Beste Forumleden,

Mijn naam is Martine en ben reeds enkele maanden een "mee-lezer" op dit mooie en zeer nuttige forum voor ( startende) ondernemers.

Ik heb een eenmanszaak en ben eigenaar van een uitzend- uitleenbureau voor vakmensen in de bouw.

Nu heb ik vanaf aanvang alleen maar met ZZP-ers gewerkt.

Mijn opdrachtgevers worden bediend, door het ter beschikking stellen van arbeidskrachten, in dit geval dus ZZP-ers die ik inleen en weer doorleen aan mijn klanten.

Ik factureer mijn klanten met een betalingstermijn van 45 dagen en de ZZP-ers factureren mij weer met een betalingstermijn van één week.

In de huidige wetgeving ben ik met een VAR WUO gevrijwaard voor loonbelasting en premies.

Echter met de komst van de wetgeving mbt de BGL ( beschikking geen loonbelasting) kan het voor mij als eenmanszaak een riskante onderneming worden, om met ZZP-ers te werken. Aangezien de ZZP-er achteraf kan worden aangemerkt als niet-zijnde ondernemer, zal ik een hoog risico lopen om achteraf te maken te krijgen met naheffingen. Mede door het feit dat het uitgeleende personeel onder supervisie en regie van de opdrachtgever vallen en er eigenlijk geen sprake is van onderaanneming.

Ik heb een boekhouder/ accountant die mijn IB aangiftes doet en heb met hem een bespreking gehad, hoe mij voor te bereiden op dit aankomend probleem.

Stap 1 : Eenmanszaak omzetten in BV met holding structuur ivm aansprakelijkheid

Stap 2 : ............hier bleef het dus bij.

Zijn er ondernemers of forumleden die mij kunnen vertellen, met wie ( fiscalist, notaris, etc.) ik het beste om de tafel kan, om mij goed te laten adviseren over de volgende punten:

1. hoe opzetten BV met holding

2. risicodekking aansprakelijkheid

3. overzetten personeel van emz naar BV

De één zegt accountant, de ander weer een fiscalist of notaris.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en aangezien hier altijd eerlijke en kritische antwoorden worden gegeven, hoop ik enigszins in de juiste richting te worden gedirigeerd.

Alvast bedankt.

Martine

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48338-van-emz-naar-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Martine

De BGL beoogt zeker geen wijziging tov de VAR. Helaas wordt dat vaak wel zo ervaren. Maar als het goed is, weet jij als opdrachtgever ook in hoeverre de ZZP-ers die jij inhuurt echt ondernemer zijn. De aanvraag BGL vul je immers samen in.

Blijft dit een te groot risico voor je dan is een BV een optie om in elk geval een scheiding aan te brengen tussen het zakelijke en het privé bezit.

Let wel: het is geen veilige haven. Als het fout gaat dan 'loopt' de BV ook leeg in een faillissement. Een holdingstructuur kan daar meer veiligheid in bieden in de zin dat de winst in de dochter BV (werkmaatschappij) 'omhoog' kan naar de holding BV. Als jou als bestuurder van de werkmaatschappij geen verwijten valt te maken die de opmaat vormen naar een faillissement dan zit het geld vaak veilig in de Holding BV.

De expertises die je nodig hebt omvatten in elk geval een notaris en fiscalist. Een jurist kan handig zijn om de overeenkomsten die bij een BV komen kijken te laten opstellen.

Persoonlijk vind ik het argument nog wel mager om voor een BV te kiezen. Zeker als de winst die je nu maakt in je eenmanszaak niet hoger is dan +- 120.000. Dan ga je namelijk onevenredig veel belasting betalen voor de 'bescherming' die een BV biedt. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wat je nu privé zou verliezen als de eenmanszaak failliet gaat.

Ik zou toch eerst eens kijken of je niet zelf beter kunt onderzoeken of de door jou ingehuurde ZZP-ers voldoende zelfstandig zijn.

Daarbij nog een opmerking t.a.v. het risico dat je denkt te lopen. Het wordt pas een probleem voor jou als evident is dat er sprake is van een (verkapte) dienstbetrekking. Dat vereist drie elementen:

1. de ingehuurde kracht moet het werk persoonlijk verrichten. Dat zal vaak wel het geval zijn.

2. jij moet hem/haar ervoor betalen. Idem dito.

3. er moet sprake zijn van een gezagsverhouding. En daar ligt mogelijk nog een uitweg. Het luistert dan wel nauw of degene die jij inhuurt jouw instructies op moet volgen. Daar moet werken op aangegeven tijden waar jij hem heen stuurt en met de middelen die hem daar ter beschikking worden gesteld.

Kun je iets verder ingaan op hoe het inlenen eruit ziet in jouw bedrijf en wat, hoe en waar die ZZP-ers vervolgens gaan werken?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48338-van-emz-naar-bv/#findComment-485978
Delen op andere sites

• 0

joost is al even ingegaan op het var / bgl verhaal, wat de bv betreft het is niet zo heel ingewikkeld hoor even een hoofdlijnen wie je waarvoor nodig hebt.

1. De notaris heb je nodig want hij is de enige die bevoegd is de feitelijke oprichting van de bv te doen.

2. De fiscalist is verstandig om erbij te betrekken want die kan bepalen wat de exacte fiscale gevolgen zijn van de omzetten en eventueel wat het fiscaal optimale moment is.

3. De ECHTE accountant, kan helpen bij het bepalen van de waarde van de onderneming en vroeger was een accountantsverklaring verplicht om de inbreng waarde van de eenmanszaak te bepalen.

HEt zal mede van de complexiteit van je onderneming afhangen of dat zinvol is in deze situatie

(4. De boekhouder (die door veel ondernemers ook uitgemaakt word voor accountant) helpt meestal bij kleinere ondernemingen met de boekhouding en de inkomstenbelasting aangifte.. en die komen in de varianten 1e klas prutsers tot en met boekhouders die in kwaliteit nauwelijks onder doen voor een accountant. )

dat is zo'n heel grofweg het speelveld waar je je in bevind..

Gezien de risico's die je wilt afdekken zou ik een fiscalist zoeken die ook goed bekend is in het arbeidsrecht of samenwerkt met een arbeidsjurist.. Vrijwel elke fiscalist werkt ook samen met bepaalde notarissen om de oprichting te regelen. maar je kunt ook zelf een notaris zoeken.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48338-van-emz-naar-bv/#findComment-485979
Delen op andere sites

• 0

Beste Joost,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Betreft BGL tov VAR:

Van alle tewerkgestelde ZZP-ers heb ik nu een VAR WUO en weet ik dat zij meerdere opdrachtgevers hebben en ik dus volledig gevrijwaard ben van loonheffingen en premies.

Je hebt gelijk, in die zin, dat wanneer zij onder dezelfde omstandigheden een BGL aanvragen, er zich geen problemen zullen voordoen.

Het is de gedachte, dat je niet zonder meer gevrijwaard bent, die mij beangstigd.

Betreft de keuze voor een BV ( met holding structuur):

1. aansprakelijkheid.

2. ondervind ik bij het willen behalen van VCU certificering problemen, omdat ik een eenmanszaak heb.

3. ben nu 7 maanden draaiende en zit op 85K winst, vooruitzicht voor dit jaar is ook meer dan goed.

Betreft traject inleen / uitleen:

Ik leen ZZP-ers in tegen een bepaald tarief. Dit wordt contractueel vastgelegd.

Mijn opdrachtgever zoekt vaklieden om bepaalde werkzaamheden uit te laten voeren, ten alle tijde onder zijn supervisie.

Ik stuur de ZZP-er naar mijn opdrachtgever om de werkzaamheden, onder regie, uit te laten voeren.

Aan het einde van de week tekent de ZZP-ers zijn uren af bij mijn opdrachtgever en stuurt mij een factuur voor de gewerkte uren.

Zoals je ziet is er toch een gezagsverhouding, omdat zij werkzaamheden uitvoeren onder supervisie.

Ook moeten zij zich in 98 % van de gevallen houden aan schafttijden etc.

In mijn ogen is bij werken onder regie, altijd sprake van een gezagsverhouding. Maar in de bouw is het niet anders, tenzij je werk aanneemt.

@ Roel.

Bedankt voor je input.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48338-van-emz-naar-bv/#findComment-485985
Delen op andere sites

• 0

Voor wat betreft de BGL als reden om over te stappen naar een bv, kun je beter even wachten. Dit wetsvoorstel ligt nog steeds bij de Tweede Kamer, waar het is aangehouden met de opdracht aan het kabinet om nog eens naar betere alternatieven te zoeken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/48338-van-emz-naar-bv/#findComment-486016
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar