• 0

Onterechte factuur

Medio november 2013 heb ik - namens mijn opdrachtgever- opdracht gegeven aan een klein bureau om iets uit te voeren. Daarbij heb ik direct aangegeven dat mijn opdrachtgever de factuur moet krijgen.

Dat is per e-mail gecommuniceerd en dat heb ik zwart op wit staan.

Maanden later kreeg ik de factuur van dat bedrijf. Ik was toen niet bij machte om te reageren en heb nooit meer iets gehoord. Ik nam aan dat ze de fout ontdekt hadden en inmiddels aan het juiste adres hadden gefactureerd. 2 weken geleden ontving ik een aanmaning. Ik heb toen een reactie gegeven dat er verkeerd gefactureerd was indertijd en dat de factuur niet aan mij gezonden had moeten worden, maar aan een andere partij, geheel conform hetgeen ik indertijd geschreven heb.

Maar dat het inmiddels wel erg lang geleden is (nov. 2013) en dat ik binnenkort een vergadering heb met de bedoelde partij en dat met alle plezier op de agenda wil zetten, maar dat het wel een beetje knullig is na zoveel tijd.

 

Nu ontving ik vandaag een brief van een incassoburo met de factuur op mijn naam, of ik even snel wil betalen.

 

Het irriteert me best wel. Had die man nou gewoon gebeld en gezegd "joh die factuur staat nog open" dan had ik hem kunnen wijzen op mijn opdracht indertijd en was het allang opgelost.

Nu heeft hij het veel te lang laten duren en zou ik dan nu zijn laksigheid en slordigheid moeten gaan betalen? Dacht het niet.

Met praten en bellen en communiceren was dit nooit gebeurt. Ik heb dus flink de pest in nu.

 

Wat zouden jullie doen? Het was een eenmalig contact met die partij en ik hoef niks meer van hem in de toekomst.

Aan de andere kant heb ik geen zin in rechtszaken en zo. Gaat om een bedrag van € 650,00.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien je duidelijk gecommuniceerd hebt dat jij niet de opdrachtgever bent een heldere zaak.

Los van je emotie hierover (begrijpelijk) zou ik verwijzen naar de correspondentie die hierover geweest is en het incassobureau terugverwijzen naar hun klant.

Hoe meer jij meegaat in dat gedoe van hun, hoe meer je toch verstrikt raakt, hoe meer je moet bestrijden.

 

Voor 650 euro gaan zij waarschijnlijk ook niet naar de rechter trouwens, maar ik ben geen jurist ;)

 

"Geachte meneer Pietje Puk,

Ik ontving van u ten onrechte een aanmaning voor de diensten die partij x verricht heeft.

Zoals ook in bijgevoegde correspondentie te lezen is, heb ik weliswaar doorgegeven dat de opdracht verleend is aan uw cliënt, maar ben ik niet de opdrachtgever geweest. Uw vordering dient dus te worden gericht aan partij y.

 

Ik vertrouw erop dat ik hiermee voldoende geïnformeerd heb en dat u uw pogingen tot incasso aan mijn adres staakt, daar ik uw cliënt niets verschuldigd ben.

 

Met vriendelijke groet,

Bedrijfsmakelaar"

 

Link naar reactie
  • 0

Zwaktebod is dat je aangeeft 'niet bij machte' geweest te zijn om te reageren voor of kort na vervaldatum van de factuur met verkeerde tenaamstelling. Je hebt daarmee ook niet om een creditfactuur kunnen vragen of gevraagd.

 

Nu zijn er m.i. twee (of drie) smaken om dit in redelijke minne op te lossen:

1. Je overlegt met leverancier en betaalt zonder of met aftrek van incassokosten (hij scheldt je deze kwijt).

2. Je meldt niet te betalen, omdat de factuur niet juist geadresseerd is.

3. Daadwerkelijke opdrachtgever betaalt deze factuur, of jouw factuur die je nu aanmaakt voor het betalen van deze, oude factuur inclusief kosten.

 

Hoeveel bedragen de meerkosten? Zijn deze meer aandacht en tijd waard voor jou en/of de eindopdrachtgever? Die relatie wil je ongetwijfeld wel bewaren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Medio november 2013 heb ik - namens mijn opdrachtgever- opdracht gegeven aan een klein bureau om iets uit te voeren. Daarbij heb ik direct aangegeven dat mijn opdrachtgever de factuur moet krijgen.

Dat is per e-mail gecommuniceerd en dat heb ik zwart op wit staan.

Wat staat er precies?

Link naar reactie
  • 0

Medio november 2013 heb ik - namens mijn opdrachtgever- opdracht gegeven aan een klein bureau om iets uit te voeren. Daarbij heb ik direct aangegeven dat mijn opdrachtgever de factuur moet krijgen.

Dat is per e-mail gecommuniceerd en dat heb ik zwart op wit staan.

Maanden later kreeg ik de factuur van dat bedrijf.

Waarom heeft dat maanden geduurd? Heeft jouw opdrachtgever misschien de factuur geweigerd omdat ze geen opdracht hebben gegeven.

 

Is jouw opdrachtgever meege "cc't" in de email, is deze akkoord gegaan met het verstrekken van de opdracht.

 

Of het knullig is om een onbetaalde factuur voor € 650,00 op de agenda te zetten ligt eraan, wat is je omzet bij deze opdrachtgever, wat is je marge erop, wat is het vervolg, hoe is het toen gecommuniceerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.