• 0

Hallo, ik ben sinds kort zzper en ik heb de volgende vraag: Reiskosten die ik maak voor een opdrachtgever, moet ik daar de belasting over betalen of aftrekken? De reiskosten die ik maak staan op mijn factuur en betaald de opdrachtgever. Tot nu toe zette ik hier het totaal bedrag inclusief btw op. En vervolgens declareerde ik ook niks bij de belastingdienst, is dit correct? Of moet ik het bedrag exclusief BTW doorbelasten en zelf de BTW van de belastingdienst terugvragen?

Alvast dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48263-belasting-vervoerskosten-opdrachtgever/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Stel dat je 900,- euro (excl. BTW) wil hebben voor jouw diensten en daarnaast ook 100,- euro (excl. BTW) extra voor reiskosten, dan maak je een factuur voor:

900,- diensten

100,- reiskosten

210,- BTW (als jouw diensten belast worden met 21% BTW!)

------

1210,- euro te betalen door de opdrachtgever dus.

Of je kan gewoon 1000,- plus BTW in rekening brengen voor je diensten, dat is ‘lood om oud ijzer’.

Vervolgens mag je de werkelijk gemaakte reiskosten in mindering op de winst brengen. Als je met je eigen (privé) auto bijvoorbeeld 100 kilometer gereden hebt i.v.m. deze opdracht, dan dus:

19,- euro (100 km x 19 cent).

Of als je bijvoorbeeld treintickets gekocht hebt voor 50,- euro voor dit, dan zijn de kosten (uiteraard) 50,- euro.

• 0

Gevalletje misverstand en begripsverwarring.. ik zal het op een andere manier uitleggen kijken of het kwartje dan valt.. de regels rond reiskostenvergoedingen (voor werknemers) zorgen wel vaker voor verwarring bij (startende) ondernemers.

ten eerste jij had het over declareren van reiskosten bij de belastingdienst.. maar dat is niet juist er valt niks "te declareren", reiskosten zijn binnen jou onderneming net zo normale kosten als andere kosten. Als je met de opdrachtgever afspreekt dat je je reiskosten bovenop je uurtarief doorbelast word die "vergoeding" ook gewoon gezien als normale omzet.. vaak stellen opdrachtgevers wel als eis dat alleen werkelijke kosten worden doorbelast en als je met eigen auto reist wil men vaak hetzelfde maximum betalen (19 cent) dat voor werknemers geld, maar jij zou ook 50 cent per kilometer kunnen doorberekenen als de opdrachtgever dat wil betalen.

Zoals ik al zei reiskosten zijn net zo normale kosten voor jou onderneming als elke andere kostenpost, naast kosten die je uitgeeft aan trein, taxi, bus, auto huren als reiskosten (waarvoor je en factuur of vervoersbewijs krijgt) mag je als je eventueel met een prive auto naar je opdrachtgevers rijd voor elk gereden kilometer 19 cent in je administratie opvoeren als kostenvergoeding aan prive. Deze regel bestaat omdat het natuurlijk onmogelijk is om voor je eigen auto een factuur te maken of een vervoersbewijs uit te geven..

Kortom ga je met je eigen auto naar een opdrachtgever dan mag je 19 cent per kilometer opvoeren als kosten in je administratie en Als je opdrachtgever je reiskosten vergoed dan is dat gewoon omzet waar je ook btw over rekent.

voor andere reiskosten die je doorbelast (trein, bus, taxi e.d.) moet je bij doorbelasten even opletten dat je eerst btw uit de reiskosten haalt (want die krijg jij terug als voorbelasting) en daarna zet je dat bedrag ex btw op je eigen factuur en rekent daar weer normaal btw over net als over je uren die je factureert.

je moet reiskosten dus niet meer zien als iets wat je bij iemand kan declareren (opdrachtgever of belastingdienst) maar als normale kosten die je wel of niet apart doorbelast op je factuur aan je klanten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar