun je hier nooit meer een correctie op uitvoeren?

Ook niet als je nu een fout tegenkomt?

----------

En mag ik je vragen of een dergelijk iets ook geld voor je vermogen (ivm een andere aanslag) ?

Kun je dit na afloop nog corrigeren als zakelijke reservering voor investeringen?

Link naar reactie
  • 0

Wegens het ontbreken van een ICP opgaaf en niet terug laten komen in voorbelasting en vervolgens aftrekken moet ik alsnog het bedrag volledig betalen (dus 21% van het normaal vrijgestelde bedrag).

Fout van mijn kant. Maar nu moet ik dus over mijn aangifte in 2013 nog belasting betalen.

 

Kan ik deze kosten nog corrigeren op mijn aangifte over 2013?

 

Link naar reactie
  • 0

Thomas

 

BTW-naheffing is geen kostenpost want dit had je gewoon correct moeten administreren. Het kan evenwel zijn dat deze naheffing gecorrigeerd wordt op je winst afhankelijk van hoe je de foute BTW destijds dan wel geboekt hebt.

 

groet

Joost

 

Ja dat had ik correct moeten doen maar heb ik helaas destijds niet goed gedaan, beginnersfoutje.

Een boete vanuit de BD kan dus nooit mee worden genomen als kostenpost?

 

Voelt voor mij toch echt alsof ik nu over het jaar 2013 nog een paar honderd euro moet afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Thomas,

 

Een aangifte IB kun je tot 5 jaar na afloop van het betreffende kalenderjaar corrigeren (in dit geval dus tot 31 dec 2018), ook als er al een definitieve aanslag is opgelegd. Is de bezwaarperiode van 6 weken verlopen dan behandelt de BD dit als een aanvraag om ambtshalve herziening, en in de regel wordt dat gehonoreerd als de wijzigingen reëel zijn.

 

Wegens het ontbreken van een ICP opgaaf en niet terug laten komen in voorbelasting en vervolgens aftrekken moet ik alsnog het bedrag volledig betalen (dus 21% van het normaal vrijgestelde bedrag).

Fout van mijn kant. Maar nu moet ik dus over mijn aangifte in 2013 nog belasting betalen.

 

Kan ik deze kosten nog corrigeren op mijn aangifte over 2013?

 

 

Als je door een fout in je boekhouding te weinig BTW hebt betaalt zoals je beschrijft, en je krijgt een navorderingsheffing, dan bestaat dit meestal uit twee gedeelten:

1. het te weinig betaalde bedrag aan omzetbelasting

2. een boete

 

De boete is inderdaad niet fiscaal aftrekbaar, maar de extra te betalen BTW gaat ten koste van je winst en dus bruto inkomen voor IB. Daarmee kom je waarschijnlijk wel onder de grens voor de huurtoeslag.

Als ik goed begrijp wat je hierboven schrijft is de navordering echter eigenlijk ten onrechte en kan het (afhankelijk van de bedragen) de moeite waard zijn de BTW-aangifte en ICP opgaaf te corrigeren en bezwaar te maken tegen de naheffing. Zeker als je inmiddels al andere niet eerder geboekte kosten over 2013 gevonden hebt om onder die grens te komen zou ik hier zeker nog eens naar kijken.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.