• 0

Moet ik een accountant inschakelen?

Beste allemaal,

 

Graag wil ik het volgende aan jullie voorleggen.

 

Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn belastingaangifte over 2014. Ik ben ik loondienst en heb daarnaast een bedrijfje in de import van champagnes. Hier besteed ik een paar uur per week aan. Ik factureer netjes en betaal of ontvang mijn BTW elke drie maanden. Ik maak gebruik van de KOR.

 

Voor mijn bedrijfje heb ik de nodige kosten gemaakt, zoals inkoop en verpakkingsmateriaal. Ook betaal ik bij een aantal leveranciers buitenlandse BTW die ik terugkrijg uit Frankrijk. Alle kosten heb ik netjes verwerkt in een Excel-bestand. Ook mijn inkomsten staan hierin.

 

Als ik weet wat mijn inkomsten en kosten zijn, dan kan ik dat (alles ex. BTW) neem ik aan invoeren bij "Inkomsten uit overige werkzaamheden" waarbij ik los de inkomsten en los de uitgaven invoer toch? Hieruit komt een negatief bedrag gezien ik nog niet zo lang bezig ben en behoorlijk wat kosten heb gemaakt.

 

Mijn vragen zijn:

 

- Doe ik dit zo juist? Of moet ik dit alles toch door een accountant laten invoeren wat mij veel meer geld gaat kosten dan ik heb verdiend?

 

- De BTW die ik elke drie maanden terugkrijg en de buitenlandse BTW, moet ik die bij mijn inkomsten optellen?

 

- Heeft de KOR hier nog invloed op?

 

- Zijn er nog andere dingen die een belangrijke rol spelen?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie en alvast bedankt!

 

Vincent

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Bubbliez, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De BTW die ik elke drie maanden terugkrijg

Als jij per saldo BTW terugkrijgt van je inkopen, dan is de KOR niet van toepassing.

Saldeer jij de ontvangen en af te dragen BTW wel?

 

Of moet ik dit alles toch door een accountant laten invoeren

Invoeren kun je zelf, maar controle en uitleg door een deskundige lijkt me niet onverstandig. Een accountant lijkt me daarvoor overkill: een boekhouder of administratiekantoor is toereikend

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Norbert eens.

Een accountant is niet nodig. Wel is het raadzaam om iemand met verstand van zaken ernaar te laten kijken.

Wellicht zijn er fiscaal nog meer mogelijkheden waardoor je minder inkomstenbelasting gaat betalen....

Dan is een boekhouder met fiscale kennis de juiste persoon.

Link naar reactie
  • 0

- De BTW die ik elke drie maanden terugkrijg en de buitenlandse BTW, moet ik die bij mijn inkomsten optellen?

 

- Heeft de KOR hier nog invloed op?

Indien je BTW plichtig bent dien je de ontvangen BTW (verkoop) als OB op te geven.

 

Blijft toch een goede vraag voor fiscalisten ::):

Mag men de betaalde BTW (inkoop) niet als voorbelasting opnemen, maar wel bij de bedrijfskosten?

 

Indien dan tevens de ontvangen BTW (verkoop) nog onder de KOR grens valt van 1345, hoeft dit in zijn geheel ook niet afgedragen te worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Mag men de betaalde BTW (inkoop) niet als voorbelasting opnemen, maar wel bij de bedrijfskosten?

 

Indien dan tevens de ontvangen BTW (verkoop) nog onder de KOR grens valt van 1345, hoeft dit in zijn geheel ook niet afgedragen te worden.

 

 

Natuurlijk hoef je geen voorbelasting terug te vragen/verrekenen.

Maar je schiet er niets mee op om het niet te doen, want als je bijvoorbeeld 500,- euro voorbelasting niet terugvraagt (maar dus in de kosten boekt zoals in jouw voorbeeld), dan is je KOR ook 500,- hoger. En dus komt er weer hetzelfde bedrag ‘terug’ als opbrengst.

 

Lood om oud ijzer dus, wat het resultaat betreft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.