• 0

vragen over mijn fiscale positie als distributeur

Beste mensen,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik kom hier zelf niet uit.

Ik ben in de gelegenheid om distributeur voor Nederland en Belgie te worden van een een aantal producten dat mij na aan het hart liggen. Op de eerste plaats gaat het mij dan ook om de kennis en toepassing van deze producten toegankelijk te maken in deze landen. Maar onvermijdelijke begeef ik me hiermee dus op ondernemersterrein. Dat is nog tot daar aan toe, maar aangezien het hier om internationale handel gaat, raak ik het spoor bijster.

Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Het internationale distributiecentrum van deze producten is gevestigd in Canada. De producten worden geproduceerd in China.

Er zijn voor mij als locale distributeur 2 mogelijkheden.

1. ik bestel een voorraad bij Canada en deze wordt rechtstreeks geleverd uit China. Vanuit mijn eigen voorraad lever ik aan mijn klanten (particulier of bedrijf) in Nederland en Belgie.

2. Mijn klanten uit Nederland en Belgie bestellen bij mij, vervolgens geef ik deze bestelling door aan Canada en Canada laat de order rechtstreeks vanuit China bezorgen bij mijn klant.

Mijn vragen zijn:

- Ben ik in beide gevallen importeur en moet ik invoerrechten en BTW over de producten betalen.

- Moet ik dit ook doen over de transportkosten die in dit geval hoger zijn dan de productwaarde?

- Moet ik in beide gevallen BTW doorberekenen aan mijn klant en deze fiscaal afdragen?

- Is er een verschil wat dat betreft tussen mijn Nederlandse en Belgische klanten (in zelf ben gevestigd in Nederland)

Ik stel het enorm op prijs als jullie me willen helpen deze kluwen uit elkaar te halen.

:)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je opmerkzaamheid. Ik denk dat dit goed zit, maar zal het voor alle zekerheid nog eens natrekken.

Eh... je "denkt" dat het goed zit?? Ron plaatst zijn opmerking uiteraard niet voor niets!

 

Jij bent voor de EU de feitelijke fabrikant en jij bent daarom volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de gevolgen van een ondeugdelijk product.

Lijkt me dus dat je dit aandachtspunt uitvoerig onderzoekt, eventuele certificaten en keuringsrapporten controleert (op echtheid en van toepassing op jouw producten) en test of laat testen vóórdat je begint met importeren. Dat is niet alleen in het belang van de Europese afnemers, maar ook in jouw belang!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Voor deze producten is geen invoervergunning nodig (ze vallen niet in een van die categorien) en bij normaal gebruik zijn ze absoluut onschadelijk.

Is het in dat geval ook nodig om ze " goed te laten keuren voor de Nederlandse en Belgische markt" ?

Als dat zo is, wat moet je daar dan voor doen?

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt pas invoerrechten als je invoert. In het eerste geval (uit NL voorraad leveren) ben jij dat zelf. Aan NL klanten en Belgische particulieren factureer je inclusief NL BTW. Bij levering aan Belgische particulieren kun je te maken krijgen met de regeling voor afstandsverkopen. Bij levering aan Belgische ondernemers lever je intra-communautair moet 0% BTW. Er is dus duidelijk verschil tussen Nederlandse/Belgische afnemers en particulieren/ondernemers. Je betaalt invoerrechten en BTW over waarde van de goederen plus transportkosten tot aan de EU-grens.

 

In het tweede geval hangt het ervan af wat je met de afnemers voor leveringsvoorwaarde hebt afgesproken (ingeklaard of niet).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt pas invoerrechten als je invoert. In het eerste geval (uit NL voorraad leveren) ben jij dat zelf. Aan NL klanten en Belgische particulieren factureer je inclusief NL BTW. Bij levering aan Belgische particulieren kun je te maken krijgen met de regeling voor afstandsverkopen. Bij levering aan Belgische ondernemers lever je intra-communautair moet 0% BTW. Er is dus duidelijk verschil tussen Nederlandse/Belgische afnemers en particulieren/ondernemers. Je betaalt invoerrechten en BTW over waarde van de goederen plus transportkosten tot aan de EU-grens.

 

In het tweede geval hangt het ervan af wat je met de afnemers voor leveringsvoorwaarde hebt afgesproken (ingeklaard of niet).

 

Hoe weet je dat er geen invoervergunning nodig is?

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie adviezen!!

M.n. die productaansprakelijkheid heeft me toch anders hier tegenaan laten kijken.

Nog een vraag hierover:

Hoe zit het met die productaansprakelijkheid in het tweede geval. Als de klant bij mij besteld, maar het product wordt rechtstreeks aan hem/haar geleverd vanuit China.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.