• 0

oldtimer bus bedrijfsmatig gaan rijden

Hallo forumleden,

graag wil ik als beginnend ondernemer (klus en advies bedrijf) mij niet meteen te diep in de schulden steken. Voor mijn klus bedrijf heb ik een bus nodig. Aangezien mijn broer een redelijke oldtimer heeft staan zou ik deze graag over willen nemen. (geen btw bus, is van particulier). Er moet wel wat aan opgeknapt worden, maar aangezien ikzelf nogal handig ben verwacht ik dat de bus met aankoop voor 6000 euro weer in perfecte staat is.

De bus wordt bedrijfsmatig alsook prive gereden. Voordeel volgens mij is dat het een oldtimer is (15 jaar of ouder) ivm de bijtelling.

ik rij 10.000 km per jaar, (5000 prive, 5000 zakelijk). Mag ik de aankoop, alsook de opknapkosten opvoeren voor mijn bedrijf?

Wat is de bijtelling die ik prive ga krijgen? Aangezien ik hier ook priveritten mee doe?

Of heeft iemand een beter voorstel.

alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bouwjaar (voor 1 januari 1975?) ontbreekt vooralsnog in de vraagstelling. De link van de Belastingdienst is een particuliere. En praten we hier over een bestelbus of autobus?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het bouwjaar ontbreekt vooralsnog in de vraagstelling.

 

"15 jaar of ouder" staat er. Dat was ooit zo, toen ik een 15 jaar oude Volvo Amazon kocht. Maar toen kon je met zo'n auto ook de bijtelling omzeilen, van het uitgespaarde geld kon je dan in de oldtimer rijden. Maar dat is allang niet meer. De grens van "oldtimer" (nu 40 jaar) is mee opgeschoven met die Amazon van toen.

Link naar reactie
  • 0

Het bouwjaar ontbreekt vooralsnog in de vraagstelling.

TS geeft aan "ouder dan 15 jaar". Dat is een youngtimer, tenzij de auto ook ouder is dan 40 jaar :) Dat laatste zou in theorie kunnen, maar lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk

 

De link van de Belastingdienst is een particuliere.

Ik zie het idd. Maar dat maakt voor de vermelde bijtellingspercentages voor 2015 en 2016 helemaal niets uit. Het enige verschil is dat bij een personenvennootschap (EMZ/VOF) de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten, maar de percentages zijn identiek

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De vraagstelling is vooralsnog onduidelijk en/of onvolledig, dat is mijn punt. En een ondernemersforum zou idealiter verwijzen naar de Belastingdienst zakelijk, maar dat is een eerder geconstateerd probleem van hun ongescheiden zoekfunctie en beschikbare pagina's.

 

Om nog even inconsequent en eigenwijs te doen: in de jaren zestig zijn prachtige bestelbussen gebouwd die ik nog steeds zie rondrijden. TS zelf spreekt terecht of onterecht van een oldtimer bus.

 

Hans, welkom op ondernemersforum Higherlevel. Kun je meer informatie verstrekken? :)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Nee hoor volgens mij is de vraag is niet onduidelijk, hoguit de antwoorden maken het onduidelijk.. omdat de regels voor motorrijtuigenbelasting erbij gehaald zijn maar die zijn niet relevant voor de bijtelling of het mogen opvoeren van kosten als zakelijk.

 

Voor een auto van 15 jaar en ouder geld nog steeds het bijtellingsregime van een percentage van de waarde in het economisch verkeer.

 

De bijtelling is 35% van de (dag)waarde in het economisch verkeer tenzij de auto voldoet aan bepaalde uitstootnorm die de bijtelling lager maakt. De bovenstaande link is dezelfde als die van Norbert en dat die toevallig op het prive deel van de belastingdienstsite staat is (in dit geval) niet zo relevant, de bijtelling is voor ondernemers en werknemers gelijk.

De term youngtimer is in elk geval vooral een term ontstaan in het spraakgebruik, om het gat tussen de bijtellingsregels en regels voor motorrijtuigenbelasting aan te duiden.

 

 

De wijziging van 25 naar 40 jaar heeft uitsluitend betrekking op het wel of niet heffen van motorrijtuigenbelasting en ook de oldtimer liefhebbers zijn nu in verwarring wanneer een auto nu een oldtimer genoemd mag worden ;D

 

 

Dan over de autokosten in dit geval, als je een auto (of dat nu een bestelbus, limousine, youngtimer of oldtimer is) voor de inkomstenbelasting aanmerkt als zakelijk dan mag je alle kosten voor het gebruik en rijdend houden/krijgen van zo'n auto zakelijk opvoeren. Als compensatie daarvoor betaal je een jaarlijkse bijtelling in de inkomstenbelasting

 

Dus in dit geval zijn zowel de aanschaf als de opknapkosten zakelijk te noemen. Enige om even op te letten is dat na de opknapbeurt de economische waarde van de auto mogelijk hoger zal liggen dan de aanschafprijs dus die aanschafprijs kun je niet "blind" aannemen waarde in het economische verkeer. Maar of het nodig is een hogere waarde toe te kennen als grondslag voor de bijtelling hangt af van de aard en omvang van de opknapbeurt.

 

Verder is er naast de keuze voor de inkomstenbelasting om de auto zakelijk te maken ook nog de keuze om de auto voor de btw wel of niet zakelijk te maken. Zowel op de site van de belastingdienst als ook op deze site is daar de nodige info over te vinden.

belastingdienst: keuzemogelijkheden auto

Higherlevel: Auto en BTW, de compleet nieuwe regels

en de keuze die je daar maakt bepaald of je ook jaarlijks op je btw aangifte een correctie toe moet passen én hoe je de btw op je autokosten moet behandelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Roel voor de correctie. Ik heb (denk ik) vandaag weer wat geleerd over autokosten en motorrijtuigenbelasting. Zoals Christine opmerkt, gold voor oldtimers vroeger kennelijk ook geen bijtelling, maar dat is niet meer.

 

Bij milieuvriendelijke youngtimers wordt in 2015 en 2016 geen onderscheid naar brandstof meer gemaakt. Al snap ik het nog niet helemaal, als ik op de site van de Belastingdienst de rekenhulp voor de Motorrijtuigenbelasting spelenderwijs invul (verschil tussen bestelauto particulieren en ondernemers), maar dat gaat dus niet zo zeer over zakelijke autokosten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.